Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου
Μπορεί οι Θεσμοί να έδωσαν χθες το πράσινο φως και την έγκρισή τους στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας και του ΕΟΠΥΥ για τις μέχρι σήμερα ενέργειές τους αναφορικά με τα βήματα που έχουν υλοποιηθεί στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων σε υγεία και φάρμακο, ωστόσο προέκυψαν κάποιοι προβληματισμοί.
Προβληματισμοί, που πολύ πιθανόν, να απασχολούν και τους εκπροσώπους της φαρμακοβιομηχανίας καθώς και άλλων φορέων και παρόχων υγείας, και που συνδέονται με το θέμα της διεύρυνσης της φαρμακευτικής δαπάνης αλλά και το μέλλον του clawback.
Όπως έγινε ξεκάθαρο χθες, οι Θεσμοί αναθέτουν το θέμα της αύξησης της φαρμακευτικής δαπάνης σε ανώτερο επίπεδο – κυβερνητικό- για το οποίο θα αποφασίσει ενδεχομένως ο Πρωθυπουργός ή ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης.
Ανεξάρτητα από το ποιος θα αποφασίσει από την κυβέρνηση πάντως, το θετικό είναι ότι ανοίγει επιτέλους η συζήτηση! Την ίδια ώρα, οι εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας αναφέρουν επιτακτικά και εύλογα θα λέγαμε, ότι ο ερχόμενος Αύγουστος είναι η ιδανική εποχή για την αναγκαία αύξηση που ζητά ο κλάδος, προκειμένου να πάρει μία βαθειά ανάσα, τόσο ο ίδιος, όσο και οι ασθενείς. Άλλωστε το 1,945 δις ευρώ που βρίσκεται σήμερα η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη δεν εξυπηρετεί καμία πλευρά και δημιουργεί ασφυκτικό πλαίσιο στην φαρμακευτική περίθαλψη.
Αναφορικά με το clawback, όσο και να ανέμεναν κάποια δήλωση ή επισήμανση, τόσο οι εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας, όσο και των άλλων υγειονομικών φορέων, δεν ειπώθηκε κάτι. Άλλωστε το clawback είναι νόμος του κράτους μέχρι το 2021 και μέχρι τότε δεν φαίνεται κάτι να αλλάζει ριζικά.
Μιλώντας για clawback -το οποίο ταλανίζει σφόδρα τις επιχειρήσεις και όχι μόνο τις φαρμακευτικές- και το οποίο δημιουργεί ουσιαστικά περιβάλλον αποεπένδυσης στη χώρα, καθώς οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να σχεδιάσουν ήρεμα και απρόσκοπτα την ανάπτυξή τους, αξίζει να σημειώσουμε, ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΠΥΥ, ο μηχανισμός μειώθηκε κατά 34% σε όλες τις κατηγορίες (εκτός από το φάρμακο) μεταξύ 2015 και 2017.
Πρόκειται για μία σημαντική παράμετρο, η οποία στέλνει το σήμα, ότι η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ είναι στρατευμένη στο μέτωπο του εξορθολογισμού των δαπανών, και ότι τελικά η στράτευση αυτή, φέρνει αποτελέσματα.
Αναλυτικά, η μείωση ανά κλάδο, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΠΥΥ έχει ως εξής:
Υπηρεσίες Νοσηλείας Ιδιωτικών Κλινικών
Η μείωση από το έτος 2015 στο έτος 2017 στην υποβολή, συμπεριλαμβανομένων και των περικοπών, είναι της τάξης του 8%. Όλα τα ποσά είναι χωρίς ΦΠΑ προκειμένου να είναι εφικτή η σύγκριση των ποσών (δεδομένου ότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις στους συντελεστές ΦΠΑ στην περίοδο αυτή).
Η μείωση στο clawback στις κλινικές από το έτος 2015 στο έτος 2017 είναι της τάξης του 45% (περιλαμβάνεται και η εκτίμηση για το β’ εξάμηνο του 2017).
