Σύμφωνη με την κυβερνητική πρόθεση (δείτε ΕΔΩ) να επεκταθεί η διανομή των
Φαρμάκων Υψηλού Κόστους και εκτός των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ προκειμένου
να λάβουν τέλος οι ντροπιαστικές ουρές των ασθενών, είναι η πλειονότητα
των ιδιωτικών φαρμακείων... αλλά! …εδώ ξεκινούν οι μεταξύ τους διαφορές
ως προς τον τρόπο που αυτό πρέπει να γίνει, και το βασικότερο τι ωφέλεια
θα ανακύψει για αυτούς που θα αποφασίσουν να συμβάλλουν στην
διεκπεραίωση του έργου.
Αν και βρισκόμαστε εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου, και άρα της σχετικής ραστώνης, τα ιδιωτικά φαρμακεία βρίσκονται σε επιφυλακή λόγω των εξελίξεων που αναμένονται για το θέμα από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας, το οποίο ακούγεται ότι μέχρι τα τέλη του μήνα θα έχει δημοσιεύσει την σχετική υπουργική απόφαση με όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις διάθεσης των ΦΥΚ από τα ιδιωτικά σημεία πώλησης.
Υπό την σκέπη των εξελίξεων αυτών, που μάλλον ομιχλώδεις μπορούν να χαρακτηριστούν και όχι ξεκάθαρες, τρεις είναι οι περιπτώσεις των φαρμακείων ανάλογα με την στάση που τηρούν απέναντι στο θέμα των ΦΥΚ.
Η πρώτη περίπτωση αφορά τα φαρμακεία που δεν ενδιαφέρονται να επεκταθούν στην διάθεση των συγκεκριμένων σκευασμάτων, θεωρώντας ότι είτε δεν τους συμφέρει, είτε δεν θέλουν να αναλάβουν την σχετική ευθύνη, είτε πολύ απλά δεν μπορούν να τα διαχειριστούν λόγω των ιδιαίτερων υποδομών και συστημάτων που απαιτούνται στην ασφαλή φύλαξη και διάθεσή τους.
Η δεύτερη περίπτωση θα συζητούσε την ανάληψη της διάθεσής τους εφόσον θα υπήρχε κάποιο ποσοστό κέρδους υπό τη μορφή έκπτωσης για τον φαρμακοποιό, θεωρώντας ότι η δωρεάν ανάληψη μιας τέτοιας δράσης θα υποβάθμιζε τον επιστημονικό του ρόλο σε ρόλο διεκπεραιωτή, αλλά και το ίδιο το σημείο διακίνησης του φαρμάκου.
Η τρίτη περίπτωση θα συμφωνούσε στην ανάληψη διάθεσης μιας καταρχήν δωρεάν παροχής προς τους ασφαλισμένους. Δράση που θα αναλάμβανε πιλοτικά και εφόσον υπήρχε συμφωνία με το Υπουργείο, αφενός αυτή να είναι για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και αφετέρου με το πέρας αυτού να έχουν συμφωνηθεί, για παράδειγμα, κάποια οικονομικά ανταλλάγματα (πάγια αμοιβή για παράδειγμα ή τέλος εκτέλεσης ανάλογα με την τιμή του σκευάσματος) ή καλυτέρευση των όρων συναλλαγής με τον ΕΟΠΥΥ.
Το δεύτερο μέτωπο, κρίνοντας ότι το θέμα της συνεργασίας με το Υπουργείο είναι πολύ σοβαρό και ικανό να δεσμεύσει τα φαρμακεία, καθώς μιλάμε για ύλη του μέλλοντος ο όγκος της οποίας θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, ζητά η όποια τελική απόφαση να παρθεί στο πλαίσιο Γενικής Συνέλευσης που θα πρέπει να συγκαλέσει ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος. Άρα μιλά για Γενική Συνέλευση με τους 170 εκλέκτορες από όλη την Ελλάδα, στους οποίους πρέπει να παρουσιαστούν όλα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα μιας τέτοιας συνεργασίας αποφασίζοντας τελικά για την τύχη της. Ακόμη καλύτερα, να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους φαρμακευτικούς Συλλόγους της χώρας να αποφασίσουν στο πλαίσιο των συνελεύσεών τους για το θέμα, γεγονός που με αυτή πλέον την περίπτωση θα μιλάμε για απόφαση της βάσης, δηλαδή των 11.000 φαρμακείων της χώρας.
