Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2016

ΓΕΔΙΦΑ: Πολύς ντόρος για το τίποτα;

Ανύπαρκτο χαρακτηρίζει παράγοντας από τον χώρο των φαρμακαποθηκών, το ενδιαφέρον της βιομηχανίας να εκμεταλλευτεί το άνοιγμα της αγοράς με τα ΓΕΔΙΦΑ.
 
Γράφει: Καραγιαννοπούλου Δέσποινα

Αν και απομένουν λίγες μόνο ημέρες για τη Νέα Χρονιά, κανένα ακόμη πρωτόκολλο για σκεύασμα που θα τοποθετηθεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ και περιλαμβάνεται στη λίστα των ΓΕΦΙΦΑ (δείτε τη λίστα ΕΔΩ) δεν έχει κατατεθεί στη Γραμματεία της Επιστημονικής Επιτροπής (για τα ΓΕΔΙΦΑ), όπως μας αποκάλυψε παράγοντας που συμμετέχει στο προαναφερθέν όργανο. Σύμφωνα με την πηγή μας, κάθε ενδιαφερόμενος πριν προχωρήσει στην τοποθέτηση του σκευάσματος που επιθυμεί στο οργανωμένο λιανεμπόριο πρέπει να γνωστοποιήσει και να αποδείξει με έγγραφα στην αρμόδια Επιτροπή του ΕΟΦ ότι πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις το προϊόν του, για να διεισδύσει σε αυτό το κανάλι διανομής.  Κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει από καμία εταιρεία, μας λέει αποκλειστικά το μέλος της Επιτροπής.

Ανύπαρκτο χαρακτηρίζει από την άλλη, παράγοντας από τον χώρο των φαρμακαποθηκών, το ενδιαφέρον της βιομηχανίας να εκμεταλλευτεί το άνοιγμα της αγοράς με τα ΓΕΔΙΦΑ και αυτό συμβαίνει όπως αναφέρει για πάρα πολλούς λόγους. 

 
Σύμφωνα με τον ίδιο, παγκοσμίως μία μόνο εταιρεία, και συγκεκριμένα από τον χώρο των αναψυκτικών έχει καταφέρει να επιβληθεί στα σούπερ μάρκετ, βάζοντας τους δικούς της εμπορικούς-τιμολογιακούς όρους. Γεγονός που αναμφίβολα αποτρέπει επενδυτικά ανοίγματα. Ένας εξίσου σημαντικός λόγος που «φρενάρει» την είσοδο του φαρμάκου στα σούπερ μάρκετ έχει να κάνει με την κατάσταση που σήμερα επικρατεί στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου με τη συνεχή πτώση των θεμελιωδών του μεγεθών. Απόρροια αυτού είναι και τα λουκέτα που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια, τα οποία κόστισαν ακριβά σε   αρκετές φαρμακοβιομηχανίες, οι οποίες εκτός των φαρμάκων διατηρούν στο προϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο και  καταναλωτικά προϊόντα τα οποία διανέμουν στο λιανεμπόριο. 

Ωστόσο, κατά άλλους, ο βασικότερος λόγος που η φαρμακοβιομηχανία δεν βλέπει με καλό μάτι το οργανωμένο λιανεμπόριο είναι η αντίδραση που περιμένουν από τους φαρμακοποιούς. 

Στέλεχος της αγοράς, μας ανέφερε ότι η είσοδος των φαρμάκων στα σούπερ μάρκετ στέφθηκε με επιτυχία βάσει του μεριδίου που ελέγχουν και το οποίο μπορεί σε κάποιες κατηγορίες να έφθασε και το 30%, εξαιτίας του γεγονότος ότι στη χώρα αυτή τα φαρμακεία είναι 3.000 και όχι 11.000 που είναι στην Ελλάδα. 

Επίσης μία άλλη παράμετρος έχει να κάνει με την φιλοσοφία του Έλληνα καταναλωτή, που θέλει την προσωπική σχέση- και ιδίως με τον φαρμακοποιό του. Κατά την ίδια πηγή, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι βιταμίνες, τα ιχνοστοιχεία και τα συμπληρώματα διατροφής (1.025 προϊόντα), αν και έχουν τοποθετηθεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ πάνω από 1,5 χρόνο, το μερίδιό τους βάσει του πανελλήνιου τζίρου που κάνουν (200 εκατ. ευρώ) δεν ξεπερνά το 7%. 

Όσον αφορά το   γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας, φαρμακοποιοί υποστηρίζουν ότι τα στοιχεία που παραθέτονται από διάφορες πηγές, ότι πλέον τα σούπερ μάρκετ πωλούν το 35% της αγοράς είναι λανθασμένα, καθώς στα δικά τους έσοδα δεν βλέπουν ανάλογη πτώση. Την ίδια στιγμή, συνεχίζουν, οι διαβεβαιώσεις εκπροσώπων του κλάδου των σούπερ μάρκετ ότι οι τιμές των βρεφικών γαλάτων θα ήταν έως και 20% φθηνότερα –από τα φαρμακεία- δεν ισχύει καθώς τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι φθηνότερα κατά 3,5%.  

πηγή: iatronet