Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2014

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΡΟΕΔΡΕΙΟΥ Φ.Σ. ΑΧΑΪΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ-ΒΟΥΛΕΥΤΗ Κ. ΣΤΑΘΑΚΗ

Προς: ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας

Θέμα : «Προτάσεις και προβληματισμοί του Φ.Σ. Αχαΐας με αφορμή την επίσκεψη του βουλευτή Χανίων, μέλους του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Σταθάκη»


Αξιότιμε κ. Βουλευτά,

Θα θέλαμε να σας επιστήσουμε την προσοχή σε 4 βασικά ζητήματα που απασχολούν τον φαρμακευτικό κόσμο:


1.    Στο ζήτημα των λεγόμενων Μη Υποχρεωτικώς Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων και της περιλάλητης έκθεσης του ΟΟΣΑ, θα θέλαμε να πληροφορηθούμε ποιες είναι οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με τη θεωρία που αναπτύσσεται από οικονομικούς κύκλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πως απελευθέρωση της αγοράς τους επιφέρει ανταγωνισμό και κατά συνέπεια, μειώσεις των τιμών προς όφελος του καταναλωτικού κοινού. Επισημαίνουμε προς πληρέστερη ενημέρωσή σας, πως τα συγκεκριμένα σκευάσματα είναι φάρμακα, παραμένουν προς το παρόν διατιμημένα, απλώς δεν αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ και κατά συνέπεια η κυβέρνηση, αν ήθελε να λειτουργήσει προς όφελος του πολίτη, θα μπορούσε αφενός να καταργήσει το θεσμό της αρνητικής λίστας, ώστε να συνταγογραφούνται εκ νέου για όλους τους ασφαλισμένους, αφετέρου να μειώσει τις τιμές της, σε συνεργασία πάντα με τους εμπλεκόμενους φορείς. Θέση δική μας, αλλά και της συντριπτικής πλειοψηφίας του φαρμακευτικού κόσμου, είναι πως τα ΜΥΣΥΦΑ ως φάρμακα, και διατιμημένα πρέπει να παραμείνουν και να χορηγούνται από τον ΕΟΠΥΥ υπό προϋποθέσεις και σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών (αν όχι σε όλους όπως θα ήταν και το απόλυτα δίκαιο) και η διατίμηση τους να είναι τέτοια ώστε να αποτρέπει φαινόμενα μαζικών εξαγωγών.

2.    Στο ζήτημα των λεγόμενων ηλεκτρονικών φαρμακείων, αλλά και της πρόσφατης «πρωτοβουλίας» της διοίκησης των ΕΛΤΑ, περί ταχυδρομικής «εκτέλεσης συνταγών». Εδώ βρισκόμαστε σε ένα πρωτόγνωρο φαινόμενο ουσιαστικής κατάργησης του επαγγέλματος του φαρμακοποιού. Και οι 2 περιπτώσεις είναι όψεις του ιδίου νομίσματος. Με πρόσχημα τη δήθεν εξυπηρέτηση του κοινού και το μειωμένο κόστος, από τη μία μεριά ο φορέας ΕΛΤΑ, από την άλλοι «συνάδελφοι» φαρμακοποιοί ή και συμφέροντα που πιθανά βρίσκονται πίσω τους, κανιβαλίζουν στην κυριολεξία τον φορολογούμενο επιστήμονα φαρμακοποιό, άμισθο εργάτη του πρωτοβάθμιου συστήματος υγείας, βασικό αιμοδότη του φορολογικού συστήματος και πολύτιμο συνεργάτη των ασφαλιστικών ταμείων. Η χρήση του όρου φαρμακείο από ηλεκτρονικές διευθύνσεις, ακόμα και αν αυτές κατέχονται από συναδέλφους, παραπλανεί το κοινό, καταστρατηγεί το «δια χειρός φαρμακοποιού» και εκμεταλλεύεται το κύρος του όρου φαρμακείο, αποκομίζοντας τεράστια οικονομικά και όχι μόνο οφέλη. Με δεδομένο πως και η Ευρωπαϊκή άλλα και η Ελληνική νομοθεσία αντιμετωπίζει το ζήτημα μάλλον αμήχανα, εκτιμούμε πως κυβέρνηση με κορμό το ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να τοποθετηθεί άμεσα, όχι μόνο πολιτικά, αλλά και νομοθετικά. Προτείνουμε απαγόρευση της χρησιμοποίησης του όρου φαρμακείο στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις με την Ελληνική ή την ξενόγλωσση επωνυμία, απαγόρευση της συστέγασης στον ίδιο χώρο  του ηλεκτρονικού φαρμακείου με το φυσικό φαρμακείο, αυστηρή απαγόρευση διακίνησης φαρμάκων συνταγογραφούμενων ή μη, όπως και συμπληρωμάτων διατροφής και βιταμινούχων σκευασμάτων, υψηλή φορολόγηση με βάση την εκπτωτική πολιτική που ακολουθείται. Προς συζήτηση για λύση του προβλήματος ανεργίας νέων φαρμακοποιών, θέτουμε τον προβληματισμό: ηλεκτρονικά καταστήματα που θα υπακούουν στις πιο πάνω προϋποθέσεις, να ιδρύονται μόνο από φαρμακοποιούς που δεν διαθέτουν άδεια λειτουργίας φυσικού φαρμακείου. Κλείνοντας το θέμα, αναμένουμε και στη Βουλή, τώρα ως αντιπολίτευση, αλλά και αργότερα ως κυβέρνηση, πρωτοβουλίες σας για την άμεση ανάκληση της συγκεκριμένης οδηγίας των ΕΛΤΑ.