Μέλος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής που θεωρεί ότι ανήκει σε αυτήν την κατηγορία φαρμακείων, μας τόνισε ότι επί του παρόντος δεν μπορεί να γίνει καμία συζήτηση για ένα σχέδιο που δεν έχουν γίνει γνωστοί οι όροι και οι παράμετροί του και άρα η όποια συμφωνία είναι επιζήμια για το φαρμακείο.
Όσον αφορά στο τρίτο μέτωπο, στέλεχος του κλάδου με το οποίο και συνομιλήσαμε, μας ανέφερε ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει σχέδιο να πραγματοποιηθεί Γενική Συνέλευση αφού ακόμη το Υπουργείο δεν έχει ανοίξει όλα του τα χαρτιά για το θέμα, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο να γίνει ΓΣ τον Σεπτέμβριο. Όπως μας είπε, από τη στιγμή που θα γνωστοποιηθούν οι όροι της συνεργασίας, ο ΠΣΦ σκοπεύει να καταθέσει την πρότασή του με όρους που θα είναι προς το συμφέρον του φαρμακείου. Στους όρους αυτούς θα ανέκυπτε και θέμα εμπλοκής των φαρμακαποθηκών, καθώς όπως τόνισε η πηγή μας, με την ενεργό συμμετοχή των τελευταίων θα περιοριζόταν και μέρος της υπερβολικής ισχύς που κατέχουν οι φαρμακοβιομηχανίες.
Τελευταία πληροφόρηση είναι ότι η συνάντηση με το Υπουργείο Υγείας πιθανότατα θα γίνει αμέσως μετά τον 15Αύγουστο, στο πλαίσιο της οποίας θα πρέπει να απαντηθεί από την πλευρά της ηγεσίας σειρά ζητημάτων, όπως σε περίπτωση αποδοχής της πρότασης για δωρεάν παροχή των ΦΥΚ από τα ιδιωτικά φαρμακεία, για πόσο καιρό αυτή θα διαρκέσει και τι θα επακολουθήσει μετά από αυτή.
Ποιο θα είναι το οικονομικό όφελος για το φαρμακείο; Φορολογικά ποια θα είναι η επιβάρυνση των φαρμακοποιών; Σε περίπτωση παρατυπιών ποια θα είναι η ευθύνη του φαρμακοποιού; σε περίπτωση θανάτου ποια θα είναι η ποινική ευθύνη του φαρμακοποιού κ.λπ.
Ερωτηματικό παραμένει και ποια θα είναι η εμπλοκή των φαρμακαποθηκών στο θέμα, καθώς το Σχέδιο Νόμου κάνει λόγο για "κατ’ οίκον διανομή των φαρμάκων που διακινεί ο ΕΟΠΥΥ, καθώς είναι έτοιμη η προκήρυξη για την εταιρεία μεταφοράς που θα διανέμει κατ’ οίκον τα φάρμακα, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τους ασθενείς."
Παράγοντες της αγοράς, μας ανέφεραν ότι δεν μπορούν να μείνουν εκτός της διακίνησης και διάθεσης των ΦΥΚ οι φαρμακαποθήκες που αποτελούν βασικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Mέχρι τώρα, από όσο ξέρουμε έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Υγείας πρόταση συνεργασίας από τις ιδιωτικές φαρμακαποθήκες.
"Στην υπό κατάθεση πρόταση αναφέρεται ότι η ανάληψη της διακίνησης των ΦΥΚ από τις φαρμακαποθήκες και ιδιωτικά φαρμακεία θα εξαλείψει πρωτίστως τις ουρές και την ταλαιπωρία των πολιτών. Παράλληλα θα διασφαλίσει την άμεση πρόσβαση όλων των ασθενών στη θεραπεία τους, σε κάθε άκρο της χώρας, θα δημιουργήσει ένα σαφές και πολυεπίπεδο δημοσιονομικό όφελος και θα αξιοποιήσει στο έπακρον το Φαρμακείο και τον φαρμακοποιό-επιστήμονα, καθιστώντας το σημείο πρωτοβάθμιας περίθαλψης. Την ίδια στιγμή, η σύμπραξη του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα θα επιφέρει προστιθέμενη αξία στο σύστημα περίθαλψης, καθώς η μεταφορά των ΦΥΚ γίνεται από τις πιστοποιημένες για αυτό από τον ΕΟΦ φαρμακαποθήκες και όχι από αμφίβολης ποιότητας ταχυμεταφορές, διασφαλίζοντας έτσι ότι το φάρμακο θα φθάσει στον ασθενή σε σωστές σ συνθήκες (θερμοκρασίας, φωτοπροφύλαξης, κλπ) από εξειδικευμένο προσωπικό. Στα πλεονεκτήματα της σύμπραξης συμπεριλαμβάνεται και η δημιουργία 400 περίπου νέων θέσεων εργασίας που θα προκύψουν για την κάλυψη των επιπλέον αναγκών. Συνδράμοντας και διευκολύνοντας το έργο του Υπουργείου Υγείας, η πρόταση αφορά την απλοποίηση των ποσοστών κέρδους των φαρμακείων σε 4 κλίμακες, από 2,5% έως 6,5%.
Από την άλλη, τα οφέλη για το κράτος από αυτή την συνεργασία είναι πολλά, όπως φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα (από τα κέρδη χονδρεμπόρων και φαρμακείων) ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ, ότι το προσωπικό του οργανισμού θα μπορεί να αξιοποιηθεί σε υποστελεχωμένα νοσοκομεία ή οργανισμούς του ελληνικού Δημοσίου, αξιοποίηση των φαρμακείων και των επιστημονικών γνώσεων των φαρμακοποιών που δημιουργεί προστιθέμενη αξία μέσω υπηρεσιών (όπως φαρμακουπενθύμιση, έλεγχος και ενημέρωση παρενεργειών κ.λπ.,)"
Υπέρ της ανάληψης της ασφαλούς διακίνησης και διάθεσης των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους στα Ιδιωτικά φαρμακεία, τάσσονται, από όσο γνωρίζουμε, και οι συνεταιρισμοί φαρμακαποθηκών που ετοιμάζονται να καταθέσουν και αυτοί πρόταση συνεργασίας στο Υπουργείο Υγείας. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, στα βασικά σημεία της πρότασης που θα κάνουν είναι καταρχήν τα ΦΥΚ να παραμείνουν στην ιδιοκτησία του κράτους και άρα αυτό να είναι υπεύθυνο για τον έλεγχό τους αποτρέποντας από την άλλη το ενδεχόμενο των παράλληλων εξαγωγών και επίσης για το έργο που θα εκτελούν να λαμβάνουν πάγια αμοιβή.
πηγή: iatronet
Αν και βρισκόμαστε εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου, και άρα της σχετικής ραστώνης, τα ιδιωτικά φαρμακεία βρίσκονται σε επιφυλακή λόγω των εξελίξεων που αναμένονται για το θέμα από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας, το οποίο ακούγεται ότι μέχρι τα τέλη του μήνα θα έχει δημοσιεύσει την σχετική υπουργική απόφαση με όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις διάθεσης των ΦΥΚ από τα ιδιωτικά σημεία πώλησης.
Υπό την σκέπη των εξελίξεων αυτών, που μάλλον ομιχλώδεις μπορούν να χαρακτηριστούν και όχι ξεκάθαρες, τρεις είναι οι περιπτώσεις των φαρμακείων ανάλογα με την στάση που τηρούν απέναντι στο θέμα των ΦΥΚ.
Η πρώτη περίπτωση αφορά τα φαρμακεία που δεν ενδιαφέρονται να επεκταθούν στην διάθεση των συγκεκριμένων σκευασμάτων, θεωρώντας ότι είτε δεν τους συμφέρει, είτε δεν θέλουν να αναλάβουν την σχετική ευθύνη, είτε πολύ απλά δεν μπορούν να τα διαχειριστούν λόγω των ιδιαίτερων υποδομών και συστημάτων που απαιτούνται στην ασφαλή φύλαξη και διάθεσή τους.
Η δεύτερη περίπτωση θα συζητούσε την ανάληψη της διάθεσής τους εφόσον θα υπήρχε κάποιο ποσοστό κέρδους υπό τη μορφή έκπτωσης για τον φαρμακοποιό, θεωρώντας ότι η δωρεάν ανάληψη μιας τέτοιας δράσης θα υποβάθμιζε τον επιστημονικό του ρόλο σε ρόλο διεκπεραιωτή, αλλά και το ίδιο το σημείο διακίνησης του φαρμάκου.
Η τρίτη περίπτωση θα συμφωνούσε στην ανάληψη διάθεσης μιας καταρχήν δωρεάν παροχής προς τους ασφαλισμένους. Δράση που θα αναλάμβανε πιλοτικά και εφόσον υπήρχε συμφωνία με το Υπουργείο, αφενός αυτή να είναι για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και αφετέρου με το πέρας αυτού να έχουν συμφωνηθεί, για παράδειγμα, κάποια οικονομικά ανταλλάγματα (πάγια αμοιβή για παράδειγμα ή τέλος εκτέλεσης ανάλογα με την τιμή του σκευάσματος) ή καλυτέρευση των όρων συναλλαγής με τον ΕΟΠΥΥ.
Πώς θα ληφθεί η απόφαση της συνεργασίας
Το δεύτερο μέτωπο, κρίνοντας ότι το θέμα της συνεργασίας με το Υπουργείο είναι πολύ σοβαρό και ικανό να δεσμεύσει τα φαρμακεία, καθώς μιλάμε για ύλη του μέλλοντος ο όγκος της οποίας θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, ζητά η όποια τελική απόφαση να παρθεί στο πλαίσιο Γενικής Συνέλευσης που θα πρέπει να συγκαλέσει ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος. Άρα μιλά για Γενική Συνέλευση με τους 170 εκλέκτορες από όλη την Ελλάδα, στους οποίους πρέπει να παρουσιαστούν όλα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα μιας τέτοιας συνεργασίας αποφασίζοντας τελικά για την τύχη της. Ακόμη καλύτερα, να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους φαρμακευτικούς Συλλόγους της χώρας να αποφασίσουν στο πλαίσιο των συνελεύσεών τους για το θέμα, γεγονός που με αυτή πλέον την περίπτωση θα μιλάμε για απόφαση της βάσης, δηλαδή των 11.000 φαρμακείων της χώρας.
Μέλος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής που θεωρεί ότι ανήκει σε αυτήν την κατηγορία φαρμακείων, μας τόνισε ότι επί του παρόντος δεν μπορεί να γίνει καμία συζήτηση για ένα σχέδιο που δεν έχουν γίνει γνωστοί οι όροι και οι παράμετροί του και άρα η όποια συμφωνία είναι επιζήμια για το φαρμακείο.
Όσον αφορά στο τρίτο μέτωπο, στέλεχος του κλάδου με το οποίο και συνομιλήσαμε, μας ανέφερε ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει σχέδιο να πραγματοποιηθεί Γενική Συνέλευση αφού ακόμη το Υπουργείο δεν έχει ανοίξει όλα του τα χαρτιά για το θέμα, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο να γίνει ΓΣ τον Σεπτέμβριο. Όπως μας είπε, από τη στιγμή που θα γνωστοποιηθούν οι όροι της συνεργασίας, ο ΠΣΦ σκοπεύει να καταθέσει την πρότασή του με όρους που θα είναι προς το συμφέρον του φαρμακείου. Στους όρους αυτούς θα ανέκυπτε και θέμα εμπλοκής των φαρμακαποθηκών, καθώς όπως τόνισε η πηγή μας, με την ενεργό συμμετοχή των τελευταίων θα περιοριζόταν και μέρος της υπερβολικής ισχύς που κατέχουν οι φαρμακοβιομηχανίες.
Τελευταία πληροφόρηση είναι ότι η συνάντηση με το Υπουργείο Υγείας πιθανότατα θα γίνει αμέσως μετά τον 15Αύγουστο, στο πλαίσιο της οποίας θα πρέπει να απαντηθεί από την πλευρά της ηγεσίας σειρά ζητημάτων, όπως σε περίπτωση αποδοχής της πρότασης για δωρεάν παροχή των ΦΥΚ από τα ιδιωτικά φαρμακεία, για πόσο καιρό αυτή θα διαρκέσει και τι θα επακολουθήσει μετά από αυτή.
Ποιο θα είναι το οικονομικό όφελος για το φαρμακείο; Φορολογικά ποια θα είναι η επιβάρυνση των φαρμακοποιών; Σε περίπτωση παρατυπιών ποια θα είναι η ευθύνη του φαρμακοποιού; σε περίπτωση θανάτου ποια θα είναι η ποινική ευθύνη του φαρμακοποιού κ.λπ.
Τι θα γίνει με τις φαρμακαποθήκες;
Ερωτηματικό παραμένει και ποια θα είναι η εμπλοκή των φαρμακαποθηκών στο θέμα, καθώς το Σχέδιο Νόμου κάνει λόγο για "κατ’ οίκον διανομή των φαρμάκων που διακινεί ο ΕΟΠΥΥ, καθώς είναι έτοιμη η προκήρυξη για την εταιρεία μεταφοράς που θα διανέμει κατ’ οίκον τα φάρμακα, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τους ασθενείς."
Παράγοντες της αγοράς, μας ανέφεραν ότι δεν μπορούν να μείνουν εκτός της διακίνησης και διάθεσης των ΦΥΚ οι φαρμακαποθήκες που αποτελούν βασικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Mέχρι τώρα, από όσο ξέρουμε έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Υγείας πρόταση συνεργασίας από τις ιδιωτικές φαρμακαποθήκες.
"Στην υπό κατάθεση πρόταση αναφέρεται ότι η ανάληψη της διακίνησης των ΦΥΚ από τις φαρμακαποθήκες και ιδιωτικά φαρμακεία θα εξαλείψει πρωτίστως τις ουρές και την ταλαιπωρία των πολιτών. Παράλληλα θα διασφαλίσει την άμεση πρόσβαση όλων των ασθενών στη θεραπεία τους, σε κάθε άκρο της χώρας, θα δημιουργήσει ένα σαφές και πολυεπίπεδο δημοσιονομικό όφελος και θα αξιοποιήσει στο έπακρον το Φαρμακείο και τον φαρμακοποιό-επιστήμονα, καθιστώντας το σημείο πρωτοβάθμιας περίθαλψης. Την ίδια στιγμή, η σύμπραξη του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα θα επιφέρει προστιθέμενη αξία στο σύστημα περίθαλψης, καθώς η μεταφορά των ΦΥΚ γίνεται από τις πιστοποιημένες για αυτό από τον ΕΟΦ φαρμακαποθήκες και όχι από αμφίβολης ποιότητας ταχυμεταφορές, διασφαλίζοντας έτσι ότι το φάρμακο θα φθάσει στον ασθενή σε σωστές σ συνθήκες (θερμοκρασίας, φωτοπροφύλαξης, κλπ) από εξειδικευμένο προσωπικό. Στα πλεονεκτήματα της σύμπραξης συμπεριλαμβάνεται και η δημιουργία 400 περίπου νέων θέσεων εργασίας που θα προκύψουν για την κάλυψη των επιπλέον αναγκών. Συνδράμοντας και διευκολύνοντας το έργο του Υπουργείου Υγείας, η πρόταση αφορά την απλοποίηση των ποσοστών κέρδους των φαρμακείων σε 4 κλίμακες, από 2,5% έως 6,5%.
Από την άλλη, τα οφέλη για το κράτος από αυτή την συνεργασία είναι πολλά, όπως φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα (από τα κέρδη χονδρεμπόρων και φαρμακείων) ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ, ότι το προσωπικό του οργανισμού θα μπορεί να αξιοποιηθεί σε υποστελεχωμένα νοσοκομεία ή οργανισμούς του ελληνικού Δημοσίου, αξιοποίηση των φαρμακείων και των επιστημονικών γνώσεων των φαρμακοποιών που δημιουργεί προστιθέμενη αξία μέσω υπηρεσιών (όπως φαρμακουπενθύμιση, έλεγχος και ενημέρωση παρενεργειών κ.λπ.,)"
Υπέρ της ανάληψης της ασφαλούς διακίνησης και διάθεσης των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους στα Ιδιωτικά φαρμακεία, τάσσονται, από όσο γνωρίζουμε, και οι συνεταιρισμοί φαρμακαποθηκών που ετοιμάζονται να καταθέσουν και αυτοί πρόταση συνεργασίας στο Υπουργείο Υγείας. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, στα βασικά σημεία της πρότασης που θα κάνουν είναι καταρχήν τα ΦΥΚ να παραμείνουν στην ιδιοκτησία του κράτους και άρα αυτό να είναι υπεύθυνο για τον έλεγχό τους αποτρέποντας από την άλλη το ενδεχόμενο των παράλληλων εξαγωγών και επίσης για το έργο που θα εκτελούν να λαμβάνουν πάγια αμοιβή.
πηγή: iatronet