Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2016

Παραλειπόμενα της χθεσινής συνάντησης ΠΦΣ με τον Υπουργό Υγείας Ανδρέα Ξανθό

Ρεπορτάζ FARMAKOPOIOI

Ως χρήσιμη και εποικοδομητική αλλά συνάμα και γεμάτη... υποσχέσεις τις οποίες ο κλάδος έχει κουραστεί να ακούει από τις τελευταίες κυβερνήσεις, μπορεί να χαρακτηριστεί η χθεσινή συνάντηση του προεδρείου του ΠΦΣ με τον Υπουργό Υγείας κ. Ανδρέα Ξανθό.

Ο Υπουργός άκουσε με προσοχή τα προβλήματα του κλάδου όπως αυτά διατυπώθηκαν από τον πρόεδρο κ. Λουράντο αλλά και τα υπόλοιπα μέλη της αντιπροσωπείας του ΠΦΣ. Δόθηκαν στον υπουργό 11 φακελοι για αντίστοιχα θέματα (10+1 φάκελο με νομικές διευθετήσεις που ζητούμε γενικώς).

Πάμε να τα δούμε ένα προς ένα...


Ο πρώτος φάκελος περιείχε στοιχεία από την PGEU. Έγινε παρουσίαση της Juratte Swarkaite γενικής γραμματέα της PGEU που αποδεικνύει (με στοιχεία) μεταξύ άλλων ότι η απελευθέρωση στο φαρμακευτικό επάγγελμα έχει αποτύχει παντού διεθνώς και μάλιστα σιγά-σιγά σε πολλές χώρες αναθεωρείται μερικώς ή συνολικά (πχ. Ουγγαρία, Σλοβενία, Λιθουανία για ιδιοκτησιακό - Νορβηγία, Σουηδία, Αγγλία για ΜΥΣΥΦΑ).

Το δεύτερο θέμα ήταν το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Ο ΠΦΣ ζήτησε επαναφορά του 51% στους φαρμακοποιούς. Ο Υπουργός τόνισε ότι δεν μπορεί να αποκλίνει από τη μνημονιακή δέσμευση της χώρας για απελευθέρωση αλλά πρόσθεσε πως δεν πρόκειται να εκδοθεί νέα ΚΥΑ εκτός αν παρατηρηθούν φαινόμενα καρτελοποίησης.
Τρίτο θέμα - επίσης φλέγον - τα ΓΕΔΙΦΑ. Ο ΠΦΣ ζήτησε τα e-shop να χορηγούν μόνο ΓΕΔΙΦΑ και όχι ΜΥΣΥΦΑ συνολικά και η απελευθέρωση τιμών (Ιαν. 2017) να αφορά μόνο τα ΓΕΔΙΦΑ. Για το πρώτο ο κ. Ξανθός δεν είπε τίποτα συγκεκριμένο, παρέπεμψε στην ΚΥΑ που ήδη δημοσιεύθηκε, αλλά για το δεύτερο είπε ότι πρέπει να αλλάξει ο υπάρχον νόμος.

Επίσης τόνισε με πάσα βεβαιότητα ότι η μνημονιακή δέσμευση της χώρας για απελευθέρωση ΜΥΣΥΦΑ έκλεισε οριστικά με την πρόσφατη ΚΥΑ, οι θεσμοί την ενέκριναν και δεν ζήτησε κανείς τους τίποτα άλλο, οπότε ό,τι μπήκε μπήκε και τέλος.

Ο Υπουργός πρόσθεσε ότι στην ατζέντα των μελλοντικών διαπραγματεύσεων της χώρας με τους θεσμούς (Εργαλειοθήκη ΟΟΣΑ III) δεν υπάρχει τίποτα απολύτως για φαρμακεία. Σε σχέση με τα φάρμακα υπάρχει μόνο συζήτηση σε επίπεδο βιομηχανιών χωρίς όμως να δοθούν άλλες λεπτομέρειες.

