Κυριακή, 6 Δεκεμβρίου 2015

ELTRUN: Ανθίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας

Αγορές αξίας περίπου 1.550 ευρώ θα πραγματοποιήσει ο μέσος Ελληνας online καταναλωτής από e-shops έως το τέλος του 2015, με το ποσό να εμφανίζεται αυξημένο κατά 10% συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.
Παρά την επιβολή των capital controls το ηλεκτρονικό εμπόριο κατάφερε να σταθεί όρθιο, με τις αγορές από ελληνικά καταστήματα να αντιπροσωπεύουν το 65% των online αγορών του από το 60% που ήταν πέρυσι, ενώ την ίδια στιγμή η online τραπεζική εμφανίζεται αυξημένη κατά 14% σε σχέση με πέρυσι.
Στα συμπεράσματα αυτά κατέληξε η ετήσια έρευνα που πραγματοποιεί το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, από την οποία, σύμφωνα με τον καθηγητή Γιώργο Δουκίδη, προκύπτει ότι «η συγκεκριμένη αγορά χαρακτηρίζεται πλέον από αυξητικές τάσεις αλλά και ωριμότητα».



Η έρευνα διεξήχθη το διάστημα Οκτωβρίου - Νοεμβρίου 2015 και συμμετείχαν 1.200 Ελληνες online αγοραστές. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα το γεγονός ότι για το 25% του δείγματος οι αγορές μέσω Internet αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα (πάνω από το 50%) των συνολικών αγορών τους, όταν το 2014 αυτό συνέβη μόνο για το 9% των online αγοραστών.
Επίσης εμφανίζεται μια συνολική αύξηση 5% στις κατηγορίες προϊόντων που αγοράστηκαν online. Ωστόσο αυτό που παραμένει σταθερό είναι το είδος προϊόντων και υπηρεσιών που συγκεντρώνουν τις περισσότερες προτιμήσεις για διαδικτυακές αγορές. Ετσι, στις πρώτες θέσεις κυριαρχούν οι ταξιδιωτικές και τουριστικές υπηρεσίες, τα ξενοδοχεία και τα εξαρτήματα και ο εξοπλισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Κινητά τηλέφωνα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης βρίσκουν τη θέση τους και σε αυτόν τον τομέα, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία, το 89% ανέφερε το κινητό ως μέσο πρόσβασης στο Ιντερνετ, ενώ ο σταθερός ηλεκτρονικός υπολογιστής βρίσκεται στην τέταρτη θέση με ποσοστό 60%. Παράλληλα οι χρήστες του Ιντερνετ σημειώνουν ότι δύο από τους βασικούς λόγους χρήσης του Διαδικτύου είναι η έρευνα αγοράς και η σύγκριση τιμών (74%) και η online τραπεζική (57%).
Παρά τη συνεχιζόμενη δυσμενή οικονομική συγκυρία, το 43% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχέση με το 2015, ενώ μόλις το 19% το αντίθετο.
Ενδιαφέρον είναι, πάντως, το γεγονός ότι και για τις αγορές από φυσικά καταστήματα το Διαδίκτυο παίζει πλέον σημαντικό ρόλο, καθώς οι καταναλωτές προβαίνουν στο 33% των offline αγορών τους αφού προηγηθεί αναζήτηση στο Internet, ενώ το 16% των online αγορών το κάνουν αφού επισκεφθούν φυσικά καταστήματα.
Οσον αφορά στους λόγους που προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές, στην πρώτη θέση βρίσκεται η αναζήτηση καλύτερης τιμής (66%) και ακολουθούν η άμεση σύγκριση προϊόντων/τιμών (53% από 39% το 2014) και η εύκολη εύρεση προσφορών (38% από 30% το 2014).
Προτεραιότητα

Για την επιλογή του e-shop από το οποίο τελικώς θα ψωνίσουν, οι καταναλωτές έχουν ως προτεραιότητα τον ασφαλή τρόπο πληρωμής από γνωστό φορέα σε ποσοστό 46%, ενώ ακολουθούν οι χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), το εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση site (37%), οι ξεκάθαροι όροι χρήσης (35%) και οι καλές κριτικές σε sites/blogs (32%).

Οι κύριες πηγές πληροφόρησης πριν αγοράσουν online είναι πλέον τα ψηφιακά κανάλια με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών, τα websites των εταιρειών και οι σελίδες με σχόλια άλλων αγοραστών.
Την ίδια στιγμή παρά το γεγονός ότι οι τέσσερις στους δέκα κάνουν like σε κάποια μάρκα προϊόντος, μόνο 23% είναι πιθανόν να αγοράσει ένα προϊόν που ακολουθεί στα social media. Αρκετοί χρησιμοποιούν εφαρμογές για τη διευκόλυνση των αγορών τους, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που διαμαρτύρονται ότι τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσό σε σχέση με την αξία του προϊόντος που αγοράζουν.