Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου 2016

Στο έλεος των πολυεθνικών φαρμακευτικών εταιρειών...

Δεν είναι λίγες οι καταγγελίες που φτάνουν καθημερινά στη συντακτική μας ομάδα από συνάδελφους φαρμακοποιούς, οι οποίοι στην απόγνωσή τους να καταφέρουν να εξυπηρετήσουν τους ασθενείς καταφεύγουν στην έσχατη λύση της απευθείας παραγγελίας από τις εταιρείες.

Όμως κάπου εκεί μπλέκονται είτε σε έντονη γραφειοκρατία είτε σε προκλητική αδιαφορία είτε σε τακτικές εμπορικής πολιτικής που δε συνάδουν με πώληση φαρμάκων.

Περίπτωση 1: Φαρμακοποιός επιθυμεί ένα...


... εμβαλλάγιο ελλειπτικού φαρμάκου το οποίο η φαρμακαποθήκη του δεν μπορεί να του διαθέσει διότι δεν το έχει. Καταφεύγει στην παραγωγό εταιρεία. Η εταιρεία εφόσον πρόκειται για πρώτη παραγγελία του φαρμακείου του ζητάει πάμπολλα δικαιολογητικά για να τον «καταγράψει», τις περισσότερες φορές δε αυτά απαιτούν από 1-2 εργάσιμες για να μαζευτούν. Εφόσον ολοκληρωθεί η καταγραφή, η εταιρεία θέτει ελάχιστο χρηματικό πλαφόν για την διεκπεραίωση της παραγγελίας, κάτι που αντίκειται στη φαρμακευτική νομοθεσία (παράνομο). Σε καθεστώς όμως πλήρους ανομίας, δεν υπάρχει κανένας ελεγκτικός μηχανισμός για να τιμωρήσει τον παραβάτη. Η δε εξόφληση της παραγγελίας ζητείται συνήθως με μετρητά (σπανίως με ελάχιστη πίστωση).

Περίπτωση 2: Η τεχνολογία έχει βοηθήσει πολύ και τον φαρμακοποιό και όλο το σύστημα διακίνησης φαρμάκων. Οι ηλεκτρονικές παραγγελίες είναι πλέον γεγονός. Έτσι λοιπόν, μετά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες μέσω φαρμακαποθηκών, πλέον πολλές εταιρείες έχουν δημιουργήσει ειδική πλατφόρμα - η ονομαζόμενη b2b - για παραγγελιοληψίες από φαρμακεία. Ο φαρμακοποιός καλείται - για τη δική του διευκόλυνση όπως τονίζουν οι εταιρείες - να διεκπεραιώσει τις παραγγελίες ηλεκτρονικά. Συνάδελφος μας κατήγγειλε ότι παρόλο που έκανε κανονικά ηλεκτρονική εγγραφή, έστειλε υπογεγραμμένη και σφραγισμένη την ηλεκτρονική σύμβαση, του απεστάλησαν κωδικοί (password) από την εταιρία (άρα έγινε αποδεκτή η εγγραφή), πλην όμως η παραγγελία του δεν παρελήφθη ποτέ. Όταν ο ίδιος προσπάθησε μετά από μέρες να επικοινωνήσει με την εταιρεία και να μάθει τι απέγινε, έκπληκτος διαπίστωσε ότι η παραγγελία «κόλλησε» και δεν θα ερχόταν ποτέ για διάφορους αδιευκρίνιστους λόγους. Μετά από έντονες τηλεφωνικές πιέσεις η παραγγελία τελικά προωθήθηκε. Είχαν περάσει όμως στο μεταξύ 20 μέρες και κάποιοι ασθενείς στερήθηκαν τα φάρμακά τους..... Η περίπτωση δε αυτή δεν είναι μεμονωμένη όπως μας κατήγγειλαν και άλλοι φαρμακοποιοί....

Τα παραδείγματα είναι πολλά, η κοινή συνισταμένη όμως είναι μία. Οι φαρμακοποιοί βρίσκονται στο έλεος των πολυεθνικών και στις κατά καιρούς διάφορες αιτιάσεις τους. Δεν υπάρχει κανείς να τους ελέγξει, δεν υπάρχει κανείς να τιμωρήσει παραβατικές συμπεριφορές. Οι μόνοι που ταλαιπωρούνται είναι οι ασθενείς οι οποίοι γυρνούν από φαρμακείο σε φαρμακείο για να βρουν το φάρμακό τους και οι φαρμακοποιοί οι οποίοι σπαταλούν πολύτιμο χρόνο για άσκοπες διαδικασίες που δεν θα έπρεπε να υπάρχουν σε μια ευνομούμενη κοινωνία....

Farmakopoioi