Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2016

Βρεφικό γάλα: Κινήσεις επιστροφής στα φαρμακεία

Οι καθυστερημένες πληρωμές τους, οι κλιμακωτές εκπτώσεις που ζητούν τα σούπερ μάρκετ ανάλογα με τις παραγγελίες που δίνουν αλλά και η σημαντική αύξηση του μητρικού θηλασμού, είναι μερικοί μόνο από τους λόγους που φημολογείται ότι ευθύνονται για τις κινήσεις επιστροφής των εταιρειών που εμπορεύονται βρεφικό γάλα πρώτης ηλικίας στα φαρμακεία, ως πρώτη τους επιλογή. Κινήσεις που επιβεβαιώνονται από τη μειωμένη πια παρουσία που έχουν τα προϊόντα τους στα σούπερ μάρκετ. (xωρίς βεβαίως να αποκλείονται και οι εξαιρέσεις).
Παράγοντας από τον χώρο της υγείας, μας αποκάλυψε ότι το 2013, όταν τοποθετήθηκε το βρεφικό γάλα πρώτης ηλικίας (από 0 έως 6 μηνών) στα σούπερ μάρκετ, τα τελευταία κατάφεραν με μειωμένες τιμές έως και 4 ευρώ να κατακτήσουν το 25% της αγοράς των 150 εκατ. ευρώ περίπου (φαρμακεία συν σούπερ μάρκετ).


Μερίδιο που όμως, σήμερα, έχει μειωθεί στο 16%. Σε αυτό έχουν συμβάλει μια σειρά από παράγοντες μεταξύ των οποίων οι κυριότεροι είναι :
  • Η σημαντική αύξηση του μητρικού θηλασμού σε ποσοστό πάνω από 10% αλλά και η άνοδος της κατανάλωσης βρεφικού γάλακτος για ειδικές περιπτώσεις (χωρίς λακτόζη, για κολικούς κ.λπ.). Αυτές είναι οι δυο κυρίαρχες τάσεις που επικρατούν σήμερα στη συγκεκριμένη αγορά και ωθούνται αφενός από την κρίση (μειωμένος οικογενειακός προϋπολογισμός) αλλά και από τη συμβουλή του εκάστοτε γιατρού προς τη νέα μητέρα.
  • Η προσωπική σχέση του πελάτη με τον φαρμακοποιό. Αν και τα σούπερ μάρκετ είναι τα σημεία πώλησης με τη μεγαλύτερη και πιο συχνή επίσκεψη καταναλωτών, το γεγονός αυτό, όπως φαίνεται, δεν μπόρεσε να μειώσει τη δύναμη της προαναφερθείσας σχέσης.
  • Η πληρωμή των εταιρειών, από 1 μήνα έως και τρίμηνο από τα σούπερ μάρκετ –τα φαρμακεία πληρώνουν μετρητοίς ή στο μήνα- αλλά και οι μεγαλύτερες εκπτώσεις ήταν ένας ακόμη λόγος για την αλλαγή της εμπορικής πολιτικής των εταιρειών βρεφικού γάλακτος.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, πολυεθνική εταιρεία που πρωταγωνιστεί στον κλάδο ήρθε σε επαφή με φαρμακοποιούς, τους οποίους και ενημέρωσε για την απόφασή της να επανατοποθετήσει το σύνολο των προϊόντων της στα φαρμακεία, προκειμένου έτσι να τονώσει και το μερίδιό της που είναι πτωτικό. Προς την κατεύθυνση αυτή έχει ξεκινήσει ειδικές προβολές και εκπτώσεις, ενώ λανσάρισε και μικρότερες συσκευασίες (400 γρ.) σε πιο συμφέρουσα τιμή από αυτές που διανέμει στα σούπερ μάρκετ. Την ίδια στιγμή, άλλη πολυεθνική φημολογείται ότι σταμάτησε να διανέμει το βρεφικό της γάλα (για την πρώτη ηλικία) στα σούπερ μάρκετ αφήνοντας σε αυτά την υπόλοιπη προϊοντική της γκάμα.
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
www.iatronet.gr