Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου 2016

Απάντηση ΦΣ Αχαΐας προς Δημ.Κυριτσάκη για το βρεφικό γάλα

«Φωτιές» φαίνεται πως άναψε η αποκάλυψη των Farmakopoioi με όσα είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Δημήτρης Κυριτσάκης στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής για το βρεφικό γάλα. 

Μετά την ανακοίνωση του ΠΦΣ, σειρά πήρε και ο θιγόμενος Φαρμακευτικός Σύλλογος Αχαΐας ο οποίος «τόλμησε να σηκώσει μπαϊράκι» κατά τον κ. Κυριτσάκη.

Διαβάστε παρακάτω την ανακοίνωση του ΦΣ Αχαΐας:



ΑΡ.ΠΡΩΤ.: 16
ΠΑΤΡΑ, 14.01.16


ΠΡΟΣ: ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ

ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ


Κύριοι βουλευταί,

Η παρακάτω επιστολή στέλνεται προς διευκρίνιση κάποιων σημείων που αφορούν και το φαρμακευτικό επάγγελμα, αλλά και το Ν.Π.Δ.Δ. Φαρμακευτικός Σύλλογος Αχαΐας, με βάση τα όσα ακούστηκαν από τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού κατά τη διάρκεια της χθεσινής ακροαματικής διαδικασίας.

Το 2012 εκδόθηκε υπουργική απόφαση των κ.κ. Χρυσοχοΐδη – Λοβέρδου, σύμφωνα με την οποία ανατρεπόταν προηγούμενη, που παρείχε τη δυνατότητα αποκλειστικής διάθεσης των γαλάτων βρεφικής ηλικίας (και όχι μονοπωλίου όπως αναφέρθηκε ενώπιων σας) από τα φαρμακεία. Η απόφαση δεν ήταν ομόφωνη, όπως επίσης αναφέρθηκε, καθότι η εισήγηση του υπουργείου υγείας ήταν υπέρ της εξακολούθησης της διάθεσης των γαλάτων από τα φαρμακεία, στηριζόμενη και στην τεκμηριωμένη εγγράφως γνώμη, του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Απλά, το Υπ. Υγείας επί υπουργίας Λοβέρδου, για πολιτικούς λόγους, τελικά συναίνεσε.

Τα φαρμακεία έως τότε, πωλούσαν τα γάλατα αγοράζοντάς τα όχι από τις παραγωγούς εταιρείες, αλλά από φαρμακαποθήκες, βάζοντας ένα σταθερό μεικτό ποσοστό κέρδους όπως όριζε η σχετική υπ. απόφαση του 1992 της τάξης του 15%, ενώ επίσης και οι φαρμακαποθήκες με σταθερό ποσοστό κέρδους τα πωλούσαν σε εμάς, ανάλογα με την τιμή που τα αγόραζαν από τις παραγωγούς εταιρείες. Συνεπώς, η τελική τιμή διαμορφωνόταν όχι με ευθύνη των φαρμακοποιών ή του χονδρεμπορίου, αλλά ανάλογα με την τιμή που επέλεγε η παραγωγός ή εισαγωγός εταιρεία να τα διαθέτει στο χονδρεμπόριο.

Η βασική αντίθεση των φαρμακοποιών ως προς τη διεύρυνση του καναλιού διανομής και στα super market, είχε σχέση με κινδύνους της δημοσίας υγείας όταν απουσιάζει από τη χορήγηση του γάλακτος η επιστημονική γνώση του φαρμακοποιού, δεδομένο το οποίο είχε αναγκάσει την τότε κυβέρνηση στη δεκαετία του ’90, να τα δώσει στα φαρμακεία ως αποκλειστική διάθεση και όχι κάποιο συντεχνιακό χατίρι.

