Σάββατο, 23 Απριλίου 2016

Αποκλειστικό: Σημαντική εξαγορά δικτύου φαρμακείων στην Πορτογαλία


Τις επόμενες ημέρες θα αρχίσει να γίνεται ευρύτερα γνωστή μια από τις σημαντικότερες ειδήσεις και εξελίξεις των τελευταίων ετών που αφορούν την φαρμακευτική αγορά.
 
Την εξαγορά από την Celecio ενός από τα σημαντικότερα συνεργατικά δίκτυα ανεξάρτητων φαρμακοποιών στην Ευρώπη. Του δικτύου της HOLON στην Πορτογαλία. Ενός δικτύου που πρώτα από όλα ήταν η σημαία του οράματος πως ανεξάρτητα φαρμακεία μπορούν μέσω ενός συνεργατικού σχήματος που στηρίζεται στις βάσεις του συνεταιρισμού να γίνουν ένα ισχυρό δίκτυο που να σταθεί ως ίσος προς ίσο με τον ανταγωνισμό οπουδήποτε και αν προέρχεται αυτός και όσο ισχυρός και αν είναι. 
  



Και πράγματα το όραμα αυτό πέτυχε... Πέτυχε τόσο πολύ (σε μια αγορά στην οποία η αποκλειστική ιδιοκτησία από φαρμακοποιό είχε χαθεί εδώ και πολλά χρόνια - πολύ πριν το Πορτογαλικό μνημόνιο) ώστε να γίνει ελκυστικός στόχος εξαγοράς από μια εταιρία η οποία αναμφισβήτητα κατέχει ηγετική θέση σε θέματα τεχνογνωσίας τόσο στην διανομή όσο και στην αγορά των φαρμακείων.
 
Ο λόγος που ήταν ελκυστική δεν ήταν μόνο το μέγεθός της ή τα μερίδια αγοράς που κατείχε. Ήταν κυρίως η τεχνογνωσία στην παροχή υπηρεσιών προς τους ασθενείς. Μια τεχνογνωσία η οποία θεωρήθηκε τόσο κρίσιμη ώστε να αποτελεί βασικό κίνητρο για την εξαγορά (ειδικά μετά την συμφωνία του Πορτογαλικού Φαρμακευτικού Συλλόγου με την κυβέρνηση για την υλοποίηση και αποζημίωση υπηρεσιών μέσα από τα Φαρμακεία το 2014).
 
Η επόμενη μέρα αφήνει ίσως μια πικρή γεύση για το γεγονός πως ένα τόσο σημαντικό εγχείρημα δεν μπόρεσε να συνεχίσει να υφίσταται σε συνεργατική βάση. Σύντομα μετά και την έγκριση από την Πορτογαλική επιτροπή ανταγωνισμού θα γίνουν ίσως και γνωστές λεπτομέρειες για το καθεστώς των φαρμακείων που υπάγονται στον όμιλο και την συμφωνία (αν δεν υπάρχει κάποιο συμφωνητικό εμπιστευτικότητας φυσικά).
 
Δίνει όμως και δύο πολύ χρήσιμα μαθήματα για όσους δραστηριοποιούνται στον χώρο των φαρμακείων. Το πρώτο είναι πως ανεξάρτητα από τα μεγέθη στην αγορά, τις αξίες δεν τις φτιάχνει η εύκολη υιοθέτηση πρακτικών λιανεμπορίου που ο καθένας που θέλει να πουλήσει "υπηρεσίες" στα φαρμακεία έρχεται να διαφημίσει (από τέτοιες οι εταιρίες που έχουν αυτά τα μεγέθη έβρισκαν όσες ήθελαν, δεν χρειαζόταν να εξαγοράσουν!) αλλά οι πρακτικές που εισάγουν την γνώση, την επιστήμη και την αξιοποίηση της ιδιαιτερότητας του φαρμακείου. Αυτό εξαγοράστηκε και -εκτιμούμε πως- θα πληρώθηκε ακριβά.
 
Η δεύτερη είναι πως πλέον δραστηριοποιούμαστε σε μια αγορά που από στιγμή σε στιγμή μπορούν να συμβούν πολύ σημαντικές ανατροπές. Ο καθένας μας, είναι πλέον βασική ανάγκη να κατέχει τις βασικές δεξιότητες αξιολόγησης του φαρμακείου του, της αγοράς και κυρίως της αξίας που μπορεί να προσφέρει ο ίδιος σε αυτή. Οι επιλογές μεταξύ των οποίων θα πρέπει να διαλέξει στο μέλλον, σίγουρα θα χρειάζονται πολύ σκέψη για το τι θα πράξει....

Γιώργος Κουτέπας για το Farmakopoioi.blogspot

πηγή: http://www.grupo-holon.pt/pt/public/news/931