3.    Γάλατα Α’ βρεφικής ηλικίας. Με τη γνωστή υπ. απόφαση Χατζηδάκη, απότοκο της προηγούμενης Λοβέρδου - Χρυσοχοΐδη, επετράπη η πώληση των συγκεκριμένων γαλάτων Α’ βρεφικής ηλικίας και από τα super markets. Με δεδομένο πως δεν μιλούμε για απλά διατροφικά προϊόντα, αλλά για χημικές προσμίξεις οι οποίες προσομοιάζουν με το μητρικό γάλα, η επιστημονική οπτική του θέματος οδηγεί στην επαναφορά τους στο φυσικό τους χώρο που είναι το Ελληνικό φαρμακείο. Ως προς την οικονομική σκοπιά του ζητήματος και επειδή οι περισσότερες εταιρείας παραγωγής και εμπορίας των συγκεκριμένων γαλάτων έχουν στενότερες και πλατύτερες σε είδη, σχέσεις με τα super markets από τα φαρμακεία, είναι προφανές πως υποβοηθούν με γνωστούς τρόπους την επίτευξη καλύτερης λιανικής τιμής στα super markets ενώ αντίθετα, αδιαφορούν για την τιμή στα φαρμακεία, μιας και τα τελευταία αφενός υποχρεωτικά επωμίζονται το επιστημονικό καθήκον της διακίνησης τους σε ώρες που τα super markets δεν λειτουργούν (εφημερίες-διανυκτερεύσεις) αφετέρου ο φαρμακοποιός επειδή λειτουργεί περισσότερο ως επιστήμονας και λιγότερο ως έμπορος, εκτιμά ως καθήκον του την ύπαρξη τους στα ράφια του φαρμακείου του, ασχέτως εμπορικού κέρδους ή ζήτησης. Με δεδομένη την υπογεννητικότητα της χώρας αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η νέα γενιά γονιών, κυρίως λόγω του οξύτατου φαινομένου της ανεργίας, η αληθινά ωφέλιμη κρατική παρέμβαση θα έπρεπε να τείνει στη διατίμηση των προϊόντων αυτών και πολλές φόρες στην αποζημίωση τους από του ασφαλιστικούς φορείς με την τοποθέτηση και αυτοκόλλητου πλαισίου.

4.    Φορολογικά – πολυσυστεγάσεις φαρμακείων. Στο ζήτημα της φορολογίας πρέπει να τονίσουμε πως με δεδομένο πως το 80%-90% του τζίρου του φαρμακείου είναι τιμολόγια προς ασφαλιστικά ταμεία, η φορολογική παραβατικότητα των φαρμακείων είναι μηδενική, βρίσκονται δηλ. στην ίδια ακριβώς θέση με τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Άλλο ένα δεδομένο το οποίο δημιουργεί σοβαρό ζήτημα με τα φαρμακεία είναι πως το φάρμακο είναι το μοναδικό τμήμα της αγοράς το οποίο έχει υποτιμηθεί 60% την τελευταία τριετία, ενώ ταυτόχρονα χρέη των ασφαλιστικών ταμείων προς τους φαρμακοποιούς παραμένουν απλήρωτα από το 2010. Επίσης, προς ενημέρωση σας επισημαίνουμε πως η πλειοψηφία των Ο.Ε. φαρμακείων δεν γίνεται από επιλογή μειωμένης φορολόγησης, αλλά από νομοθετική υποχρέωση λόγω της συνύπαρξης 2 ή περισσοτέρων φαρμακοποιών στο ίδιο κατάστημα. Συνεπώς,, η οικονομική αντιμετώπιση και μεμονωμένων συναδέλφων, λόγω της βίαιης υποτίμησης, άλλα και των εταιρειών Ο.Ε. σαν να είναι επιχειρήσεις εξαγωγικού βεληνεκούς Α.Ε., δημιουργεί τεράστιες ανισότητες και κατάφορη αδικία. Εκτιμούμε πως θα πρέπει να υπάρχει σαφής φορολογική ελάφρυνση με διαφορετικούς συντελεστές, ενώ το ζήτημα του μεγάλου αριθμού φαρμακείων στη χώρα μας, μπορεί να λυθεί μόνο με ουσιαστικά κίνητρα από την πολιτεία προς πολυσυστεγάσεις συναδέλφων ευρείας κλίμακας, οι οποίες θα δώσουν σχήματα ικανά να ανταπεξέλθουν οικονομικά, αλλά και ποιοτικά, στις ανάγκες την κοινωνίας. Αντίμετρα προς τέτοια κατεύθυνση αποτελούν: α. η υπάρχουσα υπεραξία μεταβίβασης, β. η απαγόρευση της άνω των 5 αδειών συστέγασης, γ. η φορολογική αντιμετώπιση της εταιρείας, δ. η αναπλήρωση των κενών θέσεων από νέους συναδέλφους, γεγονός που θα επέτεινε και δεν θα έλυνε το υπάρχον πρόβλημα. Μια κυβέρνηση της Αριστεράς πρέπει να κόψει αυτούς τους γόρδιους δεσμούς και αντί να οδηγήσει 7.000 από τους 12.0000 συναδέλφους στο λουκέτο, όπως προβλέπει το μνημόνιο, να τους οδηγήσει σε 5.000 με 6.000 παραγωγικές πολυσυστεγασμένες μονάδες, οι οποίες θα μπορέσουν να απορροφήσουν και πρόσθετο δυναμικό.

Λεπτομερέστερη ανάλυση των θέσεων μας θα γίνει από τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο του συλλόγου μας στη σύσκεψη φορέων που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 18 Φεβρουαρίου.


για τον Φ.Σ. Αχαΐας



       Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                        Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ



       ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΟΦΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ                           ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΚΑΜΙΤΣΟΣ