Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Στην πραγματικότητα ήταν όλα ένα διπρόσωπο ψέμα

Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014: παραμονές Pharmapoint. Όπως κάθε χρόνο τέτοιες μέρες είχαμε πάντα τα μαύρα σύννεφα να μαζεύονται. Φέτος είναι τα ΜΥΣυΦα.Το 2011 τέτοιες μέρες περιμέναμε να μάθουμε τις τελικές ρυθμίσεις του "διευρυμένου ωραρίου". Το 2012 βγαίναμε λαβωμένοι από τις αναστολές που σταμάτησαν χωρίς κανένα αντίκρυσμα και περιμέναμε να δούμε αν θα κρατηθεί στο ελάχιστο των υποσχέσεων το άνοιγμα πληρωμών του "στοχοχρονοδιαγράμματος". Το 2013 είχαμε μάθει ότι μέσα στο 2014 θα έχουμε πολλαπλή και ολομέτωπη επίθεση, όχι όπως μέχρι τότε σε οικονομικής μόνο φύσεως θέματα, αλλά στη θεσμική καρδιά του μικρομεσαίου φαρμακείου!



Δεν ξέραμε μόνο τη μορφή του τέρατος αφού μέχρι τότε όλες οι επιθέσεις είχαν τη μορφή του Μνημονίου την οποία ξέραμε και περιμέναμε. Το Νοέμβρη του 2013 ο τότε Ταμίας του ΦΣΑ Γ. Δαγρές μας έλυσε τις απορίες: "έκθεση ΟΟΣΑ" τη βαφτίσανε και στις 13 Δεκέμβρη παρουσίασε ο ίδιος μια ανάλυση-κόλαφο. Όλο τον υπόλοιπο καιρό κατακεραύνωσε πολλάκις σε πολλά και διάφορα ΜΜΕ τις λάθος προβλέψεις της Εκθεσης αυτής και προειδοποίησε με σκληρούς όρους όλους τους Φορείς να μην την εφαρμόσουν!

Παρόλο που τα στοιχεία ήταν συγκλονιστικά κι επίφοβα, τα θέματα που τότε απασχολούσαν -και συνεχίζουν να απασχολούν- τον Κλάδο ήταν:
  • οι Εκλογές των Συλλόγων και "οι πλειοψηφίες των εκλεκτόρων" και ποιόν στήριζαν (η απάντηση δόθηκε ένα χρόνο μετά)
  • η αέναη φιλολογική μελέτη της απελευθέρωσης των συμπληρωμάτων διατροφής και η επιμονή της τότε Διοίκησης ότι αφορά μόνο τα light και αυτά υπό προϋποθέσεις (η απάντηση δόθηκε λιγότερο από ένα χρόνο μετά και τη ζούμε καθημερινά)
  • να καλεί τον τότε υπΥΥΚΑ Α. Γεωργιάδη στη ΓΣ του ΠΦΣ για να μας καθησυχάζει ότι δε θα έχουμε αιφνιδιασμούς (η απάντηση δόθηκε ένα μήνα μετά με το Πολυνομοσχέδιο)
  • να μην καθαρογράφει αποφάσεις της ΓΣ του ΠΦΣ αναγκάζοντας μέχρι και τον τότε γγ του ΠΦΣ να διαμαρτύρεται
  • τί είπε, τί έκανε, τί ψήφισε, ποιός είναι, αν έχει μεγάλο φαρμακείο ή όχι κι άλλα τέτοια σημαντικά που για κάποιους είναι κριτήρια για την αξία ή όχι των συναδέλφων τους συνδικαλιστών
αλλά και ανεπίσημα όπως πάντα εφησυχασμός και λοιδώρηση όσων ανησυχούσαν, όσων "προέβλεπαν καταστροφές", όσων κατηγορούσαν την Κυβέρνηση για στημένο παιχνίδι! Ενώ λοιπόν ο Κλάδος συνεδρίαζε στις 22-3-2014 και προσπαθούσε να εκπέμψει ένα μήνυμα προειδοποίησης συμπαγούς αντίδρασης αν ακολουθηθεί η Εκθεση ΟΟΣΑ σας αποκαλύπτουμε ότι -όπως είχε διαρρεύσει ακόμα και τότε, αλλά δυστυχώς τα χέρια μας δεν έφταναν τόσο μακριά- ο Διεθνής Οργανισμός με 2η Έκθεσή του ΑΚΥΡΩΝΕ στην πράξη την πρώτη!!!! Σας παρουσιάζουμε την Εκθεση με ημερομηνία 18 Μαρτίου 2014 και τα κύρια σημεία της (συμπεράσματα):



19. An increased competition due to an increase in the number of pharmacies may eventually even lead to the closure of pharmacies. This happened in the Spanish Autonomous Community of Navarra which had liberalized establishment rules [41].



