Έκαναν δειλά την εµφάνισή τους στα τέλη της δεκαετίας του '90, µε τη µορφή online προσωπικών ηµερολογίων και διαδικτυακών κοινοτήτων. Σήµερα, µία µόλις δεκαετία µετά, έχοντας ξεφύγει από το στενό πλαίσιο της προσωπικής κατάθεσης απόψεων που έχουν απήχηση µόνο σ' έναν κλειστό κύκλο τεχνολογικά καταρτισµένων χρηστών, αποτελούν χαρακτηριστικό και αναπόσπαστο κοµµάτι του internet, µια αδιαµφισβήτητη «εναλλακτική» πραγµατικότητα στο χώρο της πληροφορίας, µε τη δύναµη να παρεµβαίνουν στην επικαιρότητα και πολύ συχνά να τη διαµορφώνουν.
Ο λόγος για τα προσωπικά ιστολόγια ή blogs, ιστοσελίδες δηλαδή στο internet µε έντονο προσωπικό στίγµα και ύφος, γραµµένα µε πιο «χαλαρή» διάθεση και σε γλώσσα εύληπτη και καθηµερινή, πέρα από τυπολογικά στερεότυπα και «λεκτικές» αγκυλώσεις, εστιάζοντας συνήθως σε συγκεκριµένη θεµατολογία. Κύρια χαρακτηριστικά τους είναι κατά βάση η ανεξαρτησία τους, ο µη κερδοσκοπικός τους χαρακτήρας, η ταχύτητα στη µετάδοση της πληροφορίας και η ελευθερία στην έκφραση. Και αυτό διότι «διαχειριστής» µιας τέτοιας σελίδας, ο ιδιοκτήτης-συγγραφέας της δηλαδή, µπορεί να είναι ένας οποιοσδήποτε χρήστης του internet, κάποιος που δεν ανήκει απαραίτητα στο χώρο των ΜΜΕ.
Σε ό,τι αφορά στα µορφολογικά του χαρακτηριστικά, η δοµή ενός ιστολογίου είναι ουσιαστικά όµοια µε αυτή µιας τυπικής ιστοσελίδας. Σε ένα blog δηµοσιεύονται («αναρτώνται» για την ακρίβεια) κείµενα (ειδήσεις, σχόλια, ιδέες, προτάσεις, προσωπικές εκτιµήσεις και εντυπώσεις), φωτογραφίες, καθώς και αρχεία πολυµέσων (βίντεο-ήχος), ενώ βασικό στοιχείο αποτελεί η δυνατότητα σχολιασµού του περιεχοµένου από τους χιλιάδες (σε κάποιες περιπτώσεις) επισκέπτες και η έναρξη διαλόγου. Αυτή η δυνατότητα διαδραστικότητας και αλληλεπίδρασης είναι ένα από τα προτερήµατα που έχουν καταστήσει τα blogs τόσο δηµοφιλή.
Βέβαια, όπως συµβαίνει και µε κάθε τι καινοτόµο αλλά και «άγνωστο», έτσι και τα blogs αντιµετωπίστηκαν (και αντιµετωπίζονται ακόµη) από πολλούς µε επιφυλακτικότητα, καχυποψία και επικριτικό πνεύµα. Τα «τρωτά» σηµεία που τους καταλογίζονται αφορούν βασικά στο ζήτηµα της ανωνυµίας τους (η οποία σηµειωτέον τείνει να εκλείψει τελευταία, καθώς όλο και περισσότεροι bloggers δηµοσιεύουν πλέον ενυπόγραφα τα κείµενά τους), στην οποία αποδίδονται υπόνοιες αλλά και κατηγορίες για µη εγκυρότητα, διασπορά ψευδών ή συκοφαντικών ειδήσεων, συµφέρον ή υστεροβουλία. Γεγονός όµως είναι ότι ακόµη και µερίδα των «παραδοσιακών» ΜΜΕ, που αρχικά υπήρξαν εν πολλοίς από τους πρώτους πολέµιους των blogs, έχουν πλέον το δικό τους ιστολόγιο ή τουλάχιστον συνεργάζονται µε bloggers, αποδεχόµενα ουσιαστικά τη δύναµη που έχει αυτή η µορφή της πληροφόρησης.
Ασφαλώς, από τις εξελίξεις στο χώρο του internet δεν ήταν δυνατόν να λείπουν οι φαρµακοποιοί. Φοιτητές, απόφοιτοι των φαρµακευτικών σχολών και νέοι επαγγελµατίες κατά βάση, εξοικειωµένοι µε τη χρήση των νέων τεχνολογιών και των εφαρµογών κοινωνικής δικτύωσης, µετουσίωσαν στα blogs τους το ενδιαφέρον τους για το επάγγελµά τους και τις εξελίξεις γύρω από αυτό, σε λόγο, προτάσεις, κριτική αµφισβήτηση, συναδελφική αλληλεγγύη και συµµετοχή.
Στα «φαρµακευτικά» blogs, τα οποία µετρούν ήδη πάνω από 2 χρόνια «ζωής» και εκατοντάδες επισκέψεων καθηµερινά (τα πιο δηµοφιλή τουλάχιστον από αυτά), παρουσιάζονται πρόσφατες ειδήσεις από το χώρο του φαρµάκου, του φαρµακείου και της υγείας γενικότερα, απόψεις και άρθρα φαρµακοποιών (τα οποία σχολιάζονται ακολούθως από άλλους συναδέλφους-επισκέπτες των blogs), ανακοινώσεις εκπαιδευτικών ηµερίδων και εκδηλώσεων που στο σύνολό τους δίνουν έναυσµα για προβληµατισµό, συζήτηση και δράσεις στο διαδίκτυο αλλά (το σηµαντικότερο) και έξω από αυτό.
Αλλά επειδή στο internet η πρακτική αναζήτηση είναι πολύ σηµαντικότερη από τις θεωρητικές περιγραφές, από τα ιστολόγια των Ελλήνων φαρµακοποιών, παρουσιάζουµε παρακάτω τα πιο «ενεργά» / δηµοφιλή:
Από το Νοέµβριο του 2008, το ιστολόγιο µιας οµάδας νέων φαρµακοποιών έχει καταφέρει να συγκεντρώσει δεκάδες τακτικούς επισκέπτες, οι οποίοι καθηµερινά ανατρέχουν σ' αυτό για να ενηµερωθούν, να σχολιάσουν τα τεκταινόµενα και να συνεισφέρουν µε τη σειρά τους στην ενηµέρωση άλλων συναδέλφων.
«Πριν από 2 χρόνια περίπου 3 συνάδελφοι bloggers σκεφτήκαµε να φτιάξουµε ένα ξεχωριστό blog που θα ασχολείται µε τα θέµατα του κλάδου. Τα blogs εκείνη την περίοδο γνώριζαν µεγάλη άνθηση χάρη στο περιβόητο troktiko!», µας αναφέρει για τα «πρώτα βήµατα» του blog ο κεντρικός του διαχειριστής Κώστας Μανωλόπουλος.
Με πάνω από 600 αναρτήσεις (δηµοσιεύσεις) ως τώρα, περισσότερες από 600.000 προβολές και πλέον των 1.500 µελών στις σελίδες του blog σε facebook και twitter, οι «farmakopoioi» παρέχουν, µε εύστοχο τρόπο, «δηλητηριώδες» χιούµορ και πάντα µε τη συνοδεία ιδιαίτερα έξυπνων εικόνων και φωτογραφιών, άµεση και έγκυρη ενηµέρωση σε θέµατα της καθηµερινότητας του φαρµακείου αλλά και για οτιδήποτε σχετίζεται µε το επάγγελµα, χρηστικές πληροφορίες και επίσης συνδέσεις µε άλλα blogs και ιστοσελίδες.
«Για όσους φαρµακοποιούς σπούδασαν, δουλεύουν, διασκεδάζουν µαζί». Με τη φράση αυτή οι φαρµακοποιοίΑργύρης Αργυρόπουλος και Σπύρος Νικολαΐδης από τη Θεσσαλονίκη, υποδέχονται εδώ και 2 χρόνια στις σελίδες τους, σε καθηµερινή βάση, δεκάδες συναδέλφους από τη συµπρωτεύουσα αλλά και από όλη την Ελλάδα.
Πως ξεκίνησε το όλο εγχείρηµα; «Μέχρι το 2008 η φαρµακευτική e-ενηµέρωση ήταν σε εµβρυϊκό στάδιο. Για να µπορέσει κάποιος τότε να βρει εγκαίρως εγκυκλίους, αποφάσεις ταµείων και γενικότερη ενηµέρωση για το φάρµακο και το φαρµακείο έπρεπε να περιπλανηθεί για ώρα στον ιστό. Αυτό λοιπόν αναλάβαµε να κάνουµε εµείς και να το προσφέρουµε έτοιµο σε όλους τους συναδέλφους µας», αναφέρουν οι διαχειριστές του blog.
Με συνέπεια, αξιοπιστία και αµεσότητα και σε στενή συνεργασία µε φαρµακευτικούς συλλόγους και µε άλλα φαρµακευτικά blogs, το συγκεκριµένο ιστολόγιο παρέχει πολύπλευρη ενηµέρωση για ζητήµατα του κλάδου, ενώ ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στην έγκαιρη ειδοποίηση των συναδέλφων για σηµαντικά θέµατα και έκτακτες ανακοινώσεις. Φυσικά, ούτε από εδώ λείπουν οι σχετικές συνδέσεις µε σελίδες αντίστοιχες της «φαρµακευτικής οµάδας» σε sites κοινωνικής δικτύωσης.
Ιδιαίτερα «µαχητικό» το blog «Φαρµακευτικά και άλλα» της Κίνησης Νέων Φαρµακοποιών Θεσσαλονίκης (ΚΙ.ΝΕ.Φ.) εστιάζει κυρίως σε θέµατα φαρµακευτικής πολιτικής, ενώ οι διαχειριστές του δε διστάζουν να εκφράσουν και να υπερασπιστούν τη γνώµη τους και τις απόψεις τους, ακόµη και όταν αυτές έρχονται σε αντιπαράθεση µε τις επίσηµες θέσεις των συνδικαλιστικών οργάνων.
«Σκοπός της δηµιουργίας του blog ήταν και είναι η αδέσµευτη και ελεύθερη διακίνηση ιδεών και πληροφοριών», αναφέρει ο φαρµακοποιός Χρήστος Ξανθόπουλος, ιδρυτικό µέλος της ΚΙ.ΝΕ.Φ. και διαχειριστής του ιστολογίου. «Διαπιστώσαµε όλα αυτά τα χρόνια ότι η πληροφόρηση που λαµβάναµε από τα επίσηµα συνδικαλιστικά όργανα είτε ερχόταν µε καθυστέρηση είτε ήταν επιλεκτική. Το διαδίκτυο µας έδωσε µια µοναδική ευκαιρία να καλύψουµε αυτό το κενό. Πιστεύουµε ότι όλες οι απόψεις, επώνυµες και ανώνυµες, πρέπει να ακούγονται. Το blog µας σε λίγους µήνες συµπληρώνει 3 χρόνια ζωής και αποτέλεσε το πρώτο φαρµακευτικό-συνδικαλιστικό blog. Για µας είναι µεγάλη επιτυχία που τον προηγούµενο µήνα είχαµε πάνω από 450 προβολές ηµερησίως».
«Φρέσκο» (από το Σεπτέµβριο του 2010), ανερχόµενο και µε άποψη, το ιστολόγιο ενός νέου φαρµακοποιού από τα Τρίκαλα φιλοδοξεί να ενηµερώσει, να προβληµατίσει και να ευαισθητοποιήσει, έχοντας συχνά ως αφετηρία την πραγµατικότητα του ελληνικού φαρµακείου στην επαρχία αλλά και την επικαιρότητα στο χώρο του φαρµάκου γενικότερα.
Ενηµέρωση και συζήτηση για όλες τις φαρµακευτικές εξελίξεις σε φοιτητικό επίπεδο (νέα, συνέδρια, ανταλλαγές, θέσεις εργασίας κτλ.) από την Επιστηµονική Εταιρεία Φοιτητών Φαρµακευτικής Ελλάδας, µια µη κερδοσκοπική, µη κυβερνητική, µη συνδικαλιστική οργάνωση, στην οποία συµµετέχουν προπτυχιακοί και µεταπτυχιακοί φοιτητές Φαρµακευτικής.
Δύο νέα blogs µε επιλεγµένη αρθρογραφία φαρµακευτικού περιεχοµένου και συνδέσεις µε άλλα φαρµακευτικά ιστολόγια. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται σε ειδήσεις και θέµατα της επικαιρότητας.
Άλλα αξιόλογα blogs φαρµακευτικού περιεχοµένου είναι επίσης τα εξής:
- http://farmakopoios.blogspot.com/ (το πρώτο φαρµακευτικό blog στο ελληνικό διαδίκτυο µε θέµατα φαρµάκου και υγείας, online από το Νοέµβριο του 2006)
Σ' ένα ηλεκτρονικό «τοπίο» που µέρα µε τη µέρα εξελίσσεται και αλλάζει, οι Έλληνες φαρµακοποιοί πρωτοστατούν στο ελληνικό διαδίκτυο, καθώς αποτελούν έναν από τους επαγγελµατικούς κλάδους µε τη µεγαλύτερη εκπροσώπηση σε αυτό. Πρόβλεψή µας για το µέλλον; Τα φαρµακευτικά ιστολόγια ήρθαν για... να µείνουν, συµβάλλοντας στην πολύπλευρη ενηµέρωση των συναδέλφων και παρέχοντας πρόσφορο έδαφος για δηµιουργικό προβληµατισµό, ανταλλαγή ιδεών και πρωτοβουλίες που κάνουν στο σύνολό τους τον κλάδο ακόµα πιο δυνατό!
Πηγή: www.f-kosmos.gr
Συντάκτης: Xάρης Κουτσούλας