Δευτέρα, 23 Απριλίου 2018

Α. Βαλτάς, Αντιπρόεδρος ΠΦΣ: «Σημαντικό βήμα για τους φαρμακοποιούς η διασύνδεση γνωματεύσεων και εκτελέσεων στο eΔΑΠΥ. Χρειάζεται να γίνουν κι άλλα»

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
 
Ενεργοποιείται από σήμερα η διασύνδεση των γνωματεύσεων και εκτελέσεων στο eΔΑΠΥ (ηλεκτρονικό σύστημα  Δηλώσεων Αναλυτικών Παραστατικών Υγείας), σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΕΟΠΥΥ την Παρασκευή 20 Απριλίου. Στην ανακοίνωσή του ο ΕΟΠΥΥ αναφέρει τα εξής (δείτε ΕΔΩ)
  Ο αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Απόστολος Βαλτάς μιλώντας στο DailyPharmaNews έκανε σαφές πως πρόκειται για μία πολύ σημαντική και θετική για τους φαρμακοποιούς εξέλιξη καθώς «η σύμβαση για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα έφερε νέα ύλη στα φαρμακεία μας, αλλά μέχρι τώρα έχει ταλαιπωρήσει πάρα πολύ τους φαρμακοποιούς σε διάφορα θέματα». Και εξηγεί ένα – ένα τα προβλήματα αυτά.


 
Υπάρχουν προβλήματα που οφείλονταν στη διαφορετική αντιμετώπιση του ελέγχου των γνωματεύσεων από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ, αφού έλεγχος δεν γίνεται όπως το φάρμακο από μια κεντρική υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ, αλλά από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του, που βρίσκονται σε όλους τους νομούς της Ελλάδος.

Υπήρχαν πολλές περιπτώσεις Περιφερειακών Διευθύνσεων, όπου αντιμετώπιζαν τον έλεγχο των γνωματεύσεων με διαφορετικό τρόπο, με αποτέλεσμα την τεράστια ταλαιπωρία των συναδέλφων, όπως και ότι η κάθε περιφερειακή διεύθυνση ολοκλήρωνε τον έλεγχο των γνωματεύσεων του ΕΔΑΠΥ σε διαφορετικό χρόνο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν φαρμακεία που έχουν πληρωθεί τον Δεκέμβριο μήνα και φαρμακεία σε άλλο νομό της Ελλάδος που να έχουν εξοφληθεί μόλις τον Οκτώβριο.

Τα περισσότερα προβλήματα παρουσιάζονται σε Περιφερειακές Διευθύνσεις, οπού υπάρχει έλλειψη προσωπικού και μεγάλος αριθμός ελεγχόμενων φαρμακείων.

Ο ΕΟΠΥΥ από ότι γνωρίζω κατά την διάρκεια των δεκαέξι μηνών που λειτουργεί το σύστημα κάνει προσπάθειες επίλυσης αυτού του προβλήματος.

Ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα που το επωμίστηκε οικονομικά ένας μεγάλος αριθμός φαρμακείων, είναι ότι υπήρχαν περικοπές που οφειλόταν στο ότι το σύστημα μέχρι και προ ορισμένων μηνών επέτρεπε στο συνταγογράφο ιατρό, να συνταγογραφήσει για τον ίδιο ασθενή και για τον ίδιο μήνα διπλάσιες και τριπλάσιες ποσότητες.

Αυτό ο φαρμακοποιός δεν το γνώριζε, και σίγουρα δεν μπορούσε να το γνωρίζει στην περίπτωση όπου: μια γνωμάτευση με αναλώσιμα σακχάρου την εκτελούσε ο ασθενής στο φαρμακείο του και την άλλη γνωμάτευση που είχε εκδοθεί με τα ίδια προϊόντα τον ίδιο μήνα, τα εκτελούσε ο ίδιος ασθενής σε άλλο φαρμακείο. Το φαρμακείο στο οποίο η γνωμάτευση έπεφτε στο δείγμα του ελέγχου, αδίκως περικόπτονταν από τον ελεγκτικό μηχανισμό, και μάλιστα δεν του περικόπτονταν η αξία που αντιστοιχούσε στη συγκεκριμένη περικοπή, αλλά αυτή η περικοπή πολλαπλασιαζόταν μέσω συντελεστή, γιατί ο έλεγχος ήταν δειγματοληπτικός, έτσι τα ποσά έφταναν σε δυσθεώρητα ύψη. Η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ έκανε δεκτό το βασικό μας αίτημα που ήταν να εφαρμοστεί ο κοφτής στον ιατρό.
 
Μετά από μεγάλους Αγώνες του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, ένα από τα βασικά μας αιτήματα ήταν να μπει ο «κόφτης» στο γιατρό. Αυτό έγινε. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο ειδών «κόφτες». Ο ένας έχει να κάνει με το χρόνο. Δηλαδή εάν ο ασθενής πάει δέκα μέρες για παράδειγμα πριν το σωστό χρονικό διάστημα που πρέπει να πάει στο γιατρό του, εκείνος δεν μπορεί να συνταγογραφήσει τις ταινίες ή τα άλλα προϊόντα που θα ήθελε να συνταγογραφήσει. Αν πάει πέντε μέρες νωρίτερα επιτρέπεται να συνταγογραφήσει αλλά η συνταγή θα εκτελεστεί στο σωστό χρονικό διάστημα που ο ασθενής θα πρέπει να τα λάβει. Ο δεύτερος «κόφτης» λειτουργεί μέσω του ΑΜΚΑ του ασφαλισμένου κοιτώντας το τι έχει πάρεις ασθενής μέσα στον τελευταίο χρόνο. Αν έχει υπερβεί μια ποσότητα που προβλέπει η θεραπεία του, την περικόπτει από τον ίδιο τον ασθενή ενώ παλιά ο ασθενής την λάμβανε και η περικοπή γινόταν μετά από τον φαρμακοποιό που ήταν υποχρεωμένος να του τη χορηγήσει.

Οι διεκδικήσεις  του ΠΦΣ έχουν πλέον ορατά αποτελέσματα, όπως υποστηρίζει κλείνοντας την αναφορά του στο συγκεκριμένο ζήτημα ο κ. Βαλτάς. «Σιγά σιγά εξαιτίας των συστημάτων με τους κόφτες, εξαιτίας του ότι οι ίδιες οι υπηρεσίες επιτέλους έμαθαν τι πρέπει να περικόπτουν και τι όχι, εξαιτίας του ότι και εμείς οι φαρμακοποιοί εξοικειωθήκαμε πάνω σ' ένα σύστημα που ήταν πρωτόγνωρο για μας, όλα αυτά οδήγησαν στη μείωση των ενστάσεων σ ένα σημαντικό βαθμό με αποτέλεσμα σήμερα οι ενστάσεις να αποτελούν το 0,8% των περικοπών. Έχουν μειωθεί πολύ, εάν σκεφτεί κανείς ότι μόλις έξι μήνες πριν έφταναν περίπου στο 2%.

Ένα άλλο πάγιο αίτημά μας η ικανοποίηση του οποίου πραγματικά επιλύει πολλά προβλήματά μας είναι το ότι ενώ μέχρι τώρα οι φαρμακοποιοί έπαιρναν μια γνωμάτευση από τον ιατρό και έπρεπε όλα αυτά τα στοιχεία να τα ξαναπεράσουν χειρόγραφα, κάτι που δεν συμβαίνει στη συνταγή των φαρμάκων της ΗΔΙΚΑ, από εδώ και στο εξής αυτό σταματά καθώς επιτέλους τώρα θα υπάρχει άμεση σύνδεση της εκτέλεσης με την έκδοση της συνταγής».

Υπάρχουν ωστόσο κάποιες σημαντικές εκκρεμότητες.  Ο κ. Βαλτάς εξηγεί  ότι «τώρα θα πρέπει να δοθεί μία δυνατότητα στις εταιρείες των μηχανογραφικών μας συστημάτων να εφαρμόσουν το σύστημα API (μηχανισμός διαλειτουργικότητας φαρμακείων με το σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης της ΗΔΙΚΑ) της απευθείας σύνδεσης με τα μηχανογραφικά μας συστήματα ώστε με αυτόν τον τρόπο να λύσουμε τα προβλήματα που έχουμε  και επιτέλους να λειτουργήσει η γνωμάτευση του e-ΔΑΠΥ Ιατροτεχνολογικών προϊόντων, όπως λειτουργεί για τη συνταγή του φαρμάκου».

Αυτό απαιτεί κάποιο χρονικό διάστημα, το οποίο σύμφωνα με τον κ. Βαλτά, «εάν το δουν ζεστά, θα είναι έτοιμο μέσα σε έναν με δύο μήνες».

Αλλά το πρώτο, το βασικό βήμα έγινε, όπως τονίζει. Και εξηγεί: «Όταν αναλάβαμε ως νέα διοίκηση στον ΠφΣ βρήκαμε τεράστια προβλήματα στο θέμα του e-ΔΑΠΥ. Βρήκαμε τεράστιες περικοπές. Βρήκαμε ένα σύστημα ενστάσεων που είχε προτείνει ο ΕΟΠΥΥ που ήταν χρονοβόρο. Και ευτυχώς με προτάσεις του ΠΦΣ λειτουργήσαμε με έναν άλλο τρόπο που ελαχιστοποιήσαμε τις ενστάσεις. Υπάρχουν και άλλα προβλήματα να σας αναφέρω ένα  χαρακτηριστικό. Υπάρχει το θέμα με τις γνωματεύσεων αναλωσίμων προϊόντων αξίας κάτω των 30 ευρώ. Εάν την εκτελέσω θα περισκοπεί. Είναι ένα πρόβλημα που δεν έχει λυθεί. απαιτεί νομοθετική ρύθμιση. Ήταν ένα αναχρονιστικό σύστημα που λειτουργούσε τότε που οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι έκαναν τη δαπάνη στον ΕΟΠΥΥ και κατά κάποιο τρόπο λειτουργούσε με το να τους οδηγήσει να μην πάνε να κάνουν μία υποβολή 30 ευρώ γιατί τότε η γραφειοκρατία θα ήταν στο κόκκινο. Σήμερα όμως αυτό δεν ισχύει αφού υπάρχει σύμβαση με τους παρόχους.

Φανταστείτε να θέλει ο φαρμακοποιός να χορηγήσει προϊόν κάτω των 30 ευρώ και να μην το χορηγεί γιατί θα περισκοπεί. Δηλαδή να θέλουμε εμείς οι φαρμακοποιοί να χορηγήσουμε φθηνότερο προϊόν και ο ΕΟΠΥΥ να λέει όχι θα πρέπει να χορηγήσετε προϊόν ακριβότερο.

Ένα άλλο μεγάλο θέμα για το οποίο εμείς θα χρησιμοποιήσουμε κάθε ένδικο μέσο είναι ότι δεν μπορεί να μας υποχρεώνει η Σύμβαση να πουλάμε προϊόντα κάτω του κόστους. Υπάρχουν προϊόντα, όπως τα βρεφικά γάλατα, προϊόντα διατροφής για παράδειγμα για άτομα με κοιλιοκάκη και πολλά άλλα, όπου τα προμηθευόμαστε σε τιμή μεγαλύτερη από εκείνη που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ και εγώ είμαι υποχρεωμένος αυτό το προϊόν να το χορηγήσω. Θα κινήσουμε οποιαδήποτε νόμιμη διαδικασία  γιατί είναι παραλογισμός να πουλάμε κάτω του κόστους.

Επανειλημμένα και στον υπουργό κ. Ξανθό αλλά και στον πρόεδρο κ. Μπερσίμη έχουμε προτείνει να οριστεί μια ασφαλιστική τιμή από τον ΕΟΠΥΥ όπως και στο φάρμακο και από εκεί και πέρα την διαφορά να την πληρώνει ο ασφαλισμένος.

Θα υπάρχει σε ελάχιστο χρονικό διάστημα αυτορρύθμιση της αγοράς και ο ασθενής θα επιλέγει το προϊόν της επιλογής του.


πηγή: dailypharmanews