Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ.. ΑΛΑΛΟΥΜ!

Ηχηρές -αλλά και αντιφατικές- δηλώσεις και μεγάλη αισιοδοξία -αλλά και απαισιόδοξα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης- στα Κυβερνητικά κλιμάκια για την επίτευξη του στόχου της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης. Αν και παρακολουθούμε την σε ρυθμό.. Βαλς (2 εμπρός, 1 πίσω) προσπάθεια των αρμόδιων φορέων να φέρουν σε πέρας ένα ζωτικό θέμα για την ορθή λειτουργία του Ασφαλιστικού Συστήματος της χώρας και την εξοικονόμηση σημαντικών -όσο και απαραίτητων- πόρων, συνεχίζουμε να στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις τη διαδικασία ακόμα κι όταν αυτή.. τις ξεπερνάει και εισέρχεται βαλλιστικά στη σφαίρα του αδύνατου!


Ενώ λοιπόν εξαγγέλονται Διεθνείς Διαγωνισμοί για συστήματα Η/Σ μεγάλου βεληνεκούς και δυνατοτήτων, φιλόδοξοι σχεδιασμοί χρηματοδότησης και προσπάθεια επίσπευσης εισόδου των Ασφαλιστικών Ταμείων στα πρότυπα του ΟΑΕΕ, ταυτόχρονα προβλέπονται: ορίζοντας 3-5 χρόνων για την πλήρη μηχανοργάνωση των Υπηρεσιών (Ταμεία/Νοσοκομεία/Κ.Υγείας/Αγροτικά Ιατρεία/Κλινικές/Ιδιώτες Ιατροί) αλλά και των αντικειμένων τους (Φάρμακα/Παραϊατρικές Εξετάσεις), αδυναμία κάλυψης των εξόδων από Κοινοτικά κονδύλια (λόγω του τρόπου επιλογής του φορέα πραγματοποίησης του έργου) και κυρίως.. ασάφεια του τί θεωρείται Η/Σ.
Θέλουμε να επισημάνουμε μια σημαντική διαφορά -ως γνώστες του αντικειμένου- ώστε να ξεκαθαρίσουμε λίγο τις προσδοκίες:
- είναι άλλο πράγμα η ηλεκτρονική επεξεργασία των υποβολών στα Ταμεία, δηλαδή ο έλεγχος με αυτοματοποιημένα συστήματα των ειδικού τύπου συνταγών, ο οποίος εφαρμόζεται επιτυχώς σε σειρά Ταμείων από τον Μάϊο '10 και μετά (ΙΚΑ/ΕΤΑΑ/ΤΕΒΕ) μειώνοντας το χρόνο απόκρισης των Ταμείων και εκμηδενίζοντας τις πιθανότητες λάθους
- άλλο η ηλεκτρονική συνταγογράφηση συνταγών (ΟΑΕΕ), με on-line σύνδεση των πάροχων σε ενιαίο σύστημα (Ιατροί-Φ/οί-Ταμείο), μια δυνατότητα που μεγιστοποιεί την αποτελεσματικότητα του πρωτογενούς ελέγχου (έλεγχος/θεώρηση στην πηγή συνταγογράφησης και monitoring της διαδικασίας διακίνησης Φ/κων με barcode ταυτοποίησης εμβαλλαγίων) και βάζει τροχοπέδη σε φαινόμενα λαθραίας διακίνησης (εξαγωγές, διπλοχρεώσεις Φ/κων) μέσω της δημιουργίας βάσης δεδομένων στον ΕΟΦ
- και τέλος άλλο η σύζευξη όλης της αλυσίδας Υγείας σε ΕΝΑ σύστημα (κάρτα Υγείας Πολίτη) όπου όλα τα παραπάνω συνεργάζονται ουσιαστικά για να προσφέρουν ΠΛΗΡΗ παρακολούθηση της πορείας ενός πραγματικού περιστατικού: περιστατικό Υγείας/παραπομπή για εξέταση στον αρμόδιο Τομέα Ασφάλισης/Εξέταση Ιατρού/λήψη Ιστορικού Ασθενούς/παραγγελία Παραϊατρικής Εξέτασης/Ιατρική Γνωμάτευση/Συνταγογράφηση Φαρμάκου/αγορά Σκευάσματος/διακίνηση Εμβαλλαγίου/λήψη του από τον ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ Ασθενή!!
Χωρίς την ορθή κατανόηση των 3 αυτών σταδίων για την Η/Σ είναι αδύνατον να επιτευχθεί πρακτικό και μετρήσιμο αποτέλεσμα. Για την ώρα όλοι θυμόμαστε εξαγγελίες υλοποίησης και των 3 (όχι απαραίτητα με την παραπάνω ορθή σειρά) και την πλήρη ανομοιογένεια του συνόλου, με τα περισσότερα Ταμεία να βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ή να προσπαθούν να μεταπηδήσουν μαγικά στην τελευταία. Ίσως η έλλειψη Φ/ών σ' αυτές τις διαδικασίες και επιτροπές να οδηγεί στη μη ομοιόμορφη, σταθερή και εξελισσόμενη πορεία προς το μέλλον.
Κι είναι κρίμα, τελικά, στην προσπάθεια μείωσης της Φ. Δαπάνης -έναν Εθνικό στόχο- να έχουν τεθεί οι Φ/οί όχι μόνο στο περιθώριο αλλά, μέσω των άστοχων επιλογών που προωθούνται με τον καινούριο Νόμο του Υπουργείου Υγείας, ουσιαστικά ως "εχθροί" της Πολιτείας αντί ως πολύ χρήσιμοι Σύμμαχοι! Ποιός διαφωνεί ότι με λίγες καλές συμβουλές και σωστή αλληλεπίδραση θα είχαμε βοηθήσει στην υλοποίηση αυτού του τεράστιου εγχειρήματος εδώ και πολλά χρόνια (άλλωστε και η πρόσκαιρη αρχική καλή λειτουργία του κυρίως στους Φ/ούς οφείλεται και το υψηλό επίπεδο μηχανοργάνωσής τους, παρά στη δομή του Συστήματος) και θα είχαμε αναγάγει τα τωρινά μέτρα του Υπουργείου σε.. αχρείαστα!
Πάντως πιστεύουμε ότι όταν και αν ζητηθεί... πάλι εδώ θα είμαστε.

πηγές:
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_01/02/2011_430892
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4615967