19.Ο αυξημένος ανταγωνισμός που προκαλείται λόγω της αύξησης του αριθμού των φαρμακείων, μπορεί τελικά να οδηγήσει στο κλείσιμο φαρμακείων όπως συνέβη στην Ισπανική αυτόνομη επαρχία Ναβάρα που απελευθερώθηκε η ίδρυση


22. A policy to prevent the risk of closure of pharmacies in less attractive places or even support rural pharmacies is to provide financial incentives: In England, rural pharmacies are subsidized under the Essential Small Pharmacy Local Pharmaceutical Services scheme (ESP LPS) [42], and in Denmark a tax equalization scheme is in place to support pharmacies with lower turnover [43]. In Norway, for several years an agreement between the state and pharmacy chains provided that in case of closure of a pharmacy in a rural area the pharmacy chain had to take over this pharmacy or establish a new one. Though accessibility in the remote areas did not increase, no rural pharmacy was closed in Norway [13,33,44]. 



22. Μια πολιτική αποφυγής του ρίσκου κλεισίματος φαρμακειών σε περιοχές μειωμένου ενδιαφέροντος (σ.μ. εννοεί και πληθυσμιακά και εμπορικά) και στήριξης των φαρμακείων αγροτικών περιοχών είναι η παροχή οικονομικών κινήτρων: Στην Αγγλία τα αγροτικά φαρμακεία επιδοτήθηκαν από το πρόγραμμα Essential Small Pharmacy Local Pharmaceutical Services και στη Δανία εφαρμόζεται πρόγραμμα φοροελάφρυνσης για να υποστηρίξει τα φαρμακεία με χαμηλό τζίρο. Στη Νορβηγία για αρκετά χρόνια υπήρξε συμφωνία ανάμεσα στο κράτος και τις αλυσίδες φαρμακείων για κάθε φαρμακείο που έκλεινε σε αγροτική περιοχή η αλυσίδα ήταν υποχρεωμένη να το εξαγοράσει ή να δημιουργήσει νέο. Το αποτέλεσμα ήταν ότι αν και η πρόσβαση σε απομακρυσμένες περιοχές δεν αυξήθηκε, κανένα αγροτικό φαρμακείο δεν έκλεισε στη Νορβηγία



28. There was no evidence from the studied countries – all of them with a publicly funded health care and pharmaceutical system – about price competition of the non-regulated OTC medicines. A consistent decrease in the prices of OTC medicines was not confirmed. A reduction in overall pharmaceutical expenditure in these countries is thus also unlikely since pharmaceutical expenditure is largely influenced by prescription-only medicines that are publicly funded and whose prices continue to be regulated in liberalized markets; furthermore, factors such as increased medical need due to an ageing population, highpriced new medicines and consumption volume impact expenditure.


28. Δεν υπήρχαν ενδείξεις από τις χώρες που μελετήθηκαν - όλες με σύστημα δημόσιας χρηματοδότησης της υγειονομικής περίθαλψης και του φαρμακευτικού συστήματος - για την επίτευξη ανταγωνισμού στις τιμές των μη ρυθμιζόμενων στην τιμή τους φαρμάκων όπως τα ΜΥΣυΦα. Μια συνεπής μείωση των τιμών των OTC φαρμάκων δεν επιβεβαιώθηκε. Η μείωση της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης σε αυτές τις χώρες είναι έτσι επίσης απίθανο να συμβεί δεδομένου ότι η φαρμακευτική δαπάνη σε μεγάλο βαθμό επηρεάζεται από τα φάρμακα που χορηγούνται μόνο με ιατρική συνταγή, χρηματοδοτούνται από το δημόσιο και οι τιμές των οποίων εξακολουθούν να ρυθμίζονται ακόμα και σε απελευθερωμένες αγορές. Επιπλέον, παράγοντες όπως η αυξημένη ιατρική ανάγκη, λόγω της γήρανσης του πληθυσμού, υπερτιμολογημένα νέα φάρμακα και o όγκος κατανάλωσης, επηρεάζουν τη δαπάνη.


29. Accessibility of medicines was observed to increase in countries whose pharmacy sector had been subject to liberalization because several new pharmacies and further dispensaries, usually OTC retailers, tended to be established and opening hours of pharmacies were extended. The positive overall effect suffers, however, from some limitations since the new pharmacies and OTC dispensaries are usually established in urban areas, which already had a good presence of pharmacies before the reform. Accessibility of medicines in rural areas was not found to have improved; however, in the surveyed countries it has not decreased either, due to ‘safeguard’ policies to ensure provision with medicines in the remote areas. In general, liberalization tends to favour urban populations, particularly less vulnerable and less seriously ill patients who aim to obtain better access to non-funded OTC medicines. Another unintended effect of liberalization, which limits a successful increase in accessibility of medicines and distorts competition, is the possible establishment of oligopolies of a few vertically integrated pharmacy chains which might be incentivized to align the product range to their suppliers and focus on offering more frequently asked medicines.


29. Η προσβασιμότητα στο φάρμακο παρατηρήθηκε να αυξάνεται στις χώρες των οποίων ο φαρμακευτικός τομέας απελευθερώθηκε, επειδή δημιουργήθηκαν πολλά νέα φαρμακεία και άλλα κανάλια διανομής, συνήθως λιανοπωλητές ΜΥΣυΦα, παράγοντες που συνέτειναν να καθοριστεί και πιο εκτεταμένο ωράριο λειτουργίας των φαρμακείων. Η συνολική θετική επίδραση πάσχει, όμως, από ορισμένους περιορισμούς, δεδομένου ότι τα νέα αυτά φαρμακεία και τα κανάλια διανομής ΜΥΣυΦα είναι συνήθως εγκατεστημένα σε αστικές περιοχές, οι οποίες ήδη είχαν μια καλή παρουσία των φαρμακείων πριν από τη μεταρρύθμιση. Η προσβασιμότητα των φαρμάκων στις αγροτικές περιοχές δεν βρέθηκε να έχει βελτίωση. Ωστόσο, στις χώρες της μελέτης δεν έχει ούτε μειωθεί, λόγω των πολιτικών «διασφάλισης» για να εξασφαλίζεται η παροχή με φάρμακα σε απομακρυσμένες περιοχές. Σε γενικές γραμμές, η απελευθέρωση τείνει να ευνοεί τους αστικούς πληθυσμούς, και ιδιαίτερα τους λιγότερο ευάλωτους και λιγότερο σοβαρά άρρωστους ασθενείς οι οποίοι θέλουν να αποκτήσουν καλύτερη πρόσβαση σε ΜΥΣυΦα. Άλλο ανεπιθύμητο αποτέλεσμα της απελευθέρωσης, η οποία περιορίζει την επιτυχή αύξηση της προσβασιμότητας των φαρμάκων και στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, είναι η πιθανή δημιουργία ολιγοπωλίων από λίγες καθετοποιημένες αλυσίδες φαρμακείων που θα μπορούσαν να δοθούν κίνητρα για την ευθυγράμμιση της γκάμας των προϊόντων με τους προμηθευτές τους και να επικεντρωθεί στην προσφορά πιο συχνά ζητούμενων φαρμάκων.

31. Independently from the extent of regulation in community pharmacy, policy-makers are recommended to monitor and evaluate the impact of the policy measures and, wherever required, to take action in order to ensure equitable accessibility of medicines, enhance sustainable competition and avoid negative implications to the detriment of patients, particularly vulnerable groups.



31. Ανεξάρτητα από το βαθμό της ρύθμισης στο κοινοτικό φαρμακείο (σ.μ. όπως είναι τώρα δομημένο το ελληνικό φαρμακείο έτσι αποκαλείται στο εξωτερικό), οι φορείς χάραξης πολιτικής (σ.μ. δεν εννοεί μόνο την Πολιτεία αλλά σε μια κανονική χώρα όλους τους φορείς που εμπλέκονται, όπως είναι και το σωστό), συνιστάται να παρακολουθούν και να αξιολογούν τον αντίκτυπο των μέτρων πολιτικής και, όπου απαιτείται, να λαμβάνουν δράση προκειμένου να διασφαλίσουν την ισότιμη πρόσβαση στο φάρμακο, την ενίσχυση του βιώσιμου ανταγωνισμού και να αποφευχθούν οι αρνητικές επιπτώσεις εις βάρος των ασθενών, ιδιαίτερα των ευάλωτων ομάδων.


Ερωτήματα που μένουν αναπάντητα:
  • γιατί ακολουθήσαμε μια συνταγή χωρίς ιδιαίτερα οφέλη για τον κόσμο και ταυτόχρονα ΚΑΜΙΑ από τις πολιτικές διόρθωσης που χρησιμοποίησαν τα Κράτη που προηγήθηκαν τέτοιων επιλογών;
  • γιατί η Πολιτεία δεν μας ενημέρωσε για αυτή την Εκθεση αλλά μόνο για την πρώτη; Τί άλλο μας κρατάει κρυφό;
  • μετά από σχεδόν ένα χρόνο ποιά από τα στοιχεία που συστήνει ο ΟΟΣΑ έχουν ακολουθηθεί από την Ελληνική Πολιτεία; Εχει "παρακολουθήσει" τις επιπτώσεις της πολιτικής που επέλεξε να ακολουθήσει;
Αλλά και εσωτερικά προς τον Κλάδο (ένα ερώτημα και να καίει):
  • την πρώτη Εκθεση τη μάθαμε ως προς τα στοιχεία και το μέγεθός της από ένα μικρό ιεραρχικά τότε στέλεχος του Κλάδου, τη δεύτερη σήμερα από τους επιγόνους του. Ο Κλάδος θα βρει ποτέ κάτι μόνος του ή του αρκεί μόνο να διαρρέει συζητήσεις για εσωτερική κατανάλωση;


FARMAKOPOIOI
(και όλα τα μέλη του Γκρουπ μας που βοήθησαν)