Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου 2016

Κ. Βαρδιάμπασης: «Έκθεση ΟΟΣΑ vol.3 – Το τρις εξ αμαρτείν»

ΜΙΑ ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΟΥ ΟΛΟΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ

Δημοσιεύθηκε στις 7/11/16 το Έργο «Αξιολόγηση συνθηκών ανταγωνισμού στην ελληνική νομοθεσία» από τον ΟΟΣΑ. Στο κεφάλαιο 6 (σελ.176-205) περιγράφονται τα σχετικά με τα φάρμακα, που αφορούν συστάσεις σχετικά με τη διατίμηση των γενοσήμων, με το χονδρεμπόριο φαρμάκων και με τα ΓΕΔΙΦΑ (υποκατηγορία των ΜΗΣΥΦΑ που θα μπορούν να πωλούνται στο γενικό εμπόριο εκτός φαρμακείων).

Η έκθεση αυτή, χρησιμοποιεί , όπως και οι προηγούμενες, ως «ευαγγέλιο» τις λέξεις....


.... «ανταγωνισμός», «απελευθέρωση» , οι οποίες κατά τους γράφοντες θα προσφέρουν όφελος στην εθνική οικονομία και στον καταναλωτή. Αν και έχει πλέον γίνει φανερό ότι κανένα τέτοιο όφελος δεν προέκυψε από τις προηγούμενες προσπάθειες και την έμπρακτη εφαρμογή τους, η λογική παραμένει … παράλογη. 

Ας δούμε πχ το παράδειγμα της επί υπουργίας Χατζηδάκη έκθεσης ΟΟΣΑ, η οποία μεταξύ (πολλών) άλλων πρότεινε και την απελευθέρωση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των φαρμακείων αλλά και τη δυνατότητα ένα φαρμακείο να ανοίγει και να κλείνει χωρίς να ενημερώσει κανένα και να μην είναι απαραίτητο να πάρει ειδική άδεια από πουθενά για το κλείσιμό του. 

Η σύσταση αυτή εφαρμόστηκε με το Ν.4254/2014 του Άδωνι Γεωργιάδη ως η λεγόμενη «πολύ-ιδιοκτησία» φαρμακείων, δηλαδή η δυνατότητα ένας φαρμακοποιός να έχει περισσότερα του ενός φαρμακεία. 

Το αποτέλεσμα : Τα φαρμακεία μειώνονται στην Ελλάδα (επίσημα στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ), ενώ υπάρχουν και φαρμακεία – φαντάσματα, τα οποία δεν ξανάνοιξαν από τότε που αδειοδοτήθηκαν και παραμένουν εκεί κλειστά, καταλαμβάνοντας όμως τη θέση βάσει πληθυσμιακών κριτηρίων. Κανένα όφελος για την εθνική οικονομία, για τον καταναλωτή, για τον ασθενή, ενώ πολλά τα προκύπτοντα προβλήματα αθέμιτου ανταγωνισμού για τον κλάδο των φαρμακοποιών (σημειώστε πως την πολύ-ιδιοκτησία πολλές φορές κατέκριναν και οι κ.Κουρουμπλής και Ξανθός, ενώ ο πρώτος υποσχέθηκε πως θα την καταργήσει αλλά δεν το έπραξε ποτέ). 

Στον ίδιο νόμο γίνεται πράξη και η απελευθέρωση της διατίμησης των ΜΗΣΥΦΑ από 1/1/2017, κάτι στο οποίο γίνεται αναφορά και στην νέα έκθεση ΟΟΣΑ. Ας δούμε το συγκεκριμένο ζήτημα , υπό τη νέα οπτική, όπως αυτή τίθεται πλέον :

Γράφει η 3η έκθεση ΟΟΣΑ (σελ.186) : «Ακολουθώντας τις συστάσεις του ΟΟΣΑ από το 2014 και την υιοθέτηση των σχετικών μεταρρυθμίσεων από την ελληνική κυβέρνηση, η απελευθέρωση θα ξεκινήσει από το 2017 με τη νέα κατηγορία των ΓΕΔΙΦΑ. Ενώ η νέα αυτή κατηγορία θα μπορεί να πωλείται εκτός φαρμακείων, παραμένουν περιορισμοί σχετικά με τη διαφήμισή τους (σταντ, οθόνες, φυλλάδια, αυτοκόλλητα σε βιτρίνες κλπ) σε άλλα σημεία εκτός φαρμακείων (…)» 

