Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Το σχέδιο Σουλιώτη έχει πολλά προβλήματα

«Όσον αφορά, λοιπόν, τους δανειστές μας, μπορώ απλά να σημειώσω ότι, μέχρι σήμερα, έχουν λειτουργήσει με μια ιδιαίτερα περιοριστική οπτική, που θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι συχνά λαμβάνει χαρακτηριστικά “δημοσιονομικής εμμονής”. Και αυτή η οπτική δεν συμβάλλει στην υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών, ειδικά στην Υγεία».



Αυτό δηλώνει με νόημα στο protagon ο επίκουρος καθηγητής Πολιτικής της Υγείας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Κυριάκος Σουλιώτης, ο οποίος παρέδωσε την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου στον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη το σχέδιο-πρόταση για τη νέα διάρθρωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στη χώρα μας.


Οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι το σχέδιο Σουλιώτη εμφανίζει μία σειρά προβλημάτων, τα οποία ο καθηγητής θεωρεί ότι αποτελούν θέματα πολιτικής διαπραγμάτευσης, διαλόγου και συνεννόησης, τόσο με τους δανειστές μας όσο και με τους εγχώριους εμπλεκομένους φορείς. Δεν είναι μόνον έτσι, όμως...
Το γεγονός ότι ο Κυριάκος Σουλιώτης υπογραμμίζει σε κάθε ευκαιρία ότι το σχέδιο το οποίο παρέδωσε στον υπουργό Υγείας απαιτεί ετήσια δημόσια χρηματοδότηση ύψους τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ για να εφαρμοσθεί και να λειτουργήσει ιδανικά δημιουργεί ερωτήματα και εύλογες δυσχέρειες, δεδομένου ότι η δημόσια χρηματοδότηση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας φθάνει μόνον το 1 δισ. ευρώ...
Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι το σχέδιο Σουλιώτη απαιτεί δημόσια χρηματοδότησης ύψους τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα πάντα με όσα υποστηρίζει ο ίδιος ο καθηγητής, πουθενά στο κείμενο του σχεδίου δεν περιλαμβάνεται κάποιο αναλυτικό κοστολόγιο των δράσεων, των αλλαγών και των πολιτικών οι οποίες προτείνονται, γεγονός το οποίο αφήνει έωλο τον ισχυρισμό για το «αναγκαίο» 1,5 δισ. ευρώ...
Άλλο ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα του σχεδίου Σουλιώτη είναι ότι αυτό δεν περιγράφει σε κανένα σημείο το χρονοδιάγραμμα της μετάβασης από το σημερινό σχήμα των μονάδων Υγείας του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) στο νέο, προτεινόμενο σχήμα της ενοποιημένης υπόστασης και λειτουργίας των μονάδων Υγείας του ΕΟΠΥΥ με τα Κέντρα Υγείας του ΕΣΥ, τα δημοτικά ιατρεία και τους ιδιώτες γιατρούς! Το θέμα είναι αρκούντως σοβαρό, αφού ακόμη και ο ίδιος ο υπουργός Υγείας έχει πρόσφατα παραδεχθεί ότι η διαδικασία της μετάβασης σε ένα νέο σχήμα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας ενέχει τον κίνδυνο η χώρα να μείνει «προσωρινώς» χωρίς πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας εν λειτουργία...
Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, είναι το γεγονός ότι το σχέδιο Σουλιώτη «αναθέτει» στις διοικήσεις των 7 Υγειονομικών Περιφερειών (ΥΠΕ) της χώρας την ευθύνη για τη λειτουργία και την εποπτεία των μονάδων Υγείας της νέας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας της χώρας μας. Αλήθεια, έχει αξιολογήσει ποτέ κανείς, έχει αξιολογήσει ποτέ ο ίδιος ο Κυριάκος Σουλιώτης και η επιστημονική ομάδα του το επίπεδο της επάρκειας και της αποτελεσματικότητας του έργου των διοικήσεων των 7 ΥΠΕ της χώρας; Ποτέ! Ποια αξιοπιστία διατηρεί, λοιπόν, και ποια εμπιστοσύνη μπορεί να καλλιεργήσει μία επιστημονική πρόταση η οποία εισηγείται ελαφρά τη καρδία και χωρίς τεκμηρίωση την ανάληψη της ευθύνης για τη λειτουργία της νέας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στις διοικήσεις αυτών των 7 ΥΠΕ; Χμ...
Το σχέδιο Σουλιώτη περιλαμβάνει πολλά θετικά στοιχεία και ένα κυρίως ενδιαφέρον: Ανοίγει τη συζήτηση για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στη χώρα μας. Την ανοίγει σε μία πολύ δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία για τη χώρα, αλλά και σε μία πολύ δύσκολη στιγμή για τις δυνατότητες συνεννόησης στο εσωτερικό της χώρας.
Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε και την σχετική δημόσια συζήτηση και την τύχη του σχεδίου Σουλιώτη!
Bασίλης Βενιζέλος
ένα άρθρο των πρωταγωνιστ