Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2012

Απόσπασμα ομιλίας βουλευτού ΔΗΜΑΡ Αικατερίνης Μάρκου στη Βουλή

Διαβάστε παρακάτω απόσπασμα της ομιλίας της βουλευτού της Δημοκρατικής Αριστεράς κ. Αικατερίνης Μάρκου σχετικά με τη φαρμακευτική δαπάνη και τα φάρμακα:


«Τα προβλήματα είναι πολλά. Η φαρμακευτική δαπάνη μειώθηκε μεν σημαντικά τα τελευταία τρία χρόνια, αλλά με τρόπο οριζόντιο, ενώ ένα σημαντικό κόστος έχει μετακινηθεί στους ασφαλισμένους. Το σύστημα τιμών αναφοράς ανά θεραπευτική κατηγορία ξεκίνησε να εφαρμόζεται ολοκληρωμένα μόλις την 1η Οκτωβρίου και όχι χωρίς παρατράγουδα. Για να εκδοθεί επιτέλους το καινούργιο δελτίο τιμών φαρμάκων φτάσαμε στις 22 Οκτωβρίου.

Η απελευθέρωση του ωραρίου στα φαρμακεία παραμένει προβληματική και ταυτίζεται...



... λανθασμένα με τις εφημερίες. Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση δεν λειτουργεί ολοκληρωμένα και περιμένουμε εκτός από την εξοικονόμηση, ακόμα και τις πρώτες διώξεις γιατρών που κατάφεραν να εκδίδουν πάνω από 3.000 συνταγές το μήνα. Η ελληνική εκδοχή του σύγχρονου, μικρού ιατρικού κέντρου πρωτοβάθμιας περίθαλψης, του γενικού παθολόγου ιατρού που θα αποσυμφορήσει τα νοσοκομεία και θα ρίξει τα κόστη, δεν υπάρχει.

Εν τω μεταξύ το τηλεφώνημα για το άγνωστο πότε ραντεβού στον ΕΟΠΥΥ στοιχίζει το λιγότερο 1,20 ευρώ, ενώ τα χρέη του ΕΟΠΥΥ είναι ήδη αρκετά δισεκατομμύρια. Και να μην ξεχνούμε την ανοικτή πληγή του συστήματος προμηθειών στα νοσοκομεία. Ακόμα και τώρα που η χώρα βρίσκεται στη δίνη της ύφεσης, υπάρχουν διοικήσεις νοσοκομείων που κινούνται με απόλυτη αδιαφάνεια στις προμήθειες προϊόντων και υπηρεσιών, προχωρούν σε απευθείας αναθέσεις συμβάσεων χωρίς τη διενέργεια ανοικτών ευρωπαϊκών ή και διεθνών διαγωνισμών.

Ο κύριος Υπουργός ενημέρωσε κατά τη συζήτηση ερώτησής μου ότι εξετάζονται αυτήν τη στιγμή 894 παλιές συμβάσεις στο χώρο της υγείας για παρατυπίες και για να γίνει αναδιαπραγμάτευση των όρων τους. Ποιος είναι, όμως, ο έλεγχος από εδώ και πέρα και πότε θα αναζητηθούν οι ευθύνες και κυρίως η ζημιά του δημοσίου από τις πρακτικές αυτές;

Εφόσον υπάρχουν και ποινικές ευθύνες, πρέπει να αναλάβει και ο οικονομικός εισαγγελέας για να ανοιχτούν όλοι οι λογαριασμοί διοικητών και υποδιοικητών όλων των νοσοκομείων για τα τελευταία δέκα χρόνια. Δεν μπορούμε να περιορίζουμε την περίθαλψη για τους ανασφάλιστους, για να εξοικονομήσουμε, σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο, το αστρονομικό ποσό των 55 εκατομμυρίων ευρώ και μέσα σε μια θητεία διοικητές και υποδιοικητές νοσοκομείων να θησαυρίζουν.

Σε κάθε περίπτωση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το πιο σοβαρό πρόβλημα από όλα, όσα σημαντικά ανέφερα σήμερα, είναι ο ΕΟΠΥΥ. Το άμεσο και κύριο πρόβλημα είναι η υποχρηματοδότηση. Μακροπρόθεσμα, όμως, είναι αναγκαίος ο επανασχεδιασμός της αρχιτεκτονικής και λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ από την αρχή σε διαφορετική βάση.

Για να λειτουργήσει ο ΕΟΠΥΥ ως ρυθμιστής της αγοράς υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας μέσω της δημιουργίας μονοψωνίου και να προχωρήσει σε μια πιο ρεαλιστική τιμολόγηση των υπηρεσιών αυτών, είναι απαραίτητο να παραμείνουν μόνο οι κλάδοι ασφάλισης υγείας και να διαχωριστεί το κομμάτι της παροχής υπηρεσιών. Χρειάζεται ένας νέος βιώσιμος ΕΟΠΠΥ, που θα ασκεί πολιτική στο χώρο της υγείας αντί να είναι ένας απλός γραφειοκρατικός μεσίτης μεταξύ ταμείων και δομών υγείας, με διευρυμένη βάση χρηματοδότησης, όχι απλά με την ένταξη νέων ταμείων και των περιουσιών τους αλλά με συνολική αναδιοργάνωση του συστήματος.

Μέτρα προς αυτήν την κατεύθυνση είναι τα εξής:

Οπωσδήποτε επανεξέταση του ύψους της κρατικής επιχορήγησης. Βλέπω βέβαια στον Προϋπολογισμό περαιτέρω μείωση κατά 4,2%, τη στιγμή μάλιστα που, όπως προείπα, τα χρέη του ΕΟΠΥΥ αριθμούν κάποια δισεκατομμύρια.

Σύσταση ειδικού ταμείου υγείας που να ενισχύει τον ΕΟΠΥΥ με έσοδα από τη φορολόγηση επιβλαβών για την υγεία αγαθών και υπηρεσιών.
Η ασφαλιστική κάλυψη να είναι ανάλογη του εισοδήματος, φυσικά με μηδενική συμμετοχή για όσους βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας και για τους βαριά ασθενείς.

Εξυγίανση της φαρμακευτικής αγοράς με σκοπό την επίτευξη του διπλού στόχου για χαμηλές τιμές φαρμάκων, αλλά με ταυτόχρονη ενίσχυση της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα διαφοροποιημένου rebate που να δίνει κίνητρα για επένδυση και απασχόληση στην εγχώρια παραγωγή φαρμάκων.

Επιμείνατε στη συνταγογράφηση με βάση τη δραστική ουσία, ευτυχώς με εξαιρέσεις για τις χρόνιες ασθένειες σε ποσοστό μέχρι 15% της συνολικής συνταγογράφησης ανά γιατρό, τις οποίες καλό είναι να τις δούμε μαζί στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων.

Για να εφαρμοστεί σωστά το σύστημα αυτό χωρίς εκπτώσεις στην υγεία των πολιτών χρειάζεται επίσης σωστή εκπαίδευση γιατρών, πλήρης μηχανογράφηση του συστήματος, εφαρμογή των θεραπευτικών πρωτοκόλλων, δηλαδή προϋποθέσεις που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν. Αυτές οι ελλείψεις πρέπει να διορθωθούν άμεσα.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, για τη ΔΗΜΑΡ η δημιουργία ενός βιώσιμου, ανθρώπινου και αποτελεσματικού συστήματος δημόσιας υγείας, αποτελεί στρατηγικό στόχο. Το ίδιο και η αποτροπή της αστάθειας και όσα αυτή συνεπάγεται για την κοινωνία και η παραμονή της χώρας στην ευρωζώνη και στο ευρώ. Γι’ αυτό στηρίξαμε μέχρι τώρα τη συγκυβέρνηση, με συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις. Η στήριξη όμως αυτή έχει ως αναγκαία προϋπόθεση και τη στήριξη την ίδια στιγμή των αδύναμων και αυτών που πλήττονται περισσότερο από την κρίση. Θα αγωνιστώ για να υλοποιήσω αυτή την προϋπόθεση, την οποία θεωρώ εντελώς απαραίτητη συνθήκη στήριξης αυτού του Προϋπολογισμού.

Περιμένω από τον αρμόδιο Υπουργό Υγείας να αναλύσει και να εξειδικεύσει όλα αυτά τα στοιχεία που θα πληρούν την ελάχιστη προϋπόθεση την οποία θέτω.

Ευχαριστώ. »

(από τα πρακτικά της Βουλής)