Κυριακή 7 Αυγούστου 2016

Αυτό είναι το νομοσχέδιο για το πλαστικό χρήμα! Πέντε σαρωτικές αλλαγές ανατρέπουν τις συναλλαγές όπως τις ξέραμε

- Το πλαστικό χρήμα έρχεται και η καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών μπαίνει σε νέα, "πλαστική" εποχή
- Αφορολόγητο μόνο με "πλαστικό" χρήμα"
- Πέναλτι φόρου 22% για λιγότερες αποδείξεις
- Ακατάσχετο το 80% στις εισπράξεις επιχειρήσεων
- Ειδικό καθεστώς για υπερήλικους και κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών
- Υποχρεωτικό POS σε όλες τις συναλλαγές
- Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για το νομοσχέδιο

Πέντε μεγάλες ανατροπές στην καθημερινή ζωή των πολιτών φέρνει το νομοσχέδιο για το "πλαστικό" χρήμα. Αφορολόγητο μόνο με κάρτες ή ηλεκτρονικό χρήμα, έξτρα φόρος 22% σε όσους δεν συμπληρώνουν το απαιτούμενο ποσό των δαπανών με κάρτες, συλλογή αποδείξεων ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός τους και για όσους εξαιρεθούν από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, υποχρεωτικά POS σε όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες αλλά και καθιέρωση ενός ειδικού τραπεζικού επαγγελματικού λογαριασμού ο οποίος θα προστατεύεται σε ποσοστό 80% από κατασχέσεις είναι ορισμένα από τα μέτρα που προβλέπουν τα 15 άρθρα του νομοσχεδίου.

Δημοσίευμα του Έθνους της Κυριακής φέρνει στο "φως" τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου.
 

 

 
1) Αφορολόγητο μόνο με "πλαστικό" χρήμα"

Η έκπτωση φόρου που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο εισοδήματος το οποίο δικαιούνται μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες θα εξασφαλίζεται μόνο με δαπάνες για αγορά προϊόντων και υπηρεσιών που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα ή το εξωτερικό με πιστωτικές ή χρεωστικές ή προπληρωμένες κάρτες ή με τη χρήση άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής (π.χ. τραπεζικό έμβασμα, πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών, χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού κλπ).
Οι πληρωμές που θα πρέπει να γίνονται μέσω πλαστικού ή ηλεκτρονικού χρήματος θα υπολογίζονται ως ποσοστό επί του εισοδήματος.

Τέσσερις κλίμακες
Όσο μεγαλύτερο το εισόδημα, τόσο υψηλότερο και το ποσοστό πληρωμών που θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι πληρώθηκαν με κάρτες ή τραπεζική συναλλαγή.
Από την 1η ιανουαρίου του 2017 λοιπόν:
- Για εισόδημα έως 10.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με πλαστικό χρήμα θα είναι 10%
- Για εισόδημα από 10.001 έως 20.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με κάρτα θα είναι 15%
- Για εισόδημα από 20.001 ευρώ έως 40.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με κάρτα θα είναι 20%
- Για εισόδημα από 40.001 ευρώ και πάνω η ελάχιστη δαπάντη με πλαστικό χρήμα θα είναι
30%
Μείωση ελάχιστης δαπάνης κατά 30%

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι εξαιρετικά για το φορολογικό έτος 2016, δηλαδή για τα φετινά εισοδήματα, το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης μειώνεται κατά 30%. Έτσι, για εισόδημα έως 10.000 ευρώ οι φορολογούμενοι θα πρέπει να έχουν αποδείξεις με πλαστικό χρήμα ίσες με το 7% του εισοδήματός τους, για ετήσιο εισόδημα από 10.001 έωs 20.000 ευρώ απαιτούνται δαπάνεs ίσες με το 10,5% του εισοδήματος, για ετήσιο εισόδημα από 20.001 έωs 40.000 ευρώ θα πρέπει οι αποδείξεις με πλαστικό χρήμα να ανέρχονται στο 14% του εισοδήματος και για ετήσιο εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ οι αποδείξεις θα πρέπει να ανέρχονται στο 21% του εισοδήματος.

Ωστόσο, λόγω της νέας αναβολής που πήρε η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή είναι πολύ πιθανόν το μέτρο να μην ισχύσει για τα φετινά εισοδήματα και για το «χτίσιμο» του αφορολογήτου να μη ληφθούν υπόψη οι αποδείξεις πον έχουν συγκεντρώσει ή θα συγκεντρώσουν μέχρι το τέλος του έτους οι φορολογούμενοι, ανεξάρτητα αν αυτές αφορούν συναλλαγές που έχουν γίνει με μετρητά ή πλαστικό χρήμα.

Μάλιστα, όπως αναφέρει αρμόδιος κυβερνητικόs παράγοντας, «δεν είναι δυνατόν να ζητήσουμε από τους φορολογουμένους να συγκεντρώσουν αποδείξεις με πλαστικό χρήμα, τη στιγμή που ως σήμερα δεν γνώριζαν αν θα μετράνε οι αποδείξεις με μετρητά ή μόνο με πλαστικό χρήμα».
 
2) Πέναλτι φόρου 22% για λιγότερες αποδείξεις

Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με πλαστικό χρήμα, τότε ο φόρος προσαυξάνεται κατά τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού αποδείξεων και του δηλωθέντοs ποσού αποδείξεων, η οποία πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 22%.

Δηλαδή ο συντελεστής 22% θα επιβάλλεται επί της διαφοράς μεταξύ του απαιτούμενου ποσού αποδείξεων και του ποσού των αποδείξεων που θα έχει δηλώσει ο φορολογούμενοs. Για παράδειγμα, ένας μισθωτός χωρίς παιδιά με ετήσιο εισόδημα 30.000 ευρώ θα πρέπει να έχει δαπάνες που έχουςν πραγματοποιηθεί με πλαστικό χρήμα τουλάχιστον το ποσό των 6.000 ευρώ. Αν ο φορολογούμενος έχει αποδειξεις με κάρτες το ποσό των 4.000 ευρώ τότε οι 2.000 ευρώ πού τον λείπουν θα θεωρηθούν εισόδημα και θα φορολογηθούν με συντελεστή 22%.

Έτσι ο μισθωτός, πέρα από τον φόρο 5.600 ευρώ που αναλογεί στο εισόδημά του, θα επιβαρυνθεί με πρόσθετο φόρο 440 ευρώ (2.000 Χ 22%) και συνολικά θα πληρώσει στην Εφορία 6.040 ευρώ.
 
3) Ακατάσχετο το 80% στις εισπράξεις επιχειρήσεων

Η διάταξη αυτή του νομοσχεδίου παραμένει σε εκκρεμότητα, καθώς συνεχίζονται οι συζητήσεις με τους θεσμούς. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε τη δημιουργία ενός ειδικού ακατάσχετου τραπεζικού λογαριασμού για όλους τους επιτηδευματίες, όσον αφορά τις παλαιές τους ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία στον οποίο θα περνούσαν όλα τα έσοδα από συναλλαγές που γίνονται μέσω τραπεζικού συστήματος.

Οι δανειστέs αντέδρασαν και «μπλόκαραν» τη διάταξη καθώς θεωρούν τη ρύθμιση χαριστική. Η διαπραγμάτευση τώρα εστιάζεται στην καθιέρωση ενός ειδικού τραπεζικού λογαριασμού, ο οποίος δεν θα προστατεύεται στο σύνολό του από κατασχέσες για οφειλές αλλά σε ένα μεγάλο ποσοστό, το οποίο ενδεχομένως θα φθάσει το 80%.

Το ποσοστό του λογαριασμού που δεν θα κατάσχεται θα χρησιμοποιείται από τον επιχειρηματία ή επαγγελματία αποκλειστικά για την κάλυψη των αναγκών λεrτουργίαs τηs επιχείρησής του δηλαδή για την πληρωμή προμηθευτών, μισθοδοσία κ.λπ. Η Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία θα μπορούν να κατάσχουν το υπόλοιπο ποσοστό 20% των χρημάτων που θα βρίσκονται στον λογαριασμό.

Έτσι με τη ρύθμιση αυτή, όπως αναφέρει κυβερνητικός παράγοντας και οι επιχειρήσεις θα μπορούν να εξυπηρετούν τις ανάγκες λειτονργίας τους και το κράτος θα έχει τη δυνατότητα να εισπράττει μέρος των οφειλών του. Στην περίπτωση αυτή, οι επιχειρήσεις θα κληθούν να δηλώσουν έναν τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο θα περνάνε τις εισπράξεις τους που έχουν γίνει με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα.
 
4) Ειδικό καθεστώς για υπερήλικους και κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών

Στο άρθρο 7 του νομοσχεδίου ορίζεται ότι η προσκόμιση αποδείξεων ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος ισχύει και για τους φορολογουμένους που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης των δαπανών με τη χρήση μέσω πληρωμής με κάρτα ή άλλον ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής.

Από την υποχρέωση συναλλαγών με πλαστικό χρήμα εξετάζεται να εξαιρεθούν οι φορολογούμενοι ηλικίας 75 ετών και άνω και οι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών. Οι φορολογούμενοι αυτοί μπορεί να γλιτώσουν από το πλαστικό χρήμα αλλά όχι και από τη συλλογή αποδείξεων, τις οποίεs θα πρέπει να εμφανίσουν στην Εφορία για να δικαιούνται την έκπτωση φόρου. Από την υποχρέωση προσκόμισης αποδείξεων εξαιρούνται οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών και των λοιπών δημοσίων πολιτικών υπηρεσιών, και οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικά καταστήματα καθώs και οι φυλακισμένοι.

Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι εξαιρούμενεs δαπάνες, οι κατηγορίεs των φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης των δαπανών με πληρωμή με κάρτα ή άλλο ηλεκτρονικό μέσο πληρωμήs και τα επιπλέον κίνητρα για τουs φορολογουμένους που υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης.
 
5) Υποχρεωτικό POS σε όλες τις συναλλαγές

Σταδιακά όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει υποχρεωτικά να διαθέτουν συσκευές POS για να μπορούν οι πολίτες να πληρώνουν με πλαστικό χρήμα. Συγκεκριμένα οι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα υποχρεωθούν εντός ορισμένης προθεσμίας και ανά κατηγορίες, που θα προκύπτουν από τους κύριους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας να αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα.

Όσοι δεν συμμορφωθούν θα αντιμετωπίζουν κυρώσεις και πρόστιμα. Με αποφάσεις των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών ορίζονται:

- Οι υπόχρεοι συμμόρφωσης βάσει των κύριων ΚΑΔ
- Η προθεσμία συμμόρφωσης αυτών
- Οι διαδικασίες και τα δεδομένα παρακολούθησης και αναφορών όσον αφορά στη συμμόρφωση και στις συναλλαγές
- Οι κυρώσεις που θα επιβάλλονται σε περίπτωση παραβίασης της ανωτέρω υποχρέωσης
- Η επέκταση της υποχρέωσης και σε άλλα μέσα πληρωμών


Πηγή: Έθνος της Κυριακής