Σε τροποποίηση του συστήματος τιμολόγησης των φαρμάκων, προχωρεί το υπουργείο Υγείας.
Τις αλλαγές αναμένεται να ανακοινώσει τη Δευτέρα ο Ανδρέας Ξανθός στην επιτροπή παρακολούθησης της φαρμακευτικής δαπάνης, η οποία συνεδριάζει στην Αριστοτέλους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, προωθούνται δύο βασικές αλλαγές:
Για να δοθεί τιμή σε ένα νέο φαρμακευτικό προϊόν, δεν θα λαμβάνεται υπόψη η μέση τιμή από τς τρεις φθηνότερες της Ευρώπης, αλλά η μέση τιμή των δύο φθηνότερων στην Ευρωζώνη.
Για τα γενόσημα, θα ισχύσει η σημερινή διαδικασία, με τη δικλείδα του κόστους ημερήσιας θεραπείας (ΚΗΘ) στα 0,20 ευρώ.
Στον αντίποδα, για τις ελληνικές επιχειρήσεις, η εγχώρια αγορά αποτελεί σημαντικό μέγεθος, παρότι οι περισσότερες έχουν εξασφαλίσει πρόσβαση σε ξένες αγορές.
Ευρώπη
Η τιμολόγηση και η τιμή αποζημίωσης είναι δύο κρίσιμες παράμετροι για το φάρμακο στην Ευρώπη, η οποία αποτελεί πρότυπο για πολλές χώρες του κόσμου.
Στη Γηραιά Ήπειρο, υπάρχει αυστηρή επιστημονική αξιολόγηση των νέων φαρμάκων από τις επιτροπές αξιολόγησης Υγείας (ΗΤΑ), η οποία καθορίζει την τιμή και την πρόσβαση των ασθενών.
Η διαδικασία αυτή ακολουθείται στο σύνολο σχεδόν των ευρωπαϊκών χωρών, με εξαίρεση την Τσεχία, τη Σλοβενία και την Ελλάδα.
Σε αρκετές χώρες, η τιμή που λαμβάνει ένα φάρμακο, με βάση την αξιολόγησή του, είναι διαφορετική από εκείνη με την οποία αποζημιώνεται από τα Ταμεία. Η τιμή αυτή προκύπτει έπειτα από διαπραγμάτευση και είναι συχνά εμπιστευτική.
Επιστροφές
Η Ελλάδα διατηρεί μία σειρά χαρακτηριστικών που έχουν οι ευρωπαϊκές χώρες, αλλά σε πολύ μεγαλύτερη...δοσολογία, με αποτέλεσμα να προκύπτουν στρεβλώσεις.
Ενδεικτικό είναι πως ο νοσοκομειακός “κλειστός” προϋπολογισμός για φάρμακα αναμένεται φέτος να ξεπεραστεί κατά 40% (από 530 εκατομμύρια ευρώ, στα 750 εκατομμύρια).
Αυτό δείχνει πως το υπουργείο Υγείας δεν υπολογίζει σωστά την πραγματική δαπάνη και τη ζήτηση του φαρμάκου, ζητώντας από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις να καλύψουν τους λανθασμένους υπολογισμούς του.
Προκύπτει, έτσι, η εξής κατάσταση: οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις να συμμετέχουν στη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη κατά 36% (31% το 2012), καλούμενες να πληρώσουν μεγαλύτερες υποχρεωτικές εκπτώσεις και επιστροφές (rebates - clawback).
Για τα φάρμακα που χορηγούνται μέσω ΕΟΠΥΥ, το κράτος πληρώνει το 52% της συνολικής δαπάνης, έναντι 77% που πλήρωνε το 2012. Τα υπόλοιπα, πληρώνουν οι εταιρείες (24%, έναντι 7% το 2012) και οι ασφαλισμένοι (23%, έναντι 16% το 2012).
Τις αλλαγές αναμένεται να ανακοινώσει τη Δευτέρα ο Ανδρέας Ξανθός στην επιτροπή παρακολούθησης της φαρμακευτικής δαπάνης, η οποία συνεδριάζει στην Αριστοτέλους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, προωθούνται δύο βασικές αλλαγές:
Για να δοθεί τιμή σε ένα νέο φαρμακευτικό προϊόν, δεν θα λαμβάνεται υπόψη η μέση τιμή από τς τρεις φθηνότερες της Ευρώπης, αλλά η μέση τιμή των δύο φθηνότερων στην Ευρωζώνη.
Για τα γενόσημα, θα ισχύσει η σημερινή διαδικασία, με τη δικλείδα του κόστους ημερήσιας θεραπείας (ΚΗΘ) στα 0,20 ευρώ.
Για την προστασία της τιμής των γενοσήμων, εξετάζεται να μην παίρνουν το 50% της τιμής του πρωτότυπου φαρμάκου που χάνει την πατέντα προστασίας (off patent), αλλά το 65%.
Με σκοπό τη διασφάλιση του κόστους, το υπουργείο Υγείας καταργεί μεν τους “κλειστούς” προϋπολογισμούς, αλλά τους φέρνει από την πίσω πόρτα, με την εφαρμογή προϋπολογισμών ανά ασφαλιστική κατηγορία φαρμάκου.
Οι αλλαγές στην τιμολόγηση αποτελούν ζωτική εξέλιξη για το σύνολο των φαρμακευτικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις, που διαθέτουν καινοτόμα σκευάσματα, δεν θέλουν να πάρουν πολύ χαμηλή τιμή στην Ελλάδα, για δύο λόγους:
Με σκοπό τη διασφάλιση του κόστους, το υπουργείο Υγείας καταργεί μεν τους “κλειστούς” προϋπολογισμούς, αλλά τους φέρνει από την πίσω πόρτα, με την εφαρμογή προϋπολογισμών ανά ασφαλιστική κατηγορία φαρμάκου.
Οι αλλαγές στην τιμολόγηση αποτελούν ζωτική εξέλιξη για το σύνολο των φαρμακευτικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις, που διαθέτουν καινοτόμα σκευάσματα, δεν θέλουν να πάρουν πολύ χαμηλή τιμή στην Ελλάδα, για δύο λόγους:
- Για να έχουν ένα στοιχειώδες περιθώριο κέρδους μετά την εφαρμογή των υποχρεωτικών επιστροφών (clawback, rebates).
- Για να διασφαλίσουν ένα ορθολογικό επίπεδο τιμής, δεδομένου ότι η Ελλάδα θα περιληφθεί μεταξύ των 14 χωρών αναφοράς για την τιμολόγηση φαρμάκων στις ΗΠΑ.
Στον αντίποδα, για τις ελληνικές επιχειρήσεις, η εγχώρια αγορά αποτελεί σημαντικό μέγεθος, παρότι οι περισσότερες έχουν εξασφαλίσει πρόσβαση σε ξένες αγορές.
Ευρώπη
Η τιμολόγηση και η τιμή αποζημίωσης είναι δύο κρίσιμες παράμετροι για το φάρμακο στην Ευρώπη, η οποία αποτελεί πρότυπο για πολλές χώρες του κόσμου.
Στη Γηραιά Ήπειρο, υπάρχει αυστηρή επιστημονική αξιολόγηση των νέων φαρμάκων από τις επιτροπές αξιολόγησης Υγείας (ΗΤΑ), η οποία καθορίζει την τιμή και την πρόσβαση των ασθενών.
Η διαδικασία αυτή ακολουθείται στο σύνολο σχεδόν των ευρωπαϊκών χωρών, με εξαίρεση την Τσεχία, τη Σλοβενία και την Ελλάδα.
Σε αρκετές χώρες, η τιμή που λαμβάνει ένα φάρμακο, με βάση την αξιολόγησή του, είναι διαφορετική από εκείνη με την οποία αποζημιώνεται από τα Ταμεία. Η τιμή αυτή προκύπτει έπειτα από διαπραγμάτευση και είναι συχνά εμπιστευτική.
Επιστροφές
Η Ελλάδα διατηρεί μία σειρά χαρακτηριστικών που έχουν οι ευρωπαϊκές χώρες, αλλά σε πολύ μεγαλύτερη...δοσολογία, με αποτέλεσμα να προκύπτουν στρεβλώσεις.
Ενδεικτικό είναι πως ο νοσοκομειακός “κλειστός” προϋπολογισμός για φάρμακα αναμένεται φέτος να ξεπεραστεί κατά 40% (από 530 εκατομμύρια ευρώ, στα 750 εκατομμύρια).
Αυτό δείχνει πως το υπουργείο Υγείας δεν υπολογίζει σωστά την πραγματική δαπάνη και τη ζήτηση του φαρμάκου, ζητώντας από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις να καλύψουν τους λανθασμένους υπολογισμούς του.
Προκύπτει, έτσι, η εξής κατάσταση: οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις να συμμετέχουν στη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη κατά 36% (31% το 2012), καλούμενες να πληρώσουν μεγαλύτερες υποχρεωτικές εκπτώσεις και επιστροφές (rebates - clawback).
Για τα φάρμακα που χορηγούνται μέσω ΕΟΠΥΥ, το κράτος πληρώνει το 52% της συνολικής δαπάνης, έναντι 77% που πλήρωνε το 2012. Τα υπόλοιπα, πληρώνουν οι εταιρείες (24%, έναντι 7% το 2012) και οι ασφαλισμένοι (23%, έναντι 16% το 2012).