Στην εισήγηση του προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού, το γάλα Α’ βρεφικής ηλικίας εμφανίζεται σαν να είναι ένα προϊόν με ενιαία συσκευασία και ενιαία τιμή. Τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, μιας και οι παραγωγές εταιρείες επιλέγουν συσκευασίες είτε 350, είτε 400, είτε 600, είτε 800, είτε 900 γραμμαρίων από τις οποίες προφανώς προκύπτουν και διαφορετικές τιμές. Οι εταιρείες παραγωγής και εισαγωγής είναι 7-8 τον αριθμό και προφανώς πέρα από τις διαφορετικές συσκευασίες κάνουν και διαφορετική κοστολόγηση στο προϊόν τους, το οποίο χημικά μπορεί να έχει το ίδιο αποτέλεσμα, αλλά εμπεριέχει πρόσμιξη διαφορετικών συστατικών. Άρα οι flat τιμές που επικαλείται ο πρόεδρος της επιτροπής ανταγωνισμού και η flat πτώση των τιμών, σε καμία περίπτωση δεν αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα. Εκτός επίσης από τα απλά γάλατα της Α’ βρεφικής ηλικίας, στην ίδια κατηγορία υπάρχουν και γάλατα Α’ βρεφικής ηλικίας που απευθύνονται σε βρέφη με παροδική δυσκοιλιότητα ή παροδική δυσπεψία ή απλά υποαλεργικά ή με δυσανεξία στη λακτόζη για τα οποία επίσης υπάρχει δυνητικά το δικαίωμα διάθεσης από τα super market και τα οποία επίσης διακινούνταν με τον ίδιο τρόπο και με τα ίδια ποσοστά κέρδους από τα φαρμακεία. Ούτε οι εταιρείες, ούτε τα super market όμως έδειξαν καμία διάθεση να εκμεταλλευτούν το προνόμιο της υπ. απόφασης για τις προαναφερόμενες κατηγόριες, μιας και έχουν χαμηλή εμπορικότητα, άρα και χαμηλή κερδοφορία. Ενδιαφέρθηκαν μόνο για το απλό γάλα Α’ βρεφικής ηλικίας για προφανείς λόγους.

Τα ίδια ποσοστά μείωσης τιμών που αναφέρονται από τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού είχαν αναφερθεί και από τους πρώην υπουργούς κ.κ. Χατζηδάκη και Σκορδά, ως αιτιολόγηση του νόμου τον οποίο μετά από περίπου ενάμισι χρόνο ψήφισαν. Παρά τις επανειλημμένες κλήσεις μας προς το τότε πολιτικό προσωπικό να δώσουν συγκεκριμένα στοιχεία με τιμές, brand names γαλάτων και εταιρειών, ουδέποτε λάβαμε συγκεκριμένη απάντηση από τους τότε υπουργούς, αναμένουμε όμως από τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού να δώσει επιτέλους τα στοιχεία αυτά στη δημοσιότητα, διότι η εικόνα που έχουμε ως επιστήμονες επαγγελματίες για τη διαφορά τιμής μεταξύ super market και φαρμακείου, είναι κατά πολύ μικρότερη. Και οφείλεται ως επί το πλείστον στην προτίμηση που δείχνουν κάποιες παραγωγές εταιρείες να μην μεταχειρίζονται ισότιμα φαρμακεία και super market μιας και στο χώρο του super market οι ίδιες εταιρείες διαθέτουν μεγάλη γκάμα διατροφικών ή άλλων προϊόντων τα οποία φυσικά δεν βρίσκονται στα ράφια των φαρμακείων. Αυτός ακριβώς ήταν και ο λόγος που ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Αχαΐας ‘’σήκωσε μπαϊράκι’’ έτσι όπως ακριβώς το ανέφερε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Και για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι.

Την εποχή εκείνη και με την έκδοση της απόφασης Λοβέρδου – Χρυσοχοΐδη, ο Φ.Σ. Αχαΐας δια μέσου της Συνεταιριστικής αποθήκης προσπάθησε επανειλημμένα να επικοινωνήσει με όλες τις εταιρείες εισαγωγής και παραγωγής γαλάτων Α’ βρεφικής ηλικίας, ώστε να πετύχει ισότιμη μεταχείριση ευκαιριών με τα super market και σε καμία περίπτωση να αποκλείσει προϊόν (το οποίο εμείς θεωρούμε φάρμακο) από τα ράφια των φαρμακείων. Επιχειρήσαμε δηλαδή να μπορούμε να προάγουμε ανταγωνισμό και όχι να είμαστε απλά θύματα μεροληπτικής εμπορικής τακτικής του οποιουδήποτε παραγωγού ή εισαγωγέα. Η πλειοψηφία των εταιρειών προτίμησε να παραμείνει αποκλειστικά στο κανάλι διάθεσης φαρμακείου, όπου και παραμένει ακόμα, αυξάνοντας τις πωλήσεις της κατά πολύ στη γενική κλίμακα πωλήσεων γαλάτων Α’ βρεφικής ηλικίας σε σχέση με τις εταιρείες οι οποίες επέλεξαν παράλληλα και το κανάλι των super market και αυτό εύκολα μπορεί να το διαπιστώσει ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού παρακολουθώντας τους δείκτες πωλήσεων των εταιρειών αυτών μεταξύ 2012 και 2015. 

