Νέα Υόρκη
Τα βιντεοπαιχνίδια φαίνεται να έχουν θετική επίδραση στον εγκέφαλο, καθώς αμερικανική μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι συντελούν στην διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου και καθυστερούν ή και αναστρέφουν εν μέρει την άνοια.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του Nature, οι ερευνητές τουΠανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο με τη μελέτη τους ενισχύουν την πεποίθηση ότι η «πνευματική γυμναστική» με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μπορεί να έχει θετικά και διαρκή αποτελέσματα.
Ο Δρ Ανταμ Γκαζαλι και οι συνεργάτες του κατέληξαν στα παραπάνω συμπεράσματα, μετά από πειράματα που έκαναν σε δείγμα 46 ατόμων, ηλικίας 60-85 ετών. Οι εθελοντές παρουσίασαν βελτίωση των νοητικών τους επιδόσεων μετά από την ενασχόλησή τους με ειδικά σχεδιασμένο τριδιάστατο ηλεκτρονικό παιχνίδι.
Το «Neuroracer» αφορούσε την οδήγηση ενός εικονικού αυτοκινήτου υψηλής ταχύτητας σε έναν δρόμο γεμάτο στροφές και σήματα τροχαίας, στα οποία ο χρήστης έπρεπε να ανταποκρίνεται με ετοιμότητα. Όσο ο παίκτης-οδηγός βελτιωνόταν, τόσο το παιχνίδι δυσκόλευε.
Μετά από συνολικά μόλις 12 ώρες εξάσκησης στη διάρκεια ενός μηνός (τρεις ώρες εβδομαδιαίως επί τέσσερις εβδομάδες), οι ηλικιωμένοι ήταν σε θέση να ξεπερνούν σε απόδοση ακόμα και τους 20χρονους που έπαιζαν για πρώτη φορά το ίδιο παιχνίδι. Το «Neuroracer» βελτίωσε αισθητά τόσο τη μνήμη, όσο και την ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης των ηλικιωμένων και μάλιστα σε βάθος χρόνου (έξι μηνών).
«Η μελέτη μας δείχνει πειστικά πόσο εύπλαστος είναι και ο ηλικιωμένος εγκέφαλος», εξηγεί ο Δρ Άνταμ Γκαζάλι, ο οποίος έχει συνιδρύσει την εταιρία Akili Interactive Labs για να αναπτύξει και να προωθήσει στην αγορά την επόμενη έκδοση του θεραπευτικού βιντεοπαιχνιδιού «Neuropilot». Το τελευταίο πετυχαίνει περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο κοινό παιχνίδι ή νοητική ενασχόληση, όπως το μπριτζ, το σταυρόλεξο ή ένα επιτραπέζιο παιγνίδι.
Όπως είναι γνωστό με το πέρασμα του χρόνου, η απόδοση του εγκεφάλου φθίνει σταδιακά σε πολλούς τομείς. Είναι όμως ενθαρρυντικό ότι ακόμα και η νοητική «γυμναστική» μέσω ενός ειδικού βιντεοπαιχνιδιού μπορεί να αναστρέψει εν μέρει αυτή τη φυσιολογική έκπτωση ορισμένων λειτουργιών του εγκεφάλου.
Αν αυτό επιβεβαιωθεί, τότε θα μπορούσε να έχει ευρείες πρακτικές και κλινικές εφαρμογές σε διάφορες διαταραχές, όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), η κατάθλιψη και η άνοια.
Πάντως, ο Δρ Ρόμπερτ Χάουαρντ του Ινστιτούτου Ψυχιατρικής του Βασιλικού Κολεγίου του Λονδίνου επισημαίνει πως «αν και είναι φυσικό τέτοιες ειδήσεις να εξάπτουν το ενδιαφέρον των ηλικιωμένων, ιδίως όσων ανησυχούν ότι μπορεί να βρίσκονται στα πρώτα στάδια της νόσου Αλτσχάιμερ, απέχουμε ακόμα πολύ από το να είμαστε σε θέση να συστήσουμε αυτού του είδους τη νοητική εξάσκηση για λόγους πρόληψης ή θεραπείας».
Ο Δρ Γκαζαλι συμπληρώνει ότι τα ευρείας κυκλοφορίας ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν αποτελούν πανάκεια, καθώς δεν έχουν το ίδιο όφελος με ένα ειδικά σχεδιασμένο ηλεκτρονικό παιχνίδι.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι, διάφορες εταιρίες προωθούν στην αγορά «θεραπευτικά» παιχνίδια, αλλά ορισμένα από αυτά δεν βασίζονται σε επιστημονική έρευνα και διαφημίζουν εξωπραγματικά οφέλη για τους ηλικιωμένους παίκτες.
health.in.gr