ΒΛΑΒΗ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ : ΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΤΩΝ ΓΕΔΙΦΑ ΠΙΘΑΝΟΝ ΘΑ ΔΙΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ. Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΠΩΛΗΣΗΣ ΤΩΝ ΓΕΔΙΦΑ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΕΙ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ. ΑΥΤΟ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΥΨΗΛΟΤΕΡΕΣ ΤΙΜΕΣ, ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 2016, ΟΠΟΤΕ ΘΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ Η ΑΠΟΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΤΩΝ ΓΕΔΙΦΑ. (…) 

Επίσης, μιας και τα ΓΕΔΙΦΑ θα μπορούν να πωλούνται εκτός φαρμακείων , οι απαγορεύσεις στην ανακοίνωση των εκπτώσεων και των προσφορών, μπορεί να περιορίσουν τη διαθέσιμη πληροφορία στους καταναλωτές και την ικανότητά τους να παίρνουν λογικές αποφάσεις για το προϊόν και την τιμή του.»

Τι μας λέει λοιπόν ο ΟΟΣΑ
: Ότι εμείς σας προτείναμε το 2014 την απελευθέρωση των τιμών και μπράβο σας που θα την εφαρμόσετε από το 2017, γιατί αυτό θα ωφελήσει των καταναλωτή και θα πέσουν οι τιμές. Όμως, τώρα που το ξανασκεφτόμαστε, οι τιμές μπορεί και να μην πέσουν, βασικά το πιο πιθανό είναι να ανέβουν, αλλά …
αν απελευθερώσετε και τη διαφήμιση,
τότε …μάλλον θα πέσουν οι τιμές,

γιατί θα ανταγωνίζονται οι εταιρείες μεταξύ τους και θα κάνουν προσφορές.
Άσε που αν δεν τους δώσετε διαφημίσεις , οι σουπερμαρκετάδες δε θα τα θέλουν και μπορεί να μην τα βάλουν καθόλου, αυτός κι αν είναι κίνδυνος για την οικονομία δηλαδή!
Τραγελαφικά πράγματα.

Όσον αφορά το υγειονομικό σκέλος : ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΣΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ?
Η έννοια της προσφοράς έχει μόνο ένα σκοπό :
ΝΑ ΑΥΞΗΣΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.

Κάτι που ίσως είναι θεμιτό σε άλλα προϊόντα, αλλά πολύ επικίνδυνο στα φάρμακα. Αρκεί να διαβάσει μόνο το φύλλο οδηγιών χρήσης και τις παρενέργειες ορισμένων ΓΕΔΙΦΑ για να καταλάβει γιατί ΔΕΝ πρέπει να αυξηθεί η κατανάλωσή τους.

Όσον αφορά το σκέλος της διατίμησης : 
Λέει η λογική του ΟΟΣΑ πως οι τιμές θα πέσουν προς τα κάτω επειδή 
α) θα απελευθερωθούν προς τα πάνω οι τιμές. (ναι, έτσι λένε, δεν είναι τυπογραφικό λάθος) 
β) θα πουλάνε και τα σουπερμαρκετ 
γ) Θα επιτρέπεται η διαφήμιση και μέσα στα σουπερμαρκετ αλλά και σε ιατρεία, νοσοκομεία κλπ. 

Ας δούμε λοιπόν ένα από τα ΓΕΔΙΦΑ : Το συνδυασμό παρακεταμόλης – ασπιρίνης – καφεϊνης σε ταμπλέτες, (400+200+50mg), το οποίο σύμφωνα με τον ΕΟΦ θα μπορεί να διατίθεται στα s/m στη συσκευασία των 2 και των 10 δισκίων

Μέχρι σήμερα, το φάρμακο αυτό (ALGON είναι η εμπορική του ονομασία και το διακινεί η εταιρεία Lavipharm) διατίθεται από τα φαρμακεία στη συσκευασία των 30 , με ΛΤ 2,84 € .Υπάρχει κωδικός στον ΕΟΦ και για τις άλλες δυο συσκευασίες (2 τ. και 10 τ.) οι οποίες είχαν λάβει τιμή 0,20 και 0,98 € αντίστοιχα. Αν λοιπόν από το 2017, οι δυο συσκευασίες αυτές κυκλοφορήσουν στο γενικό εμπόριο με τιμή έστω και 1 λεπτό πάνω από αυτή της διατίμησης, δηλαδή πάνω από 20 λεπτά του ευρώ για τη συσκευασία των 2 και πάνω από 98 λεπτά για τη συσκευασία των 10, είτε διαφημίζονται είτε όχι, τότε , για άλλη μια φορά ο ΟΟΣΑ θα έχει αποτύχει, εις βάρος του καταναλωτή, εις βάρος του ασθενή, εις βάρος της δημόσιας υγείας, και φυσικά εις βάρος και των φαρμακοποιών, που υποστηρίζουν διαχρονικά και τον ασθενή και τη δημόσια υγεία.

Βέβαια, όλα αυτά θα γίνουν, είτε μας αρέσει είτε όχι. Αυτό που μετράει είναι τι αρέσει στους σουπερμαρκετάδες και ορισμένες φαρμακοβιομηχανίες. Έτσι είναι αυτά. 

Άφησα το πολιτικό σκέλος για το τέλος, αν και γίνεται αναφορά στον πρόλογο της έκθεσης. Λέει στη σελ.14 ο κ.Σταθάκης : «Είναι πεποίθηση της ελληνικής κυβέρνησης πως η πολιτική ανταγωνισμού δεν αφορά εκτενή απορρύθμιση αλλά μάλλον έξυπνη ρύθμιση. Με αυτή την έννοια , ο σκοπός της έξυπνης ρύθμισης, είναι να διασφαλίσει την τάξη και την αποτελεσματική λειτουργία των αγορών μέσα από το σχεδιασμό καλοσυντονισμένων και στοχευμένων κανονισμών που συναντούν τις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες και κοινωνικούς προβληματισμούς». 

Αναρωτιέμαι αν έχει επίγνωση της υπάρχουσας κατάστασης ο κ.Σταθάκης και τα γράφει αυτά. Επί των ΓΕΔΙΦΑ, ας πούμε, ποιος θα αποτρέψει την εκτενή απορρύθμιση που ανοίγεται διάπλατα μπροστά μας? Οι προσφορές στα φάρμακα που θα προκαλέσουν δήθεν ανταγωνισμό για να πέσουν οι τιμές που οι ίδιες ρυθμίσεις δίνουν τη δυνατότητα να αυξηθούν εντελώς ανεξέλεγκτα? 

Φεύγει ο ΕΟΦ και έρχεται η διαφήμιση και αυτό το λέτε έξυπνη ρύθμιση?
Και για ποιους στοχευμένους κανονισμούς μιλάτε, όταν η αρμόδια αρχή για την εποπτεία αυτών των ρυθμίσεων είναι αφημένη στην τύχη της?
Ναι, πρέπει να μάθει ο κ.Σταθάκης ότι ο κ.Ξανθός έβγαλε ΥΑ που ορίζει το Υγειονομικό υπεύθυνο να ελέγχει για το αν εφαρμόζονται οι περιορισμοί για προστασία της δημόσιας υγείας, δηλαδή ότι τα ΓΕΔΙΦΑ δεν θα πωλούνται σε ανηλίκους και δε θα πωλούνται σε πάνω από μια συσκευασίες ανά πελάτη. Το υγειονομικό της Ελλάδας… Το Υγειονομικό, που στο Ρέθυμνο το αφήσατε με 4 άτομα , για να ελέγχει ιατρεία, φαρμακεία, φυσικοθεραπευτήρια, γυμναστήρια, γήπεδα, κυλικεία, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και ένα σωρό άλλα, σε όλο το νομό (!!!), θα κάθεται να ελέγχει αν ο μπακάλης πουλάει σε ανήλικους ό,τι θέλει. 

ΥΓ : Τον ΟΟΣΑ 3 παράγγειλε ο κ.Τσίπρας το 2015, όπως ακριβώς τον είχε παραγγείλει και ο Χατζηδάκης το 2012. Ο δεύτερος πλήρωσε και ένα εκατομμύριο ευρώ για τη δουλειά…



ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΔΙΑΜΠΑΣΗΣ
Πρόεδρος ΦΣ Ρεθύμνου