Ψυχιατρικές Κλινικές & Κέντρα Αποκατάστασης
Η μείωση στο clawback στις ψυχιατρικές κλινικές από το έτος 2015 στο έτος 2017 είναι της τάξης του 39%. Η μείωση από το έτος 2015 στο έτος 2017 στην υποβολή συμπεριλαμβανομένων και των περικοπών είναι της τάξης του 5%.
Παρότι οι υποβολές παρέμειναν σταθερές στην κατηγορία, οι παρεμβάσεις σε rebate αλλά και στον υπολογισμό clawback σε εξάμηνη βάση, είχε ως αποτέλεσμα μείωση στο clawback στα ΚΑΑ από το έτος 2015 στο έτος 2017 της τάξης του 4%.
Φυσικοθεραπείες
Η υποβολή το έτος 2015 ανέρχονταν στα 92 εκ. ευρώ ενώ το έτος 2017 ανέρχονταν στα 95,5 εκ. ευρώ, δηλαδή παραμένει σε σχεδόν σταθερά επίπεδα.
Η μείωση στο συνολικό ποσό clawback στις Φυσικοθεραπείες από το έτος 2015 στο έτος 2017 είναι της τάξης του 31%.
Διαγνωστικές εξετάσεις
Η μείωση από το έτος 2015 στο έτος 2017 στην υποβολή συμπεριλαμβανομένων και των περικοπών είναι της τάξης του 9%. Παρατηρείται αύξηση στις υποβολές του 2017 σε σχέση με τις υποβολές του 2016, η οποία οφείλεται κατά ένα μεγάλο μέρος στην εισαγωγή 88 νέων αποζημιούμενων εξετάσεων από τον ΕΟΠΥΥ.
Η συνολική μείωση του clawback μεταξύ 2015 και 2017 είναι της τάξης του 47%.
Αιμοκάθαρση
Η παρατηρούμενη αύξηση της υποβαλλόμενης δαπάνης οφείλεται:
- Στην αύξηση του αριθμού των αιμοκαθαρόμενων ασθενών.
- Τη μετακίνηση ασθενών από το δημόσιο νοσοκομείο στις Μ.Τ.Ν. των ιδιωτικών κλινικών και τις Μ.Χ.Α.
Πηγή: www.onmed.gr
Μπορεί οι Θεσμοί να έδωσαν χθες το πράσινο φως και την έγκρισή τους στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας και του ΕΟΠΥΥ για τις μέχρι σήμερα ενέργειές τους αναφορικά με τα βήματα που έχουν υλοποιηθεί στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων σε υγεία και φάρμακο, ωστόσο προέκυψαν κάποιοι προβληματισμοί.
Προβληματισμοί, που πολύ πιθανόν, να απασχολούν και τους εκπροσώπους της φαρμακοβιομηχανίας καθώς και άλλων φορέων και παρόχων υγείας, και που συνδέονται με το θέμα της διεύρυνσης της φαρμακευτικής δαπάνης αλλά και το μέλλον του clawback.
Όπως έγινε ξεκάθαρο χθες, οι Θεσμοί αναθέτουν το θέμα της αύξησης της φαρμακευτικής δαπάνης σε ανώτερο επίπεδο – κυβερνητικό- για το οποίο θα αποφασίσει ενδεχομένως ο Πρωθυπουργός ή ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης.
Ανεξάρτητα από το ποιος θα αποφασίσει από την κυβέρνηση πάντως, το θετικό είναι ότι ανοίγει επιτέλους η συζήτηση! Την ίδια ώρα, οι εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας αναφέρουν επιτακτικά και εύλογα θα λέγαμε, ότι ο ερχόμενος Αύγουστος είναι η ιδανική εποχή για την αναγκαία αύξηση που ζητά ο κλάδος, προκειμένου να πάρει μία βαθειά ανάσα, τόσο ο ίδιος, όσο και οι ασθενείς. Άλλωστε το 1,945 δις ευρώ που βρίσκεται σήμερα η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη δεν εξυπηρετεί καμία πλευρά και δημιουργεί ασφυκτικό πλαίσιο στην φαρμακευτική περίθαλψη.
Αναφορικά με το clawback, όσο και να ανέμεναν κάποια δήλωση ή επισήμανση, τόσο οι εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας, όσο και των άλλων υγειονομικών φορέων, δεν ειπώθηκε κάτι. Άλλωστε το clawback είναι νόμος του κράτους μέχρι το 2021 και μέχρι τότε δεν φαίνεται κάτι να αλλάζει ριζικά.
Μιλώντας για clawback -το οποίο ταλανίζει σφόδρα τις επιχειρήσεις και όχι μόνο τις φαρμακευτικές- και το οποίο δημιουργεί ουσιαστικά περιβάλλον αποεπένδυσης στη χώρα, καθώς οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να σχεδιάσουν ήρεμα και απρόσκοπτα την ανάπτυξή τους, αξίζει να σημειώσουμε, ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΠΥΥ, ο μηχανισμός μειώθηκε κατά 34% σε όλες τις κατηγορίες (εκτός από το φάρμακο) μεταξύ 2015 και 2017.
Πρόκειται για μία σημαντική παράμετρο, η οποία στέλνει το σήμα, ότι η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ είναι στρατευμένη στο μέτωπο του εξορθολογισμού των δαπανών, και ότι τελικά η στράτευση αυτή, φέρνει αποτελέσματα.
Αναλυτικά, η μείωση ανά κλάδο, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΠΥΥ έχει ως εξής:
Υπηρεσίες Νοσηλείας Ιδιωτικών Κλινικών
Η μείωση από το έτος 2015 στο έτος 2017 στην υποβολή, συμπεριλαμβανομένων και των περικοπών, είναι της τάξης του 8%. Όλα τα ποσά είναι χωρίς ΦΠΑ προκειμένου να είναι εφικτή η σύγκριση των ποσών (δεδομένου ότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις στους συντελεστές ΦΠΑ στην περίοδο αυτή).
Η μείωση στο clawback στις κλινικές από το έτος 2015 στο έτος 2017 είναι της τάξης του 45% (περιλαμβάνεται και η εκτίμηση για το β’ εξάμηνο του 2017).
Ψυχιατρικές Κλινικές & Κέντρα Αποκατάστασης
Η μείωση στο clawback στις ψυχιατρικές κλινικές από το έτος 2015 στο έτος 2017 είναι της τάξης του 39%. Η μείωση από το έτος 2015 στο έτος 2017 στην υποβολή συμπεριλαμβανομένων και των περικοπών είναι της τάξης του 5%.
Παρότι οι υποβολές παρέμειναν σταθερές στην κατηγορία, οι παρεμβάσεις σε rebate αλλά και στον υπολογισμό clawback σε εξάμηνη βάση, είχε ως αποτέλεσμα μείωση στο clawback στα ΚΑΑ από το έτος 2015 στο έτος 2017 της τάξης του 4%.
Φυσικοθεραπείες
Η υποβολή το έτος 2015 ανέρχονταν στα 92 εκ. ευρώ ενώ το έτος 2017 ανέρχονταν στα 95,5 εκ. ευρώ, δηλαδή παραμένει σε σχεδόν σταθερά επίπεδα.
Η μείωση στο συνολικό ποσό clawback στις Φυσικοθεραπείες από το έτος 2015 στο έτος 2017 είναι της τάξης του 31%.
Διαγνωστικές εξετάσεις
Η μείωση από το έτος 2015 στο έτος 2017 στην υποβολή συμπεριλαμβανομένων και των περικοπών είναι της τάξης του 9%. Παρατηρείται αύξηση στις υποβολές του 2017 σε σχέση με τις υποβολές του 2016, η οποία οφείλεται κατά ένα μεγάλο μέρος στην εισαγωγή 88 νέων αποζημιούμενων εξετάσεων από τον ΕΟΠΥΥ.
Η συνολική μείωση του clawback μεταξύ 2015 και 2017 είναι της τάξης του 47%.
Αιμοκάθαρση
Η παρατηρούμενη αύξηση της υποβαλλόμενης δαπάνης οφείλεται:
- Στην αύξηση του αριθμού των αιμοκαθαρόμενων ασθενών.
- Τη μετακίνηση ασθενών από το δημόσιο νοσοκομείο στις Μ.Τ.Ν. των ιδιωτικών κλινικών και τις Μ.Χ.Α.
Πηγή: www.onmed.gr