Όσον αφορά τα πειθαρχικά: Ο Υπουργός ισχυρίστηκε ότι έχει έτοιμη νομοθετική ρύθμιση, σε συνενόηηση με το Υπουργείο Δικαιοσύνης, στην οποία θα διορίζεται υποχρεωτικά δικαστικός στα Πειθαρχικά της Περιφέρειας και θα εκπροσωπούνται οι Σύλλογοι κάθε Περιφέρειας με ένα άτομο έκαστος.

Όσον αφορά τώρα τους Ανασφάλιστους και τους δικαιούχους πρόνοιας ο κ. Ξανθός είπε ότι υπάρχουν σήμερα περίπου 2,2 εκατομ. ανασφάλιστοι στην Ελλάδα. Από αυτούς οι 200.000 είναι Άποροι (9% περίπου του συνόλου). Η φαρμακευτική κάλυψη των Απόρων κοστίζει σήμερα περίπου 30 εκατομ. ευρώ ετησίως. Τα φάρμακά τους αυτοί τα ελάμβαναν ως τώρα από τα Κρατικά Νοσοκομεία.

Από εδώ και πέρα θα τα λαμβάνουν από τα ιδιωτικά Φαρμακεία με μηδενική συμμετοχή στη λιανική τιμή τους και χωρίς το 1 ευρώ ανά συνταγή. Τα φάρμακα αυτά θα συνταγογραφούνται μόνο από ιατρούς ΕΣΥ. Θα δοθούν οδηγίες να λαμβάνουν μόνο γενόσημα και όσοι δεν λαμβάνουν θα αλλαχτούν οι θεραπείες τους, αν υπάρχει αντίστοιχο γενόσημο, σε γενόσημα, εκτός ειδικών κατηγοριών ασθενών όπως οι νευρολογικοί οι οποίοι θα συνεχίσουν να λαμβάνουν τα σκευάσματα που ελάμβαναν.

Σε ερώτηση του ΠΦΣ αν αυτό θα επηρεάσει τα πλαφόν, ο κ. Υπουργός είπε ότι η Φαρμακευτική Δαπάνη των Απόρων είναι εξασφαλισμένη, τα πλαφόν σε ενδονοσοκομειακή και εξωνοσοκομειακή δαπάνη παραμένουν τα ίδια και σε περίπτωση υπέρβασης των ορίων, το επιπλέον ποσό θα μετατρέπεται σε claw-back που θα εισπράττεται από τις φαρμακευτικές εταιρείες.

Από την μεριά τους οι εταιρείες πιέζουν μέρος του claw-back να ελαφρυνθεί από εκείνες και να φορτωθεί ως επιπλέον επιβάρυνση σε βάρος Φαρμακείων-Αποθηκών και ασθενών. Η Κυβέρνηση όμως - σύμφωνα με όσα διαβεβαιώνει ο κ. Ξανθός - το έχει αποκλείσει οριστικά επειδή αναγνωρίζει πως τα φαρμακεία και οι αποθήκες ήδη έχουν συνδράμει από παλιά στη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης με τις μειώσεις ποσοστών κέρδους και οι ασθενείς με τις αυξήσεις συμμετοχών, οπότε ήρθε η ώρα να συνδράμει και η βιομηχανία.

Συνεπώς δεν τίθεται θέμα από την Κυβέρνηση μετακύλισης των βαρών της βιομηχανίας στις πλάτες άλλων.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών στην 5ετία έγιναν σε βάρος των γενοσήμων, μετά των off-patnet και οι λιγότερες στα πρωτότυπα, κάτι που αποτελεί επικίνδυνη στρέβλωση που το Υπουργείο ετοιμάζεται να διορθώσει.

Όσον αφορά το κεφάλαιο ελλείψεις φαρμάκων έγινε μια εντελώς... φιλολογική συζήτηση με ευχολόγια από την πλευρά του υπουργείου... Ο ΠΦΣ παρουσίασε συγκεκριμένες προτάσεις, τώρα το κατά πόσο θα βρεθεί λύση συνεχίζει να παραμένει άγνωστο.