Αυτό προφανώς συνέβη διότι η επιστημονικότητα του συνταγογράφου ιατρού (το γάλα Α’ βρεφικής ηλικίας δεν γράφεται σε συνταγή ταμείου, αλλά προτείνεται σε χαρτί από τον ιατρό στη μητέρα του νεογέννητου) και η επιστημονικότητα του χορηγού φαρμακοποιού δεν μπορούν να υποκατασταθούν σε καμία περίπτωση από μία απλά μικρή μείωση οικονομικής κλίμακας την ποία προσέφερε το ράφι του super market. Μια άλλη κατηγορία προμηθευτών ανταποκρίθηκε στις εκκλήσεις μας και έδωσε τη δυνατότητα ανταγωνισμού και με τις τιμές που χορηγούσε στα super market. 

Υπήρξε δυστυχώς και μία τρίτη κατηγορία εταιρειών η οποία απαξιώνοντας μας αρνήθηκε ακόμα και τη συζήτηση μαζί μας και χορηγούσε τα γάλατα προς τα super market σε εξωφρενικά χαμηλότερες τιμές απ’ ότι στις φαρμακαποθήκες και με προνομιακότερους όρους από όπου προέκυπτε διαφορά τιμής, όχι φυσικά τόσο μεγάλη όσο αναφέρθηκε από τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού. 

Παράλληλα, αυτές οι εταιρείες χρησιμοποίησαν και το τρικ αλλαγής συσκευασίας με 100 ή 200 γραμμάρια λιγότερο, ώστε ούτος ή άλλως να πέσει η τιμή εικονικά. Παρόλο όμως τον ανταγωνισμό που εκδηλώθηκε, οι τιμές των εταιρειών αυτών στα ράφια του Ελληνικού super market παρέμεναν την εποχή εκείνη κατά 40% ακριβότερες από τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά. Κατατέθηκε δε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού συγκεκριμένο παράδειγμα αλυσίδας super market, κοινής και εδώ και στη Γαλλία, που για το ίδιο προϊόν, στην ίδια συσκευασία, στη Γαλλία πωλείτο 10€ λιανική τιμή, στο Ελληνικό super market 17€ και στο Ελληνικό φαρμακείο 21€, μιας και η χονδρική τιμή που αγόραζε τότε το φαρμακείο από την αποθήκη χωρίς το ΦΠΑ, ήταν η λιανική τιμή που πωλούσε το super market υποτίθεται φθηνά λόγω ανταγωνισμού!!!!!

Συνοψίζοντας, οι φαρμακοποιοί της Αχαΐας με αποκλειστικό κίνητρο, αφενός τη διάθεση ισότιμου ανταγωνισμού, αφετέρου την εξυπηρέτηση του κοινού και αφετρίτου την ύπαρξη όλων ανεξαιρέτως των προϊόντων (φαρμάκων) γαλάτων Α' βρεφικής ηλικίας στα ράφια τους, ήταν προφανές ότι αισθάνθηκαν θιγμένοι από τη μικρή αυτή μερίδα των εταιρειών. 

Προς τα εκεί υπήρξε η αντίδραση και όταν ο έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού μας υπέδειξε πως ο τρόπος που επιλέξαμε αντίκειται στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο Ανταγωνισμού (το οποίο φυσικά και δεν γνωρίζαμε, όπως και όλος ο φαρμακευτικός κόσμος) δηλώσαμε ρητά ότι ανακαλούμε τις οποιεσδήποτε αποφάσεις είχαν ληφθεί, πριν ακόμα η Επιτροπή Ανταγωνισμού λάβει ασφαλιστικά μέτρα, διότι πάνω απ’ όλα ως Ν.Π.Δ.Δ., μας ενδιέφερε η νομιμότητα.

Θα θέλαμε επίσης να ενημερώσουμε μέσω εσάς και τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού και την ίδια την Επιτροπή, για τους οποίους εκτιμάμε ότι προσπαθούν να κάνουν όσο καλύτερα μπορούν τη δουλειά τους, αλλά επειδή το θέμα είναι εξόχως ειδικό πιθανότατα δεν έχουν την πληροφόρηση η οποία απαιτείται, ότι αφενός υπάρχουν εταιρείες οι οποίες επιστρέφουν αποκλειστικά στα ράφια του φαρμακείου φεύγοντας από τα ράφια των super market, αφετέρου και οι εταιρείες οι οποίες μας απαξίωναν, βλέποντας ραγδαία πτώση των πωλήσεών τους, τώρα επιστρέφουν στις φαρμακαποθήκες προσφέροντας αφειδώς κίνητρα για καλύτερες τιμές, πράγμα το οποίο ζητούσαμε 3 χρόνια πριν.

Κλείνοντας τη μακροσκελή αυτή ανάλυση, η οποία αποκλειστικό στόχο έχει την ενημέρωση του Κοινοβουλίου, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι το θέμα στο οποίο εμπλακήκαμε χωρίς ακριβώς να καταλάβουμε το γιατί, έχει πέρα από την επιστημονική, που αναφέρθηκε, και πολιτική διάσταση. Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος, αμέσως μετά τα γεγονότα με τον Φ.Σ. Αχαΐας προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας ακύρωση της υπουργικής απόφασης και καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα, έχοντας απόλυτη επίγνωση πως ασφαλιστικά μέτρα κατά υπουργικής απόφασης, σπανιότατα έχουν γίνει αποδεκτά. Και όμως, τα ασφαλιστικά μέτρα κερδήθηκαν από τον Π.Φ.Σ. και τα γάλατα, έστω προσωρινά, αποσύρθηκαν από τα super market με θετική για τα φαρμακεία εισήγηση του αρμόδιου Σύμβουλου Επικρατείας. 

Οι κύριοι Χατζηδάκης όμως και Σκορδάς, λαμβάνοντας τη σκυτάλη από τον κ. Χρυσοχοΐδη, υπηρέτες όλοι της φριντμανικής ιδεοληψίας και φοβούμενοι απόφαση κόλαφο του Συμβουλίου Επικρατείας, όπως αναμενόταν, έσπευσαν να ψηφίσουν νόμο πριν εκδικαστεί η υπόθεση στην ολομέλεια, φροντίζοντας έτσι να κατοχυρώσουν τα συμφέροντα τα οποία ήθελαν να εξυπηρετήσουν. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που συνέβη αυτό στο Ελληνικό Κοινοβούλιο κατά τα μνημονιακά χρόνια.

Κλείνοντας και με δεδομένο πως όλοι οι εμπλεκόμενοι στα προαναφερόμενα, πολιτικοί παράγοντες, βουλευτές, Επιτροπή Ανταγωνισμού, φαρμακοποιοί και Φαρμακευτικός Σύλλογος Αχαΐας, πάνω από όλα θέτουν την προστασία της Δημόσιας Υγείας και την εξυπηρέτηση του κοινού, αισθανόμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι ως σύλλογος, από την επιμονή του Ελληνικού κοινού, κατά συντριπτική πλειοψηφία, να προμηθεύεται το γάλα από το φαρμακείο της γειτονιάς και όχι από τα ράφια των super market, παρά τον ανηλεή πόλεμο που δεχτήκαμε.

Τέλος, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε ότι 11.000 φαρμακεία διεσπαρμένα σε κάθε γωνιά της Ελλάδος, προμηθευόμενα γάλατα από 250 διαφορετικές φαρμακαποθήκες και όχι απευθείας από τις εταιρείες όπως τα super market και πωλώντας με σταθερό ποσοστό κέρδους και σταθερό ΦΠΑ, είναι αδύνατον με βάση τη λογική να αποτελέσουν, είτε καρτέλ είτε μονοπώλιο.


Με τιμή

Για τον Φ.Σ. Αχαΐας


Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΟΦΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΚΑΜΙΤΣΟΣ