Παρασκευή, 28 Αυγούστου 2015

«Δώρο» στις πολυεθνικές γάλα, ψωμί και εκπτώσεις - Εκτός προς το παρόν τα φάρμακα

ΠΟΙΟΙ ΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΥΠΕΡ ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ
Διχάζουν την αγορά οι αλλαγές σε γάλα, ψωμί και εκπτώσεις

Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr

Στα «δύο» χωρίζουν την αγορά οι αλλαγές σε γάλα, ψωμί και εκπτώσεις που προβλέπει το νέο μνημόνιο. Όπως και πριν από ενάμιση χρόνο, όταν η προηγούμενη κυβέρνηση επιχείρησε να νομοθετήσει ανάλογες μεταρρυθμίσεις -με βάση την περίφημη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ- έτσι και τώρα η απελευθέρωση προϊόντων και το άνοιγμα των λεγόμενων «κλειστών» επαγγελμάτων διχάζουν ολόκληρες επαγγελματικές ομάδες, οι οποίες βλέπουν με «διαφορετικό μάτι» τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στον χώρο τους. Από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι η αγορά του γάλακτος, όπου αρκετές βιομηχανίες και σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν με διαφορετική οπτική την απελευθέρωση της διάρκειας ζωής του παστεριωμένου γάλακτος από ότι οι κτηνοτρόφοι.

Οι τελευταίοι υποστηρίζουν πως...


... η εγχώρια παραγωγή θα υποστεί ισχυρό πλήγμα καθώς εκτός από τη μείωση των τιμών παραγωγού θα οδηγήσει σε αθρόες εισαγωγές ξένου γάλακτος, απαξιώνοντας το ελληνικό γάλα. Ήδη, όπως λένε εταιρείες από το εξωτερικό και ειδικότερα από την Αυστρία, τη Γερμανία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία έχουν προσεγγίσει μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας, προσφέροντάς τους γάλα σε πολύ φθηνές τιμές, που κυμαίνονται στα επίπεδα του 0,70 ευρώ το λίτρο χωρίς τον ΦΠΑ.

Οι κτηνοτρόφοι ανησυχούν πως υπό τις παρούσες συνθήκες δεν θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν τους ξένους και προβλέπουν πως κάποιοι συνάδελφοί τους θα αναγκαστούν να αποχωρήσουν από τον χώρο, καθώς δεν θα μπορέσουν αντέξουν στο νέο ασφυκτικό περιβάλλον που διαμορφώνεται. «Δυστυχώς ο καταναλωτής στρέφεται ολοένα και περισσότερα στα φθηνά, και δίνει λιγότερη σημασία στην προέλευση ή την ποιότητα. Τα πράγματα δεν είναι καλά για το ελληνικό γάλα», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Μείωση κόστους και αύξηση ανταγωνισμού

Από διαφορετική σκοπιά «βλέπουν» το νέο τοπίο αρκετές γαλακτοβιομηχανίες και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Άποψή τους είναι πως η επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του παστεριωμένου γάλακτος θα μειώσει το κόστος παραγωγής και διάθεσης προς όφελος των καταναλωτών, ενώ απορρίπτουν τις αιτιάσεις των κτηνοτρόφων περί αθρόων εισαγωγών ξένου γάλακτος. «Υπάρχει ήδη ξένο γάλα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, το μερίδιο του είναι πολύ περιορισμένο. Δεν θεωρώ ότι η απελευθέρωση θα οδηγήσει σε αθρόες εισαγωγές», σημειώνει υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης ελληνικής αλυσίδας, και προσθέτει πως ήδη η επιμήκυνση της διάρκειας ζωής κατά δύο ημέρες από πέντε σε επτά έδωσε σημαντικές «ανάσες» στις γαλακτοβιομηχανίες.

«Δώρο» στις πολυεθνικές 

Σε δύο στρατόπεδα έχει χωριστεί και ο εμπορικός κόσμος για τη δυνατότητα εκπτώσεων όλη τη διάρκεια του χρόνου. Κατά του μέτρου τάσσονται τα μικρά καταστήματα, τα οποία δίνουν μάχη επιβίωσης μετά και την απόφαση για capital controls καθώς θεωρούν πως θα ευνοήσει κατά κύριο λογο τις ξένες αλυσίδες και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα. Μάλιστα, κάποιοι έμποροι κάνουν λόγο για ακόμη ένα «δώρο» στις πολυεθνικές. Από την άλλη πλευρά, υπογραμμίζεται πως οι εκπτώσεις θα λειτουργήσουν υπέρ του καταναλωτή, ο οποίος θα μπορεί να κάνει τις αγορές του όλο τον χρόνο σε μειωμένες τιμές, κάτι που όπως λένε αποτελεί σήμερα το βασικό ζητούμενο.

Φόβοι για αμφιβόλου ποιότητας και αγνώστου προελεύσεως ψωμί

Διάσταση υπάρχει και για τη μεταρρύθμιση στον χώρο του ψωμιού, με τους μεμονωμένους φούρνους να αντιδρούν έντονα στην απελευθέρωση του επαγγέλματός τους. Οι μεγαλύτερες αντιρρήσεις εντοπίζονται στη δυνατότητα χρήσης του όρου «αρτοποιός» ή αρτοποιείο» ή «φούρνος» από καταστήματα που είτε επιμελούνται όλα τα στάδια κατασκευής και έψησης του άρτου είτε επιμελούνται μόνο το τελικό στάδιο έψησης, κάτι που όπως λένε οι αρτοποιοί θα ανοίξει τον δρόμο για αθρόες εισαγωγές κατεψυγμένων αρτοσκευασμάτων αμφιβόλου ποιότητας από τις γειτονικές και όχι μόνο χώρες. «Δεν υπάρχει καμία προστασία για τον καταναλωτή αλλά και μέριμνα για τους παραδοσιακούς αρτοποιούς, οι οποίοι είναι χρόνια στον κλάδο και επί το πλείστον αποτελούν οικογενειακές επιχειρήσεις», σημειώνουν άνθρωποι του χώρου, ενώ καταγγέλλουν την κυβέρνηση πως με την τακτική που ακολούθησε στο ζήτημα του ψωμιού εξυπηρέτησε τα συμφέροντα των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. «Οι μεγάλες αλυσίδες οι οποίες ήδη πωλούν ψωμί μέσω του «bake off» (ψωμί που έρχεται κατεψυγμένο και ολοκληρώνεται το ψήσιμο του στο τελικό σημείο πώλησης) αποκτούν ακόμη ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε βάρος των μικρών αρτοποιείων», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Farmakopoioi: Εκτός της διάταξης παραμένουν προς το παρόν τα φάρμακα, αφού η πλήρης απελευθέρωση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των φαρμακείων αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. Το σίγουρο είναι ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο και οι όποιες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης που θα προκύψει μετά τις εκλογές θα παρθούν μετά τον Οκτώβριο...