Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018

Άμεση αντίδραση των φαρμακοποιών της Λέσβου στην απόφαση της GSK Consumer HealthCare να διαθέσει δύο γνωστά ΟΤC προϊόντα της μέσω σουπερ μάρκετ

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

Την έντονη δυσαρέσκεια τους εξέφρασαν οι φαρμακοποιοί της Λέσβου για την απόφαση της GSKConsumer HealthCare να διαθέσουν δύο πολύ γνωστά προϊόντα που αφορούν τη ρινική συμφόρηση στα σούπερ μάρκετ, βγαίνοντας έτσι για πρώτη φορά και εκτός του παραδοσιακού καναλιού των φαρμακείων.

Σε σχετικό δελτίο Τύπου ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Λέσβου αναφέρεται στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε:


«Την έντονη δυσαρέσκεια τους εκφράζουν οι Φαρμακοποιοί της Λέσβου για την ακολουθούμενη πολιτική της πολυεθνικής εταιρείας GSK η οποία μετά από πολλά χρόνια συνεργασίας με τα Φαρμακεία αποφάσισε την διάθεση των προϊόντων για ρινική αποσυμφόρηση, Otrisalin και Breathe Right, από τα ράφια των σουπερ μάρκετ… δίπλα στα τρόφιμα και τα ποτά.

Η πολιτική της εταιρείας χαρακτηρίζεται απαράδεκτη από τους φαρμακευτικούς κύκλους γιατί τα προϊόντα αυτά έγιναν γνωστά στο κοινό, μέσω των φαρμακείων και με την συμβολή και την συμβουλή των Φαρμακοποιών.

Φαίνεται ότι η εταιρεία αποφάσισε- για καθαρά κερδοσκοπικούς λόγους- να πωλούνται πλέον δίπλα στα τρόφιμα και τα ποτά και όχι από ένα θεσμοθετημένο χώρο υγείας που είναι το φαρμακείο, απαξιώνοντας τα στη συνείδηση του κοινού και των επαγγελματιών υγείας.

Oι φαρμακοποιοί του νόμου Λέσβου γνωρίζουν πως θα αντιδράσουν σε τέτοιες απαράδεκτες συμπεριφορές»

Το DailyPharmaNews επικοινώνησε με τον πρόεδρο του ΦΣ Λέσβου και Αντιπρόεδρο του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Απόστολο Βαλτά ζητώντας του να δώσει μία πιο σαφή εικόνα του προβλήματος.

Απ. Βαλτάς: Απαράδεκτη στάση για εταιρεία που συνεργάζεται τόσα χρόνια με τον φαρμακοποιό

Ο κ. Βαλτάς εξήγησε ότι το θέμα δεν έχει να κάνει μόνο με τη Λέσβο αλλά φαίνεται πως αφορά ολόκληρη τη χώρα. «Το ζήτημα αφορά όλη την Ελλάδα. Το διαπίστωσα στη Μυτιλήνη και αντέδρασα κατευθείαν. Μάλιστα είχα ενημέρωση και από τον πρόεδρο του Φαρμακευτικού Συλλόγου Κεφαλονιάς κ. Νίκο Λάζαρη ότι συμβαίνει και εκεί το ίδιο. Είχε στα χέρια του διαφημιστικό από σούπερ μάρκετ, όπου μαζί με τα τυριά υπήρχαν και αυτά τα προϊόντα που αφορούν την υγεία του πολίτη». Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Λάζαρης στο DailyPharmaNews το εν λόγω φυλλάδιο είχε την εικόνα του προϊόντος Otrisalin με τη συσκευή αναρρόφησης, τους φυσιολογικούς ορούς και τα ανταλλακτικά με τιμή 3,57 ευρώ, όταν, όπως εξηγεί με την τιμή που τη δίνει η εταιρεία στο φαρμακείο δεν επιτρέπει στον φαρμακοποιό να το πουλήσει εύκολα λιγότερο από 5,90 ευρώ. .

Αν και τα προϊόντα υπάρχουν σε διαφημιστικό φυλλάδιο συγκεκριμένης αλυσίδας σούπερ μάρκετ σύμφωνα με τις πληροφορίες που έφτασαν στον κ. Βαλτά η εταιρεία έχει διαθέσει τα προϊόντα της και σε άλλα σούπερ μάρκετ.

Ο κ. Βαλτάς αναγνωρίζει ότι υπάρχει πλέον το νομοθετικό πλαίσιο που επιτρέπει σε μία εταιρεία να προχωρήσει σε μία τέτοια κίνηση, δεν μπορεί να δεχτεί ωστόσο Την κίνησή της αυτή και πολύ περισσότερο δεν μπορεί να δεχτεί τον τρόπο που κινήθηκε η εταιρεία. «Θεωρώ όλο αυτό αδιανόητο. Μία εταιρεία η οποία στηρίχτηκε από τα φαρμακεία να βγάζει προϊόντα που αφορούν την υγεία του ασθενούς, του ασφαλισμένου, του κάθε πολίτη στα σούπερ μάρκετ, δίπλα σε τρόφιμα και άλλα προϊόντα».

Ο φαρμακοποιός, όπως εξήγησε ο κ. Βαλτάς, διέθεσε χρόνο για να μάθει στον καταναλωτή πώς να χρησιμοποιήσει σωστά το προϊόν. Το Otrisalin για παράδειγμα είναι μία συσκευή ρινικής απόφραξης που πολύ συχνά παίρνουν γονείς για να βοηθήσουν το παιδί τους, όταν έχει βουλώσει η μύτη του να μπορεί και πάλι να αναπνεύσει. Απαιτεί γνώση για τη χρήση του. «Ο φαρμακοποιός για να εξηγήσει στη μαμά πώς να το χρησιμοποιεί σωστά διέθετε χρόνο. Στηρίξαμε το προϊόν, το αναδείξαμε και όταν αυτό πλέον έχει γίνει αναγνωρίσιμο η εταιρεία αποφάσισε να το βγάλει στα σούπερ μάρκετ. Για μένα αυτό δεν είναι σωστό». Ο κ. Λάζαρης δε, πάνω στο συγκεκριμένο σημείο μιλώντας στο DailyPharmaNews εξέφρασε την άποψη ότι η GSK αλλά και η οποιαδήποτε εταιρεία δεν θα έβαζε ένα προϊόν που απαιτεί συμβουλή προς τον καταναλωτή και εκπαίδευση, κατευθείαν στα σούπερ μάρκετ.

Ο κ. Βαλτάς από την πλευρά του στάθηκε ιδιαίτερα και στον τρόπο που κινήθηκε η εταιρεία στο θέμα. «Αυτό το οποίο με ενοχλεί είναι ότι τώρα που αρχίζει η χειμερινή σεζόν και τα φαρμακεία στόκαραν αυτά τα προϊόντα αμέσως μετά εμφανίστηκαν στα σούπερ μάρκετ. Συνάδελφος που επικοινώνησε μαζί μου το πρωί για το θέμα μου έλεγε ακριβώς ότι πολλά φαρμακεία έχουν στοκάρει από αυτά τα προϊόντα. Είναι ένα θέμα. Εγώ δεν έχω στα χέρια μου μία επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας πριν από 3-4 μήνες που επίσημα να λέει ότι “Αγαπητέ συνεργάτη, προτιθέμεθα γι’ αυτούς τους λόγους τα προϊόντα αυτά να βγουν στα σούπερ μάρκετ“. Το να γνωρίζω τις κινήσεις ενός προμηθευτή για το πώς αντιμετωπίζει ένα ζήτημα, πως το διαχειρίζεται και πως αποφασίζει, με βοηθάει να μπορώ να κάνω και εγώ τις δικές μου κινήσεις ως προς το θέμα στη συγκεκριμένη περίπτωση του πόσα προϊόντα θα πάρω, πως και πόσο θα τα πάρω». Μάλιστα, όπως σημείωσε «οι περισσότεροι φαρμακοποιοί δεν γνώριζαν καθόλου το θέμα με τα σούπερ μάρκετ ή το πληροφορήθηκαν τυχαία».

Αυτό από μόνο του δημιουργεί μία ανασφάλεια πλέον στον φαρμακοποιό καθώς, όπως εξηγεί ο κ. Βαλτάς, «ο κάθε συνάδελφος μπορεί πλέον να σκεφτεί ότι θα βγει και άλλο προϊόν στα σούπερ μάρκετ». Και συνεχίζοντας το συλλογισμό, ανέφερε ότι «η δυναμική των φαρμακείων έχει να κάνει με το ότι ένα προϊόν υγείας βρίσκεται μέσα στο χώρο του φαρμακείου και αναδεικνύεται μέσα από τον φαρμακοποιό. Όταν έρχεσαι και βάζεις αυτό το προϊόν δίπλα στα τυριά και τις πίτσες υποβαθμίζεις αφενός το προϊόν και μπορεί κανείς να αντιληφθεί πως αισθάνεται ο φαρμακοποιός».

Σε ό,τι αφορά την τελευταία παράγραφο που αφορά την αντίδραση των φαρμακοποιών ο πρόεδρος του ΦΣ Λέσβου εξήγησε ότι στο χώρο του φαρμακείου ο ένας στηρίζει τον άλλο και ότι σε τέτοιες καταστάσεις λειτουργούν τα αντανακλαστικά του κάθε φαρμακοποιού. Διευκρίνισε ωστόσο ότι «τα αντανακλαστικά αυτά δεν θα τα υποδείξω ούτε εγώ ούτε ο φαρμακευτικός σύλλογος. Ο καθένας ξέρει».