Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2016

Αύξηση τζίρου το 2015 για συνοικιακά μαγαζιά, εκπτωτικές αλυσίδες

Εκπτωτικές αλυσίδες, όπως η Lidl και τα καταστήματα γειτονιάς, αναδεικνύονται στους νικητές της περυσινής χρονιάς σε ό,τι αφορά το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Πρόκειται για τις δύο κατηγορίες του κλάδου που είδαν τον τζίρο τους να αυξάνεται το 2015 σε σύγκριση με το 2014, σύμφωνα με την απογραφή στο λιανεμπόριο ταχυκίνητων αγαθών που έχει διενεργήσει η εταιρεία ερευνών αγοράς IRI.

Ο λόγος; Η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος, σε συνδυασμό με την....



... έλλειψη αρκετών προϊόντων ήδη από το 2015 στα ράφια του Μαρινόπουλου, οδήγησε μεγάλη μερίδα καταναλωτών στη Lidl. Τα καταστήματα γειτονιάς, από την άλλη, κερδίζουν έδαφος, καθώς πολλοί είναι οι καταναλωτές που περιορίζονται στην αγορά των βασικών προϊόντων στην επίσκεψή τους στα σούπερ μάρκετ. Με άλλα λόγια επισκέπτονται περισσότερες φορές τα καταστήματα και αγοράζουν λίγα είδη, αγορές που μπορούν να ικανοποιηθούν σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και από τα καταστήματα γειτονιάς. Η μεν Lidl υπολογίζεται ότι είχε τζίρο 1,3 δισ. ευρώ το 2015 έναντι 1,27 δισ. ευρώ το 2014, ενώ τα καταστήματα γειτονιάς αύξησαν τον τζίρο τους στα 348 εκατ. ευρώ από 331 εκατ. ευρώ το 2014.

Τη «μερίδα του λέοντος», βεβαίως, εξακολουθούν να έχουν τα παραδοσιακά σούπερ μάρκετ, ο τζίρος τους όμως υποχώρησε το 2015 σε 7,175 δισ. ευρώ έναντι 7,245 δισ. ευρώ το 2014. Μικρότερος ήταν επίσης ο τζίρος των μεμονωμένων καταστημάτων τροφίμων, στα 133 εκατ. ευρώ το 2015 έναντι 138 εκατ. ευρώ το 2014. Συνολικά, πάντως, το λιανεμπόριο τροφίμων σημειώνει απώλειες, έστω και συγκριτικά μικρές, καθώς ο τζίρος το 2015 διαμορφώθηκε σε 8,96 δισ. ευρώ έναντι 8,98 δισ. ευρώ το 2014.

Ειδικά στην περίπτωση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, το πλέον επιτυχημένο μοντέλο για τις ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών αποδεικνύεται το κατάστημα των 1.000 τ.μ. - 2.499 τ.μ., αυτό που θα χαρακτήριζε κάποιος «μεγαλομεσαίο». Γι’ αυτό, άλλωστε, οι επενδύσεις των επιχειρήσεων του κλάδου προσανατολίζονται σε καταστήματα αυτού του τύπου και το 2015 αυξήθηκαν σε 477 από 419 το 2014. Ο αριθμός των υπερμάρκετ (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) παρέμεινε σταθερός στα 56 σημεία πώλησης και μένει, βεβαίως, να δούμε ποια θα είναι η τύχη των 33 εξ αυτών, που πρόκειται για καταστήματα του Μαρινόπουλου, τα οποία εκτός απροόπτου θα περάσουν στον έλεγχο του Σκλαβενίτη.

Συνολικά, πάντως, μέσα στην εξαετία 2010 - 2015 εξαφανίστηκε από τον επιχειρηματικό χάρτη το 25% των καταστημάτων που δραστηριοποιείται στο λιανεμπόριο των λεγόμενων «ταχυκίνητων αγαθών», από σούπερ μάρκετ μέχρι περίπτερα. Σε απόλυτα μεγέθη πρόκειται για απώλειες περίπου 14.350 καταστημάτων στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, μόνο το 2015 «χάθηκαν» σε σύγκριση με το 2014 851 καταστήματα στο λιανεμπόριο ταχυκίνητων αγαθών (τρόφιμα, ψιλικά, φάρμακα και καλλυντικά).