Ωράριο: Ο ΠΦΣ θεωρεί πως αν δεν καταργηθούν ο Νόμος Λοβέρδου (Διευρυμένα Φαρμακεία) και ο Νόμος Γεωργιάδη (Ελεύθερο Ωράριο) καλύτερο θα ήταν να... μην ασχοληθεί καθόλου η κυβέρνηση με το ωράριο και να το αφήσει όπως είναι, γιατί σε διαφορετική περίπτωση τα πράματα θα περιπλακούν ακόμα χειρότερα!

Ο Υπουργός ισχυρίστηκε στο σημείο αυτό ότι έχει στην κατοχή του έγγραφα από Περιφέρειες και καταγγελίες πολιτών ότι τα μεγάλα κεντρικά Φαρμακεία παίρνουν τη δουλειά των μικρών Φαρμακείων της γειτονιάς κι έτσι ο κόσμος στις γειτονιές δεν μπορεί πια να εξυπηρετηθεί σωστά. Τόνισε πως επιθυμία του είναι να το αλλάξει αυτό με τροποποίηση των νόμων αυτών υπέρ των φαρμακείων της γειτονιάς. Μένει να το δούμε στην πράξη...

Όσον αφορά τα πειθαρχικά και το ωράριο ο Υπουργός Υγείας δεσμεύτηκε πως αυτά θα έχουν διευθετηθεί μέχρι τον Οκτώβρη με νόμο.

Τέλος σε ό,τι αφορά τα οπτικά και τα Ιατροτεχνολογικά ζητήματα ο ΠΦΣ ζήτησε να επιτρέπεται στα φαρμακεία νομοθετικά να πωλούν γυαλιά πρεσβυωπίας και υγρά φακών επαφής επειδή υπάρχουν μέρη στην Ελλάδα που δεν υπάρχουν οπτικά καταστήματα, υπάρχουν όμως φαρμακεία που μπορούν να εξυπηρετήσουν το κοινό.

Για τα ιατροτεχνολογικά (αναλώσιμα κατάκλισης, μηχανήματα, ειδικές τροφές) η αντιπροσωπεία του ΠΦΣ ζήτησε να μπει σε όλα ταινία γνησιότητας (κουπόνι) και να χορηγούνται με κρατική διατίμηση και από τα φαρμακεία.

Ετέθη από μεριάς ΠΦΣ προς την πλευρά του υπουργείου ότι όποτε και σε όποιο προϊόν αφέθηκε οι εταιρείες που τα εμπορεύονται ή/και τα παράγουν να τα πουλούν απευθείας στους πολίτες η δαπάνη εκτινάχθηκε στα ύψη (βλ. υλικά κωλοστομίας, C-Pap κλπ. σε ΕΟΠΥ τριετία 2011-2014). Αυτό συμβαίνει λόγω σύγκρουσης συμφερόντων. Αυτός που προκαλεί ζήτηση δεν μπορεί να είναι ο ίδιος με αυτόν που κερδίζει χρήματα από αυτή. Ζητήθηκε να απαγορευτεί νομοθετικά αυτό.
Στην συνάντηση καταγγέλθηκε η εταιρεία Abbot με την καινούρια συσκευή μέτρησης σακχάρου η οποία αν και βελτιώνει την ποιότητα ζωής των ασθενών, είναι πανάκριβη. Η εταιρεία Abbot πείθει με τους τρόπους της τους ανυποψίαστους ασθενείς να αγοράσουν τη συσκευή και έτσι η δαπάνη αυξάνεται θεαματικά και ανεξέλεγκτα.

Ο κ. Σοφιανόπουλος μίλησε εύστοχα για τα κοινωνικά φαρμακεία και το γεγονός ότι δεν έχουν λόγο ύπαρξης πια, αφού ανασφάλιστοι και δικαιούχοι πρόνοιας θα λαμβάνουν φάρμακα από τα ιδιωτικά φαρμακεία. Ο Υπουργός συμφώνησε και είπε μάλιστα ότι το ίδιο συμβαίνει και με τα κοινωνικά ιατρεία, αλλά καμία από τις δύο δομές δεν μπορεί νομοθετικά να καταργηθεί με τη βία. Θα κλείσουν μόνες τους σταδιακά, όπως γίνεται λόγω έλλειψης αντικειμένου.....

FARMAKOPOIOI