Πέμπτη 9 Μαΐου 2019

ΠΦΣ: Πλήρης Οδηγός εκτέλεσης γνωματεύσεων αναλωσίμων

Προς
Τους Φαρμακευτικούς Συλλόγους της Χώρας

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Με στόχο την πληρέστερη και εγκυρότερη ενημέρωση που αφορά την συνεργασία μας με τον ΕΟΠΥΥ, σας αποστέλλουμε έναν χρήσιμο Οδηγό ο οποίος περιλαμβάνει τις πιο συχνές Ερωτήσεις μαζί με τις απαντήσεις τους.

Ο τρόπος εκτέλεσης και υποβολής των γνωματεύσεων των Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων έχει γίνει εξαιρετικά σύνθετος. Ο Οδηγός που σας αποστέλλουμε θα αποτελέσει σημαντικό βοήθημα στις καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε όλοι με το e-ΔΑΠΥ.

Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να σταλεί σε όλους τους Φαρμακοποιούς – μέλη των Συλλόγων, τόσο εντύπως όσο και ηλεκτρονικά με ταυτόχρονη αποστολή ενημερωτικού sms.


 

Τυχόν παρατηρήσεις, προσθήκες, συμπληρώσεις του οδηγού που έχετε στα χέρια σας είναι αυτονοήτως ευπρόσδεκτες, για τη συνεχή επικαιροποίηση του Οδηγού αυτού.

Ευχαριστούμε όλους τους Συναδέλφους που συνέβαλαν στην σύνταξη και στην διατύπωση των ερωτημάτων και απαντήσεων του ενημερωτικού αυτού εντύπου.

Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος προτίθεται να προχωρήσει στην σύνταξη παρομοίων Οδηγών με χρήσιμα θέματα (πχ Φορολογικά) που ενδιαφέρουν τους Φαρμακοποιούς με στόχο την διευκόλυνση και την ενημέρωση τους σε θέματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά στα φαρμακεία τους .

Με Συναδελφικούς Χαιρετισμούς

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                               Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΑΛΤΑΣ                      ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΟΥΒΑΡΗΣ


ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ


Οι συνηθέστερες ερωτήσεις και απαντήσεις για την σύμβαση των Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων

  • Ποιό τηλέφωνο του EOΠΥΥ μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να επιλύσουμε οποιαδήποτε απορία ή ανάγκη μας σχετικά με το σύστημα του eΔΑΠΥ; 
Κανένα! Ο ΕΟΠΥΥ έχει καθορίσει αποκλειστικά ένα mail μέσω του οποίου επικοινωνούμε σχετικά με το eΔΑΠΥ! Το οποίο μάλιστα ανταποκρίνεται άμεσα σε οποιαδήποτε απορία χρειαστεί να διευκρινίσουμε σχετικά με το σύστημα, αρκεί να περιγράψουμε αναλυτικά το πρόβλημά μας!
Το mail αυτό είναι: edapy@eopyy.gov.gr


  • Μπορεί ο γιατρός να διορθώσει ή/και να συμπληρώσει χειρόγραφα πάνω σε μια γνωμάτευση κάτι που έκανε λάθος ή χρειάζεται να συμπληρωθεί;
Όχι! Πρέπει να ακυρώνεται η προηγούμενη γνωμάτευση και κατόπιν να εκδίδεται νέα! Αν δεν ακυρωθεί η προηγούμενη γνωμάτευση, το σύστημα θα μπλοκάρει την έκδοση νέας ζητώντας έγκριση από το ΑΥΣ (δείτε παρακάτω)

  • Ποιός υπογράφει για την παραλαβή των υλικών μιας γνωμάτευσης;
Στην εκτέλεση μιας γνωμάτευσης υλικών του ΕΟΠΥΥ υπογράφει ο άμεσα ασφαλισμένος ασθενής. Αν τα υλικά παραλαμβάνονται από τρίτον θα πρέπει να συμπληρωθεί το ειδικό έντυπο παραλαβής (πατήστε ΕΔΩ)

  • Πότε και πώς μπορούμε να εκτελέσουμε νόμιμα μια γνωμάτευση υλικών ΕΔΑΠΥ;
Ανεξαρτήτως της διάρκειας ισχύος μια γνωμάτευσης (2 μήνες ή 1 μήνας), την εκτελούμε μέσα στο χρονικό περιθώριο (πχ 10ήμερο) νόμιμης εκτέλεσης που αναγράφεται ευκρινώς στο κάτω μέρος.
Νόμιμη εκτέλεση γνωμάτευσης αναλωσίμων ΕΟΠΥΥ αποζημιώνεται μόνο εφόσον πραγματοποιηθεί μέσω του συστήματος eΔΑΠΥ. Δεν προβλέπεται χειρόγραφη εκτέλεση

  • Ποιές είναι οι σωστές τιμές αποζημίωσης υλικών; 
Παρόλο που υπάρχουν οι γνωστοί ενημερωτικοί πίνακες με τις σωστές τιμές αποζημίωσης υλικών, το σύστημα αποδίδει αυτόματα τη σωστή τιμή αποζημίωσης του κάθε υλικού μόλις σκαναριστεί το barcode του, χωρίς εμείς να έχουμε την δυνατότητα τροποποίησης τους.

  • Πρέπει να έχει συμπληρωθεί η διάρκεια ισχύος της προηγούμενης γνωμάτευσης ενός ασθενή (π.χ. 60 ημέρες) για να εκτελέσουμε καινούρια; 
Δεν χρειάζεται! Το σύστημα λειτουργεί με αυτόματο εσωτερικό πλαφόν (κόφτης) και το πινακάκι με το ιστορικό χορήγησης που εμφανίζεται κατά την εκτέλεση είναι καθαρά ενημερωτικό! Εφόσον λοιπόν μία γνωμάτευση εκδίδεται από το σύστημα τότε εκτελείται κανονικά μέσα στο χρονικό περιθώριο νόμιμης εκτέλεσης που αναγράφει, εκτός και έχει υπερβεί το πλαφόν οπότε αναγράφει επάνω ότι «απαιτείται απόφαση ΑΥΣ» (Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο)

  • Πώς μπορούμε να διορθώσουμε μια εκτελεσμένη γνωμάτευση στο eΔΑΠΥ; 
Δεν μπορούμε να διορθώσουμε μια εκτελεσμένη γνωμάτευση στο eΔΑΠΥ! Θα πρέπει να την διαγράψουμε πρώτα και να την ξαναεκτελέσουμε! Σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να εκτελέσουμε τη γνωμάτευση στην ίδια ημερομηνία που είχαμε εκτελέσει και την πρώτη φορά! Η ημερομηνία εκτέλεσης αλλάζει στο σύστημα πριν κάνουμε ανάκτηση υλικών. Σε περίπτωση που τα άυλα κουπόνια δεν έχουν ακυρωθεί αυτόματα κατά την διαγραφή της αρχικής εκτέλεσης, τότε θα χρειαστεί η αρωγή του eΔΑΠΥ για να ενεργοποιηθούν ξανά οι αριθμοί των συσκευασιών


  • Τί κάνουμε αν ξεχάσαμε να εκτυπώσουμε μια εκτελεσμένη γνωμάτευση; 
Επιλέγουμε: Αρχική σελίδα-«Ενέργειες»-«Αναζήτηση»-ερωτηματικό-επιλογή της ενεργού Περιόδου Υποβολής-αναζήτηση και επιλογή της γνωμάτευσης-αναζήτηση. Εμφανίζεται επιλογή «εκτύπωση» πάνω δεξιά

  • Πώς ξεχωρίζουμε τα άυλα κουπόνια από τα υπόλοιπα; 
Τα άυλα κουπόνια είναι 20ψήφια, ενώ τα παλαιού τύπου ήταν 13ψήφια! Όλα τα υλικά που δεν έχουν άυλο κουπόνι δεν αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ και πρέπει να επιστραφούν στην εταιρία παραγωγής τους

  • Πώς περνάμε τα άυλα barcode στο σύστημα; 
Τα άυλα barcode τα περνάμε στο σύστημα σκανάροντας στην αριστερή στήλη στο πινακάκι που εμφανίζεται όταν χρησιμοποιήσουμε την επιλογή «προσθήκη barcode». Υπάρχουν 2 εναλλακτικοί μέθοδοι εισαγωγής άυλων barcode:
  1. σκανάροντας σε κάθε ξεχωριστή γραμμή κάθε ένα τεμάχιο ενός ομοειδούς υλικού (π.χ. 4 ταινίες σε 4 διαφορετικές γραμμές)
  2. επιλέγοντας «μαζική εισαγωγή» και σκανάροντας όλα τα barcode όλων των τεμαχίων ομοειδούς υλικού (π.χ. 4 τεμάχια από ταινίες), σύμφωνα με τις οδηγίες του συστήματος (βάζοντας ένα ";" στο τέλος κάθε άυλου barcode)

  • Χρειάζεται να επικολλάμε το άυλο κουπόνι στην ειδική φόρμα κατά την εκτέλεση μιας γνωμάτευσης; 
Όχι! Το άυλο κουπόνι εκτυπώνεται από το σύστημα κατά την εκτέλεση και γι' αυτό δεν χρειάζεται καμία άλλη επιβεβαίωση ύπαρξης του υλικού!


  • Πού πρέπει να εκτυπώσουμε την εκτέλεση της γνωμάτευσης και τα άυλα κουπόνια; 
Η εκτέλεση μιας γνωμάτευσης αναλωσίμων περιλαμβάνει min 2 σελίδες:
  1. τη σελίδα με την κοστολόγηση των υλικών
  2. τη σελίδα με τους αριθμούς barcode των άυλων κουπονιών των υλικών που εκτελέστηκαν
  • Το σύστημα μερικές φορές μπλοκάρει και δεν ανοίγει μια γνωμάτευση προς εκτέλεση ή δεν αποθηκεύει μια γνωμάτευση που εκτελούμε όταν:
  1. έχουμε αφήσει ανοιχτή τη σελίδα του eΔΑΠΥ αρκετή ώρα (~3 λεπτά) χωρίς κάποια ενέργεια. Πρέπει να μπούμε στo σύστημα από την αρχή
  2. έχει ακυρωθεί η γνωμάτευση από τον ιατρό
  3. έχει εκτελεσθεί η γνωμάτευση σε άλλο φαρμακείο. Το σύστημα μας ενημερώνει σε ποιό φαρμακείο εκτελέστηκε με την δημοσιοποίηση του κωδικού εγκατάστασης του φαρμακείου αυτού (βρίσκεται στη σελίδα «ενέργειες», μαζί με την επωνυμία μας) αλλά όχι της επωνυμίας
  4. δεν έχουμε ενεργή Περίοδο Υποβολής της συγκεκριμένης Σύμβασης (π.χ. Υγειονομικό Υλικό) για τον τρέχοντα μήνα
  5. έχει ακυρωθεί το άυλο κουπόνι (είτε από άλλο φαρμακείο είτε από εμάς στην αρχική εκτέλεση της γνωμάτευσης αν μετά κάνουμε διόρθωση -δείτε παραπάνω). Πρέπει να επικοινωνήσουμε με το eΔΑΠΥ
  6. δεν έχει τελειώσει την επεξεργασία των στοιχείων που εισάγουμε (κάτω αριστερά υπάρχει ένας κυκλικός δείκτης επεξεργασίας, που δείχνει πότε έχει ολοκληρωθεί κάθε ενέργεια ώστε να προχωρήσουμε στην επόμενη)
  7. δεν έχουμε καταχωρήσει ΦΠΑ για το υλικό που εκτελούμε πριν επιλέξουμε «Προσθήκη barcode»
  8. δεν σκανάραμε σωστά το barcode της γνωμάτευσης. Δοκιμάζουμε και χειρόγραφα πατώντας μετά το ειδικό σύμβολο εισαγωγής πάνω αριστερά
  9. από κόλλημα του συστήματος έπειτα από στιγμιαία διακοπή της διασύνδεσης με το σύστημα με αποτέλεσμα η εκτέλεση να προλάβει να ολοκληρωθεί αλλά να δεσμευτούν τα κουπόνια, θα πρέπει να επικοινωνήσουμε με το ΕΔΑΠΥ για αποδέσμευση αυτών.
  
  • Το σύστημα δεν αναγνωρίζει το barcode του υλικού που εκτελώ Αυτό μπορεί να συμβεί εάν:
  1. έχουμε αφήσει ανοιχτή τη σελίδα του eΔΑΠΥ αρκετή ώρα (~3 λεπτά) χωρίς κάποια ενέργεια. Πρέπει να μπούμε στo σύστημα από την αρχή
  2. το συγκεκριμένο υλικό δεν αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥΥ
  3. δεν σκανάραμε το barcode του υλικού στη σωστή στήλη εισαγωγής άυλων barcode ή δεν σκανάραμε άυλο barcode αλλά παλαιού τύπου
  4. δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η επεξεργασία της παρούσας δράσης μας (κινείται ακόμα ο κυκλικός δείκτης ένδειξης επεξεργασίας κάτω αριστερά)
  5. σκανάραμε το υλικό και εμφανίζει 20 φορές το νούμερο "1". Η ετικέτα του barcode δεν αναγνωρίζεται από το μηχάνημα σάρωσης, λόγω διαφορετικής κωδικοποίησης. Πρέπει να εισάγουμε τα νούμερα πληκτρολογώντας
  6. κάναμε «μαζική εισαγωγή barcode» χωρίς να χωρίσουμε τα barcode του κάθε διαφορετικού τεμαχίου με ένα ";"
  
  • Αν συνταγογραφούνται ποσότητες παραπάνω από αυτές που δικαιούνται οι ασφαλισμένοι και η γνωμάτευση αυτή φέρει τη σήμανση «απαιτείται έγκριση ΑΥΣ», πώς εκτελείται η γνωμάτευση; 
Χρειάζεται απόφαση ΑΥΣ για να εκτελεστεί. Η αίτηση αυτή γίνεται ηλεκτρονικά και η εκτέλεσή της γίνεται όταν παραληφθεί η έγκριση από το ΑΥΣ η οποία γίνεται επίσης ηλεκτρονικά. Αν υπάρξει καθυστέρηση στην έκδοση της απόφασης η κατάθεση θα γίνει με συμπληρωματική υποβολή.
  • Κατά την υποβολή μιας περιόδου μου βγάζει μήνυμα ασυμφωνίας ΦΠΑ στα Φορολογικά Παραστατικά και δεν προχωράει 
Αυτό συμβαίνει σε 2 διαφορετικές περιπτώσεις:
  1. έχουμε αποθηκεύσει από λάθος χειρισμό παραπάνω από 2 ή παραπάνω ίδια ή/και διαφορετικά Φορολογικά Παραστατικά. Πρέπει να πάμε στην Εμφάνιση Φορολογικών Παραστατικών και με αναζήτηση να βρούμε και να διαγράψουμε τις λάθος ή παραπανίσιες εγγραφές
  2. έχουμε καταχωρήσει διαφορετικά νούμερα δαπάνης ανά ΦΠΑ στο Φορολογικό Παραστατικό σε σχέση με αυτά που υπολογίζει το σύστημα από τις εκτελέσεις. Αυτό συμβαίνει αν υπολογίζουμε τα τιμολόγια από το πρόγραμμά μας και είναι και ένας δείκτης διπλής εξακρίβωσης ορθότητας! Αν έχουμε κάνει κάποιο λάθος θα πρέπει να βρούμε σε ποιά γνωμάτευση έχουμε εισάγει λάθος νούμερα (συνήθως ΦΠΑ ή συμμετοχή) και να διορθώσουμε. Προσοχή μας ενδιαφέρουν τα ποσά μετά το rebate (τέρμα δεξιά ποσά)
Απαιτείται προσοχή ώστε το συνολικό ποσό του τιμολογίου του φυσικού αρχείου και τα υπόλοιπα στοιχεία του (συντελεστές ΦΠΑ) να συμφωνούν απόλυτα με τα καταχωρημένα στο Ε-ΔΑΠΥ στοιχεία, για την αποφυγή καθυστερήσεων από τις απαιτούμενες διορθώσεις.
  
  • Έχω ξεχάσει να εκτελέσω μια γνωμάτευση, μπορώ να κάνω συμπληρωματική υποβολή;
Όχι! Η συμπληρωματική υποβολή χρησιμοποιείται μόνο για επιπλέον εκτέλεση μετά από εγκριτική απόφαση ΑΥΣ!
  
  • Μπορώ να εκδώσω ένα τιμολόγιο για όλα τις συμβάσεις που θα καταθέσω; 
Εκδίδουμε ένα διαφορετικό τιμολόγιο για κάθε Περίοδο Υποβολής που ανοίγουμε! Άλλο για το Υγειονομικό Υλικό, άλλο για τα ΣΕΔ, άλλο για τις αναπνευστικές συσκευές
  • Έχω κάνει ολοκλήρωση υποβολής και βρήκα μία λάθος καταχωρημένη γνωμάτευση 
Το σύστημα δίνει επιλογή «Επιστροφή σε καταχώρηση στοιχείων» εφόσον το φυσικό αρχείο δεν έχει αποσταλεί στο ΕΔΑΠΥ και κατόπιν επικοινωνίας μέσω email με την υπηρεσία του ΕΔΑΠΥ (edapy@eopyy.gov.gr).
Προσοχή, μετά το άνοιγμα της υποβολής και διόρθωση του λάθους, θα πρέπει επαναληφθεί η διαδικασία υποβολής και αποστολή του φυσικού αρχείου, αλλιώς δεν θα προχωρήσει η εκκαθάριση της δαπάνης.
  • Τί γράφω στο Αυτοκόλλητο Κυτίου; 
Εκδίδω ένα αυτοκόλλητο για κάθε διαφορετική Περίοδο Υποβολής και δηλώνω πόσους φακέλους καταθέτω για κάθε μία διαφορετική περίοδο υποβολής! Αν για παράδειγμα καταθέτω 5 γνωματεύσεις αναλωσίμων διαβήτη, 1 νεφελοποιητή και 1 με ένα ειδικό γάλα, τότε έχω 3 διαφορετικά αυτοκόλλητα με 1 φάκελο για το καθένα
  • Πότε προσκομίζεται ενημερότητα; 
Αν το κάθε διαφορετικό τιμολόγιο ξεπερνάει τα 1.500€ απαιτείται Φορολογική ενημερότητα την οποία οι ΠΕΔΙ την αναζητούν από το σύστημα, στην περίπτωση που δεν υπάρχει στο σύστημα τότε ζητείται να προσκομιστεί από τον πάροχο, ενώ αν το τιμολόγιο ξεπερνάει τα 3.000€ ζητείται και Ασφαλιστική ενημερότητα.
  • Ποιές παρακρατήσεις έχουμε στις πληρωμές των συμβάσεων του ΕΔΑΠΥ; 
Όταν πληρωνόμαστε το ποσό πληρωμής που έχουμε υποβάλει για εξόφληση, θα είναι πάντα μικρότερο του αναμενόμενου. Αυτό συμβαίνει για τους εξής λόγους: 
  1. υπάρχει μια προκαταβολική παρακράτηση φόρου 4% επί της καθαρής αξίας του τιμολογίου. Το ποσό αυτό θα συμψηφιστεί κατευθείαν στο φόρο εισοδήματός μας
  2. υπάρχει rebate (π.χ. είναι 2% για ποσά άνω των 1.000€ στα αναλώσιμα διαβήτη) και τέλος
  3. αν έχουμε περικοπή (έχει ενημέρωση το σύστημα πατώντας τον αριθμό υποβολής της Περιόδου-Πορεία εκκαθάρισης και πληρωμής). Τότε χρειάζεται να κοπεί πιστωτικό τιμολόγιο και να επιδοθεί στην τοπική ΠΕΔΙ για να γίνει η τελική εκκαθάριση
  • Κόβουμε πιστωτικό για το rebate στο ΕΔΑΠΥ; 
Όχι! Σε αντίθεση με τα φάρμακα κόβουμε τιμολόγιο αφού αφαιρέσουμε το rebate, για το οποίο μας ενημερώνει το ίδιο το σύστημα, άρα δεν χρειάζεται πιστωτικό στο τέλος του έτους 
  • Πού καταθέτουμε τις γνωματεύσεις;
  1. όσοι είναι σε Σύλλογο με Διανεμητικό στο Σύλλογό τους. Στο eΔΑΠΥ συμπληρώνουν τον αριθμό λογαριασμού του Διανεμητικού στη θέση του τραπεζικού λογαριασμού για να πληρωθούν
  2. όσοι είναι σε Σύλλογο που δεν διαθέτει Διανεμητικό κατευθείαν με κούριερ στα Δύο Πεύκα και συμπληρώνουν τον επαγγελματικό λογαριασμό τους στην αντίστοιχη θέση
  
Ειδικότερα για την Σύμβαση Παροχής Υγειονομικού Υλικού:
  • Ποιοί δικαιούνται αναλώσιμα ΣΔ;
Όλοι οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ προμηθεύονται τα αναλώσιμα από τα ιδιωτικά Φαρμακεία, εκτός από τους δικαιούχους του Ν. 4368 («ανασφάλιστοι») οι οποίοι τα προμηθεύονται από Δημόσιες δομές, κάτι που αναγράφεται ευκρινώς στο κάτω μέρος της γνωμάτευσης, μια τέτοια γνωμάτευση δεν εκτελείται από το σύστημα των φαρμακείων μας.
  • Ποιές ειδικότητες ιατρών μπορούν να συνταγογραφούν αναλώσιμα Σακχαρώδη Διαβήτη;
Οι εξής ειδικότητες:
1. Παθολόγοι-Ενδοκρινολόγοι-Παιδίατροι-Νεφρολόγοι-Γενικοί γιατροί-ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ
2. Αγροτικοί γιατροί (με γνωμάτευση ειδικού)
3. Γυναικολόγοι (για διαβήτη κυήσεως, με γνωμάτευση του ενδοκρινολόγου)
  • Πώς συνταγογραφούνται τα Αναλώσιμα ΣΔ;
Συνταγογραφούνται είτε σε επαναλαμβανόμενες γνωματεύσεις δίμηνης ισχύος (π.χ. για ταινίες - σκαρφιστήρες), είτε σε γνωματεύσεις μηνιαίας ισχύος αλλά με ετήσιο πλαφόν, δηλ. με ποσότητες από 1 μήνα έως και για 5 μήνες (π.χ. για βελόνες)
  • Χρειάζονται θεώρηση από ελεγκτή ιατρό τα αναλώσιμα σακχαρώδους διαβήτη; 
ΟΧΙ, τα υλικά σακχαρώδη διαβήτη (ταινίες μέτρησης, βελόνες, σκαρφιστήρες) δεν χρειάζονται. 
  • Ποιές είναι οι σωστές συμμετοχές για ΣΔ; 
Παρόλο που υπάρχουν οι γνωστοί ενημερωτικοί πίνακες με τις συμμετοχές των διαφόρων υλικών ανά κατηγορία τύπου ασθένειας, ωστόσο ο Φ/ός δεσμεύεται από τον Κανονισμό του ΕΟΠΥΥ κατά την εκτέλεση της γνωμάτευσης από τη συμμετοχή που αυτή συνταγογραφείται! Άλλωστε, ειδικά για τα αναλώσιμα διαβήτη, το σύστημα εκδίδει τις γνωματεύσεις με μία και μοναδική δυνατότητα επιλογής συμμετοχής από τον ιατρό ανάλογα με την διάγνωση, άρα η συμμετοχή με την οποία εκδίδεται η γνωμάτευση είναι και η σωστή! Στα αναλώσιμα δεν ισχύει ΕΚΑΣ
  • Ποιές είναι οι σωστές ποσότητες που δικαιούται ο ασφαλισμένος με ΣΔ;
Παρόλο που υπάρχουν οι γνωστοί ενημερωτικοί πίνακες με τις σωστές ποσότητες που δικαιούται ο ασφαλισμένος στα αναλώσιμα διαβήτη, εντούτοις εφόσον το σύστημα εκδίδει τις γνωματεύσεις μέσω πλαφόν υλικών για κάθε ΑΜΚΑ ανάλογα την κατηγορία πάθησης, αν η συνταγογραφημένη ποσότητα ξεπεράσει το πλαφόν η γνωμάτευση εκδίδεται με την προειδοποίηση «απαιτείται απόφαση ΑΥΣ» (δείτε παραπάνω) και άρα ο Φαρμακοποιός δεν μπορεί να εκτελέσει
  • Μπορούμε να εκτελέσουμε μερικώς μια γνωμάτευση με υλικά ΣΔ; 
Φυσικά και μπορούμε να εκτελέσουμε μικρότερη ποσότητα υλικών από την συνταγογραφημένη, εφόσον ο ασθενής δεν επιθυμεί να παραλάβει όλη την ποσότητα! Όμως δεν μπορεί να επανεκτελεστεί η ίδια γνωμάτευση, αν π.χ. ο ασθενής θελήσει αργότερα να παραλάβει και την υπόλοιπη ποσότητα.
  • Μπορούμε να εκτελέσουμε διαφορετικές μάρκες υλικών ΣΔ στην ίδια γνωμάτευση; 
Φυσικά και μπορούμε να εκτελέσουμε όσες διαφορετικές μάρκες του ίδιου υλικού (π.χ. ταινίες μέτρησης) χρειάζεται ο ασθενής στην ίδια γνωμάτευση, μέχρι φυσικά του συνολικού ποσοτικού ορίου που έχει συνταγογραφηθεί! Το σύστημα μπορεί να εισάγει όλα τα διαφορετικά υλικά με όποιον από τους 2 εναλλακτικούς τρόπους που περιγράψαμε (δείτε παραπάνω) επιθυμούμε, ακόμα και συσκευασίες διαφορετικών ποσοτήτων (π.χ. ένα κουτί με 100 σκαρφιστήρες συν 2 κουτιά με 50 για συνολικό άθροισμα χορήγησης 200 σκαρφιστήρων)
  • Από πότε είναι υποχρεωτική η ύπαρξη άυλου κουπονιού στα αναλώσιμα ΣΔ; 
Από 1-1-2019 δεν εκτελείται κανένα αναλώσιμο χωρίς άυλο κουπόνι! 
  • Χρειάζεται συγκεντρωτική κατάσταση για τα αναλώσιμα ΣΔ; 
Όχι! Τα αναλώσιμα δεν χρειάζονται ΣΚΠ, αρίθμηση ή τίποτα άλλο εκτός από το αποδεικτικό κατάθεσης που εκδίδεται από το eΔΑΠΥ, τις γνωματεύσεις και το τιμολόγιο.
  • Σε ποιες κατηγορίες ασθενών αποζημιώνεται το σύστημα Libre
Το σύστημα μέτρησης σακχαρώδη διαβήτη Libre αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥΥ μόνο σε ασθενείς Σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, και το ποσό αποζημίωσης για τους αισθητήρες είναι στα 53€ / τεμάχιο.
 
Ειδικότερα για την Σύμβαση Σκευασμάτων Ειδικής Διατροφής
  • Γνωμάτευση για ενδογενείς διαταραχές του μεταβολισμού όπως η φαινυκελτουρία (Ε70)απαιτεί έγκριση ΑΥΣ για την χορήγηση ΣΕΔ;
Ναι, θα πρέπει ο συνταγογράφος ιατρός να επιλέξει κατά την συνταγογράφηση των προϊόντων διατροφικών σκευασμάτων για ενδογενείς διαταραχές του μεταβολισμού με γενετική επιβεβαίωση την επιλογή ΑΥΣ (Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο) και να υποβληθεί ηλεκτρονικό αίτημα έγκρισης της δαπάνης αυτών των σκευασμάτων.
  • Πρέπει κατά την συνταγογράφηση γνωματεύσεων ΣΕΔ να αναγράφονται οι κωδικοί ICD-10 στα σχόλια;
Ναι, ειδάλλως υπάρχει κίνδυνος περικοπής. Θα πρέπει η συνταγογράφηση των προϊόντων να γίνεται πιστά σύμφωνα με τον νέο ΕΚΠΥ, π.χ. στην διάγνωση με κωδικό K51.0 θα πρέπει στο σχόλιο να αναφέρεται ως δεύτερος κωδικός ICD – 10 το Κ90.
  • Υπάρχει χρονικός περιορισμός για την χορήγηση ΣΕΔ;
Ναι, στην νόσο με κωδικό ICD-10 K52.8 Η ωσινοφιλική γαστρεντερίτιδα με δεύτερο πεδίο (σχόλιο) K90, ο ασθενής δικαιούται την λήψη ΣΕΔ έως και 3 χρόνια, μετέπειτα χορήγηση τους περικόπτεται. Ενώ για το ίδιο κωδικό Κ52.8 για βρέφη με σχόλιο οφειλόμενη στο γάλα επιτρέπεται η χορήγηση ειδικών θεραπευτικών σκευασμάτων γάλακτος έως την ηλικία των 2 ετών, έπειτα απαιτείται ειδική αλλεργιολογική εκτίμηση ανά έτος.
(Διαβάστε ολόκληρη την παράγραφο Α.7 του άρθρου 10 που καθορίζει την διετία για τα ειδικά θεραπευτικά γάλατα, και την παράγραφο Α.8 που καθορίζει εξάμηνο για τα πρόωρα και λιποβαρή νεογνά βάσει του νέου ΕΚΠΥ – ΦΕΚ 4898/ Β΄/ 1-11-2018 όπως αυτή έχει αντικατασταθεί με το ΦΕΚ 889 Β/14-03-2019).
Όμως :
α) τα φαρμακεία αδυνατούν να διαπιστώσουν την χρονική διάρκεια χορήγησης ενός σκευάσματος καθώς δεν έχουν πρόσβαση στο ιατρικό ιστορικό του ασθενούς και
β) η εφαρμογή θα πρέπει να διαθέτει σύστημα κοφτών, με το οποίο θα ελέγχεται ο χρόνος χορήγησης των σκευασμάτων και σε περίπτωση υπέρβασης της τριετίας να μην επιτρέπει στον ιατρό να συνταγογραφεί (όπως γίνεται στις περιπτώσεις χορήγησης αναλωσίμων ΣΔ).
 
  • Χρειάζονται θεώρηση από ελεγκτή ιατρό τα ΣΕΔ; 
Όλα τα ΣΕΔ χρειάζονται θεώρηση, εντός 10 ημερολογιακών ημερών συμπεριλαμβανομένης της ημερομηνίας έκδοσής τους. Σε περίπτωση έκδοσής επαναλαμβανόμενων θα πρέπει όλες να υπογραφτούν από τον ελεγκτή εντός 10 ημερολογιακών ημερών από την πρώτη έκδοση τους δηλαδή την αρχική ημερομηνία. 

(δείτε ΕΔΩ λεπτομέρειες)
  • Είναι απαραίτητη η επισύναψη ιατρικών εξετάσεων κατά την εκτέλεση της γνωμάτευσης;
Για την πιστοποίηση, κατά την πρώτη φορά, της νόσου και της αναγκαιότητας χορήγησης ειδικής θεραπευτικής διατροφής, απαιτείται γνωμάτευση ειδικευμένου ιατρού, ειδικότητας σχετικής με την πάθηση, κάθε βαθμίδας από νοσοκομείο ΕΣΥ, [πανεπιστημιακό, ενόπλων δυνάμεων, το Ινστιτούτο Υγείας του παιδιού ή συμβεβλημένο ιδιωτικό Νοσηλευτήριο, στην οποία θα αναφέρεται:
- Η πάθηση του ασθενούς κατά ICD-10,
- η ανάγκη χρησιμοποίησης των ειδικών προϊόντων και σκευασμάτων,
- οι ημερήσιες θερμιδικές ανάγκες,
- καθώς και η μηνιαία ποσότητα κάθε είδους, υστέρα από έλεγχο αρμοδίου ελεγκτικού οργάνου που θα ορίζεται από τον ΕΟΠΥΥ.
  • Ποια η ισχύ της ιατρικής γνωμάτευσης του ιατρού;
Η σχετική γνωμάτευση ισχύει:
- 1 έτος από την ημερομηνία έκδοσης της για την κοιλιοκάκη
- 6 μήνες για μεταβολικά νοσήματα και ινοκυστική νόσο
- 2 μήνες για όλες τις λοιπές παθολογικές καταστάσεις
Για την συνέχιση της ειδικής θεραπευτικής διατροφής απαιτείται επανεκτίμησης της θρέψης από τον θεράποντα ιατρό και έκδοση νέας γνωμάτευσης.
  
Ειδικότερα για την Σύμβαση Αναπνευστικών Συσκευών
  • Χρειάζονται θεώρηση από ελεγκτή ιατρό οι αναπνευστικές συσκευές;
Ναι, η θεώρηση των γνωματεύσεων θα πρέπει να γίνεται εντός 5 εργασίμων ημερών από την έκδοση τους. Για τις αναπνευστικές συσκευές ο Κανονισμός προβλέπει ότι η έγκριση της ιατρικής γνωμάτευσης γίνεται από ελεγκτή ιατρό του νοσοκομείου ή της κλινικής όπου έχει εκδοθεί ή από ελεγκτή ιατρό Κ.Υ. που ανήκει στην χωρική αρμοδιότητα του νοσοκομείου όπου εκδόθηκε η γνωμάτευση.
  • Πότε πραγματοποιείται η εκτέλεση των γνωματεύσεων συσκευών οξυγονοθεραπείας;
Η εκτέλεση αυτών των γνωματεύσεων πραγματοποιείται κατά την λήξη της γνωμάτευσης, (αναγραφόμενο χρονικό όριο στο κάτω μέρος τη γνωμάτευσης) ή σε περίπτωση θανάτου του ασθενούς εκτέλεση σε αυτή την ημερομηνία. 
  • Ποιές ειδικότητες ιατρών μπορούν να συνταγογραφούν Συσκευές Οξυγονοθεραπείας;
Η ιατρική γνωμάτευση για χορήγηση οξυγονοθεραπείας (συμπυκνωτής οξυγόνου, υγρό και αέριο οξυγόνο), εκδίδεται από ιατρό ιδιωτικού ιατρείου ή ιδιωτικής κλινικής ή δημόσιας δομής, με ειδικότητα Πνευμονολόγου, Παιδιάτρου για παιδιά, καθώς και ιατρού ΜΕΘ.
  • Ποιές ειδικότητες ιατρών μπορούν να συνταγογραφούν συσκευές νεφελοποίησης; 
Πνευμονολόγοι, Παθολόγοι, Καρδιολόγοι, Παιδίατροι, Ιατροί Εντατικής Θεραπείας, Γενικής Ιατρικής. 
  • Ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει την αγορά συσκευών νεφελοποίησης;
ΟΧΙ, ο ΕΟΠΥΥ σύμφωνα με τον νέο ΕΚΠΥ αποζημιώνει μόνο την ενοικίαση συσκευών νεφελοποίησης από 01.11.18. Δίνει το δικαίωμα αποζημίωσης αγοράς ή ενοικίασης ειδικού νεφελοποιητή και των αναλωσίμων του, μόνο στους πάσχοντες από Κυστική